Gå til innhold

Jeg får ikke til urtene mine ! Noen tips?

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen min elsker å lage mat , og bruker mye friske urter.

Jeg kjøper ofte inn oregano / timian / salvia / mynte / etc. - planter .

Men etter få dager dauer de !!

Jeg har prøvd å ha dem i vinduet , litt i skygge , gitt dem litt vann hver dag ; men uansett så får jeg dem ikke til.

Er det noen som har gode råd ?

Hilsen ei som har lyst å fa det til ;o)

Fortsetter under...

Jeg har et lite tips: De skal vannes i skål, altså ikke direkte i potten. Og så skal de stå der i 10 minutter eller litt mer. Jeg står jo ikke akkurat og venter mens jeg ser på klokka, men poenget er at den ikke skal stå for lenge i vann.

Dette funker på alle mine urter forutenom timian. Den får jeg bare ikke til...

Jeg har et lite tips: De skal vannes i skål, altså ikke direkte i potten. Og så skal de stå der i 10 minutter eller litt mer. Jeg står jo ikke akkurat og venter mens jeg ser på klokka, men poenget er at den ikke skal stå for lenge i vann.

Dette funker på alle mine urter forutenom timian. Den får jeg bare ikke til...

Tusen takk for tipset!

Kanskje jeg har vannet dem for mye da , siden jeg har hellt vann oppi krukkene ...

Flott ; det skal jeg prøve.

Det er jo også litt fint å ha stående på kjøkkenet ;o)

Eg har potta om basillikumen min, og då vart det fart i sakene... Stor potte med godt med jord, og litt gjødsel innimellom ser ut til å funke. No er den 3 mnd.

Den står lyst i vindauget, men utan steiksol heile dagen.

Lykke til!

Kankje det var også et bra tips.Takk .

Jeg gjør gjerne hva som helst for å få flotte urter ;o)

Litt dumt når de dauer hele tiden....

Gjest Aina E

De fleste urter liker dessuten sandholdig lett jord.

De du kjøper ferdige i butikken er heller ikke beregnet for å dyrke videre på. De er skjøre og egner seg best for mat der og da.

Oppvekstvilkårene deres er minimalt med jord og fuktighet bare for å overleve. (Det er derfor de er smakløse og bleike i forhold til hjemmedyrkede fra frø)...

Annonse

serendipity

Pott de om i leirpotter, fyll lecakule i bunnen ca. 2 ca. ikke pakk jorden så hardt rundt de. Ikke la de stå i vann. Dypp de vann og la de stå der ca. 5 - 10 min. Ta de opp igjen og sett potten på skåler. De skal stå lyst og lun, ikke i solsteik.

Mine urter klarer jeg stort sett kjempe fint. Nå som det er så varmt bærer jeg de ned i kjellerstua for der er det svalt.

Ikke la de stå i trekk. De kan godt stå ute i vindvær. Men i trekk foran et vindu er ikek bra.

Når det gjelder gressløk bør du la den ha plasten rundt seg.

Lykke til!!

det aller beste er å så dei sjølv. dei du får kjøpt i butikken er avla fram raskt under optimale forhold, dei blir for spinkle og tåler ikkje vanlig vinduskarm så lett. ved å så dei sjølv, får du sterkere planter som har vokst opp langsommere og er vant med "ditt klima" fra "barnsbein" av ;)

eg anbefaler forresten _småbladet_ basilikum - den er langt meir aromatisk enn vanlig! hadde sånn nokre sommere på balkongen (mens eg hadde balkong) - bare eg gikk forbi planten (som forøvrig blei ein veritabel busk! *s*) og strøyk borti den med leggen, så dufta det basilikum lang vei :))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...