Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har før lagt inn en artikkel fra førstesekretæren ved den sørafrikanske ambassaden i Oslo.

Holder det?

Er han "svart nok"?

Med vennlig hilsen

Du kjenner sikkert flere negre/sorte enn meg, og hvis det er slik at de finner betegnelsen nedsettende, bruker jeg den selvsagt ikke.

Nå er det slik at også jeg pleier en viss omgang med folk av annen hudfarge, men vi har aldri diskutert temaet. Jeg får ta det opp ved første anledning.

• Svar 150
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

52

• Grip

28

• Goliath

20

• petter smart

9

Mest aktive i denne tråden

laguna1365380434
Skrevet

Hei laguna,

Du skriver: "Respekt og ,medmenneskelighet er jo det som er viktig..."

Helt enig.

Respekt innebærer vel, blant annet, å ikke kalle folk for "negere" når de fleste ikke liker det? (Og bruke ordet "svart" hvis det er relevant.)

Ved å bruke ord som "neger" signaliserer diverse personer her på forum at de ikke vil vise respekt for svarte personer, men insisterer på å provosere. (Enhver normal person vil bruke "svart" hvis man blir bedt om det.)

Akkurat som hvis jeg skrev "Laguna", og du påpekte at nicket ditt er "laguna" med liten L. Hvis jeg fortsatte med "Laguna" eller "LAGUNA" ville det selvsagt bare være for å provosere, ikke sant?

Med vennlig hilsen

Jeg ville ikke påpekt det. Jeg hadde fokusert på innholdet i det du skrev..;o)

Men for alldel, hvis noen ber meg eksplisitt om å lavære med noe, gjør jeg det. Jeg er relativt grei. Men jeg ville fortsatt syntes det var en pussig greie å henge seg opp i..

( dessuten kunne jeg forstått at du reagerte med å feilstave navnet mitt med vilje, hvis jeg var så uptight at jeg reagerte på sånt istedet for å fokusere på svaret du haddde tatt deg bryet med å lage til meg...)

Skrevet

Det enkleste er kanskje bare å være enig i at det ikke er ord som man bør benytte?

Med vennlig hilsen

Jeg har i hele tråden hevdet at det er ord man ikke bør benytte. Jeg har imidlertid reservert meg mot din frenetiske rasiststempling, kun med utgangspunkt i bruk av ordene.

Man kommer lengst med en viss romslighet.

Skrevet

Hvor mye synes du "de" skal tåle? Og hvem skal bestemme hvor mye de skal tåle?

Koster det virkelig "oss" noe å respektere folk såpass at man ikek bruker ord som "guling", "svarting", "krøpling" og "feit" om mennesker?

Og hvilken annen hensikt skulle en person ha for å bruke ordet "neger" om det ikke er for å provosere, når ordet "svart" dekker det samme og ikke er negativt ladet?

Med vennlig hilsen

Jeg argumenterer ikke for at vi skal benytte disse ordene. Tvert i mot har jeg i hele tråden argumentert mot bruken av dem.

Skrevet

Historieløst!

Sør, da. Må du atter en gang henfalle til dette nivået?

Skrevet

Jeg ville ikke påpekt det. Jeg hadde fokusert på innholdet i det du skrev..;o)

Men for alldel, hvis noen ber meg eksplisitt om å lavære med noe, gjør jeg det. Jeg er relativt grei. Men jeg ville fortsatt syntes det var en pussig greie å henge seg opp i..

( dessuten kunne jeg forstått at du reagerte med å feilstave navnet mitt med vilje, hvis jeg var så uptight at jeg reagerte på sånt istedet for å fokusere på svaret du haddde tatt deg bryet med å lage til meg...)

Hei,

Jo, men poenget er jo at du ville gjort det, selv om du ikke helt forstod hvorfor det var viktig for den andre å ha nicket stavet på en bestemt måte.

Samme med "neger" og "svart". Hvis en gruppe sier de foretrekker "svart" fremfor "neger" (og til og med begrunner med at det minner for mye om "nigger") så er det "normal oppførsel" for de fleste å ta det til etterretning, og skrive "svart".

