Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeje la oss høre på hva en "guling" selv mener om det da?? jeg er asiater (guling) og har ikke no imot å bli kalt guling egentlig..kommer an på hvem som sier dt og hva meningen er egentlig..noen bruker dt på en rasistisk måte og andre mener ikke no ondt md det skjønner?? så værre er dt ikke

Helt enig med deg!

Og jeg ville selv aldri brukt ordet "guling" mot en asiat, så fremt det ikke var en helt spesiell grunn til det - som f.eks fleiping mellom gode venner (der den ene er asiat). Eller sagt et det er "Tom fra Asia" jeg snakker om og ikke "Tom fra Danmark" - som også er henvisning til rase, fordi det gjør det litt enklere å forklare hvem jeg mener.

Fortsetter under...

• Svar 150
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

52

• Grip

28

• Goliath

20

• petter smart

9

Mest aktive i denne tråden

Du har selvsagt rett :)

Selv om jeg ser en del av poengene til Sør, så er jeg nok mer enig med deg i denne debatten.

Nå vet jeg ikke hvilke holdniger du egentlig har da, for jeg bruker ikke følge med på debattene deres. Men mitt syn på deg (i denne tråden) er nok temmelig farget av det Sør skriver. Og det trenger ikke nødvendigvis stemme med virkeligheten :)

Det Sør skriver om meg og hva han tillegger meg av holdninger og påstander stemmer ALDRI overens med virkeligheten.

Jeg har aldri i mitt liv møtt et menneske som er så fyllt av fordommer mot enkeltpersoner de ikke kjenner, som det Sør er.

Og det stiller han egentlig i et litt merkelig lys, siden han er så utrolig opptatt av å behandle alle "likt"...? :-)

Hei puzzle,

Jeg synes du skriver godt.

Mitt standpunkt er enkelt:

Hvis individene som blir "rammet" av ord som "svarting", "guling", "neger" ikke liker ordet, så velger jeg et annet. Det samme gjelder selvsagt for ord som "krøpling", "feit", osv.

Jeg ser ingen grunn til å bruke ord som "gruppen" oppfatter som negativt ladede ord, og særlig ikke når det finnes helt nøytrale alternativ.

Å insistere på å bruke ord som "neger" (som en del her på forum ynder å gjøre) blir kun patetiske forsøk på å provosere. "De må tåle å bli kallt negere av meg"!

Med vennlig hilsen

Det du skriver i dette innlegget er jeg HELT enig med deg i Sør.

Kan du se ETT sted i denne tråden der jeg har skrevet noe annet? Og i så fall vis meg det....

Derimot kan du finne en rekke innlegg av meg i denne tråden, der jeg skriver nettopp det du selv skriver her.

Det jeg har reagert på er at du automatisk skal stemple et negativt ladet ord uttrykt mot mennesker med en annen hudfarge enn vår, og helt uavhengig av hva som er meningen bak bruken av ordet, som rasistisk.

Det er MISSBRUK av ordet rasisme, og noe som du alt for ofte gjør.

Hei,

Jo, men poenget er jo at du ville gjort det, selv om du ikke helt forstod hvorfor det var viktig for den andre å ha nicket stavet på en bestemt måte.

Samme med "neger" og "svart". Hvis en gruppe sier de foretrekker "svart" fremfor "neger" (og til og med begrunner med at det minner for mye om "nigger") så er det "normal oppførsel" for de fleste å ta det til etterretning, og skrive "svart".

Men noen individer her på forum synes det er sååå festlig å bruke ord som "krøpling" eller "neger", selv om de kan bruke "funksjonshemmet" eller "svart".

Med vennlig hilsen

"Men noen individer her på forum synes det er sååå festlig å bruke ord som "krøpling" eller "neger", selv om de kan bruke "funksjonshemmet" eller "svart"."

Hvem er disse individene her på forum Sør?

Så langt har jeg ikke sett EN av dem her i denne tråden....

