Gå til innhold

Har du noengang svelget slangen? (gastroskopi)

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla

ER det virkelig SÅÅÅ ille? har nettopp kommet hjem fra ferie med det berømøte antatte magesåret mitt, og legen ville sjekke magen i morra. Kom likosm litt brått på, trenger å psyke meg opp!

Jeg er fryktelig pysete når det gjelder legebesøk, og det verste jeg vet er å ha noe inni kroppen som ikke skal være der, f.eks. sprøytespiss, kanyle ol. Hvordan vil jeg da reagere på dette jævla røret? Kommer til å få fullstenidig hetta og bli hysterisk. Kan ejg få noe beroligende, så jeg i det minste slipper angstanfall?

Uff.... : (

Fortsetter under...

Good Golly!

Ingen fare!! Jeg tor gastroskopisk undersøkelse for 3 år siden. Jeg ble lagt på et bort med div. apparater rundt bl. a. en TV skjerm. På enden av denne slangen er det et mikroskopisk kamera som føres ned gjennom tarmene og til magen.

Jeg fikk et middel på tunga, og legen sa at jeg skulle begynne å telle ned fra 10.

10 - 9 - 8 - 7... Så ble det svart. Mere husker jeg ikke før jeg våknet opp og det hele var over. Ikke var jeg sår i halsen eller noe. Men pappa var med inn og han sa at det hadde vært en kamp å få ned slangen, og jeg hadde bare prøvd å få den opp og ut. Villi IKKE svelge.

Men som sagt; det husker ikke jeg noe av. Bisarr opplevelse.

LYKKE TIL! :)

Gjest snake2

Ingen fare!! Jeg tor gastroskopisk undersøkelse for 3 år siden. Jeg ble lagt på et bort med div. apparater rundt bl. a. en TV skjerm. På enden av denne slangen er det et mikroskopisk kamera som føres ned gjennom tarmene og til magen.

Jeg fikk et middel på tunga, og legen sa at jeg skulle begynne å telle ned fra 10.

10 - 9 - 8 - 7... Så ble det svart. Mere husker jeg ikke før jeg våknet opp og det hele var over. Ikke var jeg sår i halsen eller noe. Men pappa var med inn og han sa at det hadde vært en kamp å få ned slangen, og jeg hadde bare prøvd å få den opp og ut. Villi IKKE svelge.

Men som sagt; det husker ikke jeg noe av. Bisarr opplevelse.

LYKKE TIL! :)

Hva fikk du da?

Annonse

Gjest Pricilla

Det er vanlig å gi lokalbedøvelse i svelget (en spray) og beroligende middel rett i åra ved slik undersøkelse.

Det går sikkert bra - og ikke minst så er det viktig at du får undersøkt dette, Pricilla.

Tvi-tvi!

Bare jeg får 10 mg valium rett i åra jeg så smiler ejg fornøyd! ; ) Fikk det da de tok biopsi av nyrene, det var jævli vondt men jeg tåler smerten, men ikke smerteangsten som får meg til å slippe helt ut! Villoe helst hatt narkose da men... Hater også å få kanyle i armen, synes det er vondt også. men som sagt jeg er pysete. Redd for å få vondt så da knyter alt seg. Men overlever nok....

Gjest puzzle

Ja, jeg har gjort det. Fikk noe seigt kliss jeg skulle svelge for å bedøve svelget litt.

Fikk ikke noe beroligende og var våken hele tiden. Slangen gikk ikke ned på første forsøk, så jeg fikk masse kjeft av den mannlige legen med trussel om at han ikke ville gjennomføre undersøkelsen, hvis ikke slange gikk ned neste gang.

Har desverre ingen trøstens ord å komme med, annet enn at det er utrolig godt når slangen går opp og ut igjen.

Gjest Pricilla

Ja, jeg har gjort det. Fikk noe seigt kliss jeg skulle svelge for å bedøve svelget litt.

Fikk ikke noe beroligende og var våken hele tiden. Slangen gikk ikke ned på første forsøk, så jeg fikk masse kjeft av den mannlige legen med trussel om at han ikke ville gjennomføre undersøkelsen, hvis ikke slange gikk ned neste gang.