Men noen individer her på forum synes det er sååå festlig å bruke ord som "krøpling" eller "neger", selv om de kan bruke "funksjonshemmet" eller "svart".

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du kjenner sikkert flere negre/sorte enn meg, og hvis det er slik at de finner betegnelsen nedsettende, bruker jeg den selvsagt ikke.

Nå er det slik at også jeg pleier en viss omgang med folk av annen hudfarge, men vi har aldri diskutert temaet. Jeg får ta det opp ved første anledning.

Hei,

De fleste liker det ikke, noen bryr seg ikke.

Det koster meg ingenting å bruke "svart" istedetfor "neger", og derfor bruker jeg "svart". Uavhengig av om gruppen som "ikke liker det" er på 20%, 50% eller 80%.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Jo, men poenget er jo at du ville gjort det, selv om du ikke helt forstod hvorfor det var viktig for den andre å ha nicket stavet på en bestemt måte.

Samme med "neger" og "svart". Hvis en gruppe sier de foretrekker "svart" fremfor "neger" (og til og med begrunner med at det minner for mye om "nigger") så er det "normal oppførsel" for de fleste å ta det til etterretning, og skrive "svart".

Men noen individer her på forum synes det er sååå festlig å bruke ord som "krøpling" eller "neger", selv om de kan bruke "funksjonshemmet" eller "svart".

Med vennlig hilsen

Respekt for andre mennesker innebærer også en viss romslighet, og at man gir folk litt tid.

Vi har sagt "neger" her i landet i 100 år(?) og det har vært et naturlig begrep, uten noen nedsettende betydning.

La nå folk forandre seg litt etter litt, så går nok dette greit. Å komme trekkende med rasistbeskyldninger fører bare til at folk går i baklås.

Skrevet

Sør, da. Må du atter en gang henfalle til dette nivået?

Du skrev: "Jeg kjenner historien sånn rimelig bra. Men det faktum at f.eks. negre har vært gjennom mye fælt opp gjennom tidene, må ikke få oss til å kvele dem av omsorg i dag. De er vanlige mennesker som klarer seg selv, og kan snakke for seg selv."

1) Hvorfor bruke "neger" når du kan bruke "svart" som ikke provoserer noen?

2) Hvor mange ganger skal de måtte forsvare seg mot ord som "svarting", "guling" osv?

Det er ingen "stakkarsliggjøring" ved å påpeke at det ikke er nødvendig å bruke ord som "feit", "svarting" osv.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

De fleste liker det ikke, noen bryr seg ikke.

Det koster meg ingenting å bruke "svart" istedetfor "neger", og derfor bruker jeg "svart". Uavhengig av om gruppen som "ikke liker det" er på 20%, 50% eller 80%.

Med vennlig hilsen

Det er jeg enig i. Men dersom du kommer trekkende med rasistbeskyldning om jeg skulle komme i skade for å bruke "neger", blir jeg bare sur, skjønner du. Og da kan det fan meg hende at jeg bruker "neger" bare på helvete, for å terge deg litt altså.

Skrevet

Du skrev: "Jeg kjenner historien sånn rimelig bra. Men det faktum at f.eks. negre har vært gjennom mye fælt opp gjennom tidene, må ikke få oss til å kvele dem av omsorg i dag. De er vanlige mennesker som klarer seg selv, og kan snakke for seg selv."

1) Hvorfor bruke "neger" når du kan bruke "svart" som ikke provoserer noen?

2) Hvor mange ganger skal de måtte forsvare seg mot ord som "svarting", "guling" osv?

Det er ingen "stakkarsliggjøring" ved å påpeke at det ikke er nødvendig å bruke ord som "feit", "svarting" osv.

Med vennlig hilsen

Men dette er vi jo allerede enige om.

Hvis du også kan innvilge en viss romslighet, og ikke utdele rasiststempel i hytt og pine om du skulle komme over slik ordbruk, nærmer vi oss avslutning på denne tråden, i alle fall for min del.