Du skriver: "Men jeg har:

a) sagt at negative ladede ord brukt om mennesker med annen hudfarge enn de hvite, ikke nødvendigvis behøver å være rasistisk ment."

Neida - ord som "svarting" og "guling" er selvsagt ikke rasistisk ment.

[ironi]

De behøver selvfølgelig ikke være det - noe som ganske godt også har kommet frem i flere av innleggene i denne tråden.

Annonse

Gjest puzzle

Det er klart det går på rase. Men det er ikke uten videre rasistisk. Uhøflig og tankeløst, men ikke rasistisk.

Det er ikke slik at enhver omtale av raser, også de som er noe uheldig formulert, vitner om rasisme.

"Det er klart det går på rase. Men det er ikke uten videre rasistisk. Uhøflig og tankeløst, men ikke rasistisk."

I hovedinnlegget står det faktisk at venninnen har rasistiske holdninger - ikke at hun er uhøflig eller tankeløs.

"....og du trenger ikke sette *javla* forran for å få det negativt ladet, det er like kjipt for meg å bli kalt guling som det er for deg å bli kalt Cowboy Laila."

Men er du gul/brun, så er du vel det. Hvorfor er det negativt for deg? Jeg ligner ikke på CL og forsvarer bare det. Alt mølet om CL kom, kun basert på en tråd for mange år siden hvor jeg sa jeg likte cowboystøvletter. Mest til bruk når vi kjørte HD.

"Ordet hviting er vel ikke akkurat det mest velbrukt ordet i det norske språket, selv har jeg enda tilgode å høre det benyttet i noen stor utstrekning."

Ikke av nordmenn, men våre nye landsmenn.

Å joda, og det i vårt eget land. "Hva gjøre do her, din jævla hviting" Sagt til min sambo som kun var ute og luftet seg. Vi var i Oslo, vel og merke. To av dem løp rett på han, uten grunn. Han sa ingenting og prøvde å unngå bråk. Dumt av dem igrunn å prøve seg - den tredje løp avgårde fortere enn faen.

Men hva med en stakkar som ikke kunne forsvart seg mot tre "ytlendinger" som ikke tåler nordmenn i norge.

Jeg er verken gul eller spesielt brun, men jeg har asiatiske trekk, ergo er jeg automatsik i manges øyne - guling. Og det har ALDRI vært brukt i positiv betydning.

Og fakta faen, jeg har enda til gode å se noen med gul hud uansett hvor de er født.

Gjest puzzle

Selvsagt. Hvis negrene finner betegnelsen "neger" støtende, ville jeg normalt avstå fra å bruke den.

Det forutsetter selvsagt at det er en alminnelig oppfatning blant negrene, og at utsagnet ikke bare stammer fra en litt spesiell "svart sør".

Sånn på siden:

I følge norsk ordbok er en neger "en person som tilhører eller opprinnelig kommer fra folkeslag med svart eller mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara".

Det skulle vel bety at en ikke kan løpe rundt og kalle alle svarte for negre. Eller?

Gjest puzzle

Selvsagt. Hvis negrene finner betegnelsen "neger" støtende, ville jeg normalt avstå fra å bruke den.

Det forutsetter selvsagt at det er en alminnelig oppfatning blant negrene, og at utsagnet ikke bare stammer fra en litt spesiell "svart sør".

Ordboka igjen:

Den gule rase er i følge norsk ordbok mongolene.

Jeg er verken gul eller spesielt brun, men jeg har asiatiske trekk, ergo er jeg automatsik i manges øyne - guling. Og det har ALDRI vært brukt i positiv betydning.

Og fakta faen, jeg har enda til gode å se noen med gul hud uansett hvor de er født.

Jeg har sett noen gule mennesker, men gulfargen skyltes kun overdreven bruk av selvbruningskrem av den gode, gamle sorten ;o))

God sommer, MsSophie!

Beste hilsen fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...