Har desverre ingen trøstens ord å komme med, annet enn at det er utrolig godt når slangen går opp og ut igjen.

Hvor lenge holder de på å rote nedi der?

Uforskammet lege du fikk da puzzle! ER jo ikke akkuratt hverdagskost for vanlige folk denne slangen da...

Ørkenvandreren

Når jeg skulle undersøke magen, hadde jeg så store problemer med å svelge, at de istedet kjørte utstyret opp andre veien - inn i rassen og opp igjennom hele tarmsystemet til magen.

Hadde jeg visst det jeg vet idag, hadde jeg nok prøvd enda hardere på å svelge....

.-)

Gjest puzzle

Hvor lenge holder de på å rote nedi der?

Uforskammet lege du fikk da puzzle! ER jo ikke akkuratt hverdagskost for vanlige folk denne slangen da...

Nei, legen var ikke mye hyggelig, men slangen gikk jo ned da :)

Jeg husker ikke hvor lenge slangen var der nede. Det føltes jo som en hel evighet, men var vel bare snakk om noen få minutter. Går nok uansett kjappere med din undersøkelse, for hos meg ble det tatt prøver fra tynntarmen i tillegg til magen.

Det som er fælt er den biten med å få slangen ned. Når den først er på plass, så går det an å slappe av på et vis.

Annonse

Gjest wellaq

ikke gastroskopi, men den slangen de bruker når de pumper, blir vel noe av det samme tenker jeg, asvelget den ikke akkurat men de trykte den ned.

Bare husk og pust med nesen hele tiden, og prøv og slapp av tenk på at det snart er over. Tror ikke du kan få bedøvelse, det sa de ihvertfall til meg at jeg ikke kunne.

Ubehagelig, men ikke det verste jeg har vært med på. Du får spray bak i halsen som bedøver. Kunsten er å svelge når du får beskjed om det. Svelg ordentlig, så går det lettere. Det er ikke noe videre når de fører slangen ned, men når den først er nede så er det bare å ligge rolig mens du puster gjennom nesa. Det er umulig å kaste opp mens det foregår, dersom du er bekymret for det. De titter med kamera (er inne i slangen), og vil muligens ta noen prøver fra magesekken. Dette merker du ikke noe til. Ingen smerter fra dette. Det hele tar ikke så himla lang tid. Dersom du har helt noia, så si i fra. Du får sikkert noe morsomt i armen.

Det hjelper å banne høyt og inderlig når du er ferdig.

Er det ellers noe du lurer på ang røntgen av tarmsystemet, eller 2 meter slange opp å arslet, så må du gjerne spørre.

Lykke til!

Nope, og det kommer heller ikke til å skje!

Jeg har fullstendig noia på å putte noe i halsen. Og har defor et kort i lommeboka hvor det står at jeg, ved livstruende sykdom, skal heller få dø framfor å få slangen i halsen.

Håper jo da at de opererer meg uten å tømme magen min først, istedet for å la meg dø..

Gjest sussi

Hei :-)

Jeg gjorde det for halvannet år siden. Ikke noe kjekt kan man si, men godt å få det overstått

Legen jeg var til anbefalte ikke bedøvelse i det hele tatt. Han mente at siden undersøkelsen kun varte i 4 minutter, så var det bedre å holde ut det enn å gå med en sånn ekkel følelse i halsen etterpå. (slik følelse som man har etter bedøvelse hos tannlegen bare nå plassert i halsen....)

Jeg valgte å høre på legen, og var glad for det i ettertid.

Det er som sagt ikke noe særlig kjekt, men du kommer nok helskinnet gjennom det skal du se :-)

Lykke til!

Mvh

Gjest lommelun

Hei! Ja, det er det desidert værste jeg har opplevd. Verre enn fødsel. Men så fikk jeg gleden av å ha en direkte usympatisk lege som tok den testen. Jeg ble vel mer nervøs av ham enn av selve testen. Så lenge du får en skikkelig lege som behandler deg fint og som skjønner ubehaget, så går det nok kjempebra!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...