Skrevet

Respekt for andre mennesker innebærer også en viss romslighet, og at man gir folk litt tid.

Vi har sagt "neger" her i landet i 100 år(?) og det har vært et naturlig begrep, uten noen nedsettende betydning.

La nå folk forandre seg litt etter litt, så går nok dette greit. Å komme trekkende med rasistbeskyldninger fører bare til at folk går i baklås.

Vi har sagt "neger" i Norge mye lengre enn det, og med karikatur-tegninger i bøker om disse.

Hvor vanskelig er det å bytte fra "neger" til "svart"?

Jeg kan knapt huske forrige gang jeg beskrev noen i RL som enten "neger" eller "svart". Hvorfor så mye fokus på rase/hudfarge?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er jeg enig i. Men dersom du kommer trekkende med rasistbeskyldning om jeg skulle komme i skade for å bruke "neger", blir jeg bare sur, skjønner du. Og da kan det fan meg hende at jeg bruker "neger" bare på helvete, for å terge deg litt altså.

Men det er ikke meg du rammer ved å bruke ord som "neger"...

Og jeg har ikke sagt at du var rasistisk fordi du brukte det, men at du bruker det for å "provosere".

Med vennlig hilsen

Skrevet

>hvis hun mener at hudfargen er relevant så er hun (per definisjon) en rasist.

Min datter på 7 år har 2 venner, som bor i samme område og heter det samme. Forskjellen er at hun ene er hvit og hun andre er brun (oiii, nå ble kanskje jeg rasist også??).

Når jeg spør hvor hun skal, eller hvem hun har vært hos, kan svaret være "brune-XXX".

Nei og nei, hva har jeg gjort feil i min oppdragerrolle??

*fortvilet*

Det er som oftest fler med samme navn i en klasse. Og mange av dem har samme hudfarge!

Da blir det at man sier: Eva P. og Eva J. For de har ikke like etternavn ;)

En annen ting er at barn legger sjelden merke til/ eller referer til hudfarge om de ikke har lært det av voksene.

Min sønn skulle forklare om en venn i barnehagen da han var liten. Hans venn var helt sort, men han forklarte meg ham med at han hadde krøller og hva han het :)

Skrevet

Vi har sagt "neger" i Norge mye lengre enn det, og med karikatur-tegninger i bøker om disse.

Hvor vanskelig er det å bytte fra "neger" til "svart"?

Jeg kan knapt huske forrige gang jeg beskrev noen i RL som enten "neger" eller "svart". Hvorfor så mye fokus på rase/hudfarge?

Med vennlig hilsen

I mitt språk er det relativt lite fokus på rase og hudfarge.

Det er mulig det er annerledes i de brede lag av folket, men jeg har ikke det inntrykket.

Skrevet

Men det er ikke meg du rammer ved å bruke ord som "neger"...

Og jeg har ikke sagt at du var rasistisk fordi du brukte det, men at du bruker det for å "provosere".

Med vennlig hilsen

Jeg har noe på hjertet, en annen plass på nett :snill:

;)

Skrevet

Jeg har noe på hjertet, en annen plass på nett :snill:

;)

Besvart.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du har jo selv skrevet at "guling" er negativt, Goliath!

Og det går selvsagt på rase, ettersom det er en nedsettende bemerkning beregnet på visse folkegrupper.

Vanskeligere er det ikke.

Ikke engang for deg.

Hvilke ""åndelige egenskaper" går det på hvis noen bruker order "guling" i en ellers nøytral setting?

Skrevet

Hvor mye synes du "de" skal tåle? Og hvem skal bestemme hvor mye de skal tåle?

Koster det virkelig "oss" noe å respektere folk såpass at man ikek bruker ord som "guling", "svarting", "krøpling" og "feit" om mennesker?

Og hvilken annen hensikt skulle en person ha for å bruke ordet "neger" om det ikke er for å provosere, når ordet "svart" dekker det samme og ikke er negativt ladet?

Med vennlig hilsen

Mener du for ramme alvor at det er du som skal bestemme hva "slike" skal tåle og ikke tåle?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...