Gå til innhold

Å beskrive en neger.

Anbefalte innlegg

laguna1365380434

Jeg leste innleggene under "guling" - tråden med intresse.(så det er sagt, synes jeg det både er rasistisk og dessuten lite beskrivende å kalle noen for en "guling")..

Men til saken: Hvordan skal man gå frem for rent deskriptivt å omtale noen som da ikke ser etnisk norsk ut.

Personelig synes jeg det er tungvint å forklare at jeg er på utkikk etter f.eks : Han som var her i går med blå olabukser og rød jakke, som drakk 3 kopper kaffe og røkte prince sigaretter, hvis jeg mye fortere kunne kommet til saken ved å si at jeg leter etter han store negeren.

Er det ikke lov i rent beskrivende øyemed en gang?

Og hva er da de korrekte betegnelsene? Jeg ser ikke hvor i Afrika folk er fra, så det er utelukket å vite at det er han Etioperen, f.eks.

Hvis folk lurer på meg kan de jo si hu blonde? Hadde jeg oppholdt meg et sted der majoriteten hadde vært mørke hadde de fint kunnet si hu hvite(jeg hadde ikke forlangt at folk uten videre kunne vite at jeg var norsk!)

Er det aldri lov å si neger? Og hvorfor ikke?!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/112906-%C3%A5-beskrive-en-neger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

17

• SierDuDet

7

• Grip

4

• tigertrollet

3

Mest aktive i denne tråden

laguna1365380434

Selvfølgelig er det lov i den sammenhengen du beskriver der!

Alle som sier noe annet må ha en skrue løs....og/eller være mer forutinntatte enn den verste rasist.

Ja, det må da være greit.. Jeg synes det blir ganske hysterisk å reagere på det..

Og ganske mot sin hensikt. Hvis poenget er alle skal behandles på samme måte, må det jo være en grei start å ha lov til å beskrive mennesker hensiktsmessig, uten å være desperat opptatt av hvorvidt man kanskje sier noe feil..

Når det er sagt er det selvfølgelig ikke pent å kalle noen noe som helst hvis intenten er stygg..

Jeg etterlyser både litt humor og litt sans for proposjoner og nyanser i rasisme/antirasisme debatten..:o)

Ja, det må da være greit.. Jeg synes det blir ganske hysterisk å reagere på det..

Og ganske mot sin hensikt. Hvis poenget er alle skal behandles på samme måte, må det jo være en grei start å ha lov til å beskrive mennesker hensiktsmessig, uten å være desperat opptatt av hvorvidt man kanskje sier noe feil..

Når det er sagt er det selvfølgelig ikke pent å kalle noen noe som helst hvis intenten er stygg..

Jeg etterlyser både litt humor og litt sans for proposjoner og nyanser i rasisme/antirasisme debatten..:o)

Kunne ikke vært mer enig med deg i det du skriver her!

Annonse

laguna1365380434

Svart, farga, afrikaner - alt dette er "lov". Kor vanskeleg kan det vera å la vera å seia neger?

Ikke noe særlig vanskelig..Men jeg skjønner ikke at det er noe særlig big deal hvis noen glipper og gjør det alikevel. Det er jo sjeldent ondsinnet, bare beskrivende..

Dessuten trodde jeg svart var fy også.

Fra http://www.caplex.no/web/artikkel/artdetalj.asp?art_id=9324438

"... Betegnelsen "neger" har sitt opphav i slaveri- og kolonitiden og ble brukt på menneskene som ble revet bort fra sine landsbyer på Afrika-kysten og solgt som slaver i Amerika. Dette har i dag en negativ betydning for mange, og det anbefales heller å bruke ordet "svart" eller referere til nasjonalitet eller geografisk opphav, f.eks. "nigerianer" eller "afrikaner".".

Annonse

laguna1365380434

Fra http://www.caplex.no/web/artikkel/artdetalj.asp?art_id=9324438

"... Betegnelsen "neger" har sitt opphav i slaveri- og kolonitiden og ble brukt på menneskene som ble revet bort fra sine landsbyer på Afrika-kysten og solgt som slaver i Amerika. Dette har i dag en negativ betydning for mange, og det anbefales heller å bruke ordet "svart" eller referere til nasjonalitet eller geografisk opphav, f.eks. "nigerianer" eller "afrikaner".".

Oki.. Grei ordforklaring.

Jeg pleier å si afrikaner, somalier, pakistaner, indier, asiat.

Mulig jeg i ny og ne bommer og at den inderen jeg beskrev som en inder egentlig var en pakistaner, men litt svinn må man gjøre regning med.

Jeg hører at ordet "neger" er rasistisk, selv om jeg personlig ikke helt klarer å se dette (går vel litt på hva jeg er lært opp til og når jeg var barn var ikke dette ordet rasistisk).

Jeg har i hvert fall sluttet å bruke dette ordet, og bruker jeg det er det en ren forglemmelse.

Svarting, guling og den slags, er selvsagt svært negativt ladede ord, og selvsagt ikke.

Det er også forskjell på å beskrive noen som "gul" eller "svart", og å beskrive dem som "guling" og "svarting".

Forstår man ikke dette har man et merkelig ordforråd.

Guling og svarting er ord som kan settes i bås med pakkis.

laguna1365380434

Jeg pleier å si afrikaner, somalier, pakistaner, indier, asiat.

Mulig jeg i ny og ne bommer og at den inderen jeg beskrev som en inder egentlig var en pakistaner, men litt svinn må man gjøre regning med.

Jeg hører at ordet "neger" er rasistisk, selv om jeg personlig ikke helt klarer å se dette (går vel litt på hva jeg er lært opp til og når jeg var barn var ikke dette ordet rasistisk).

Jeg har i hvert fall sluttet å bruke dette ordet, og bruker jeg det er det en ren forglemmelse.

Svarting, guling og den slags, er selvsagt svært negativt ladede ord, og selvsagt ikke.

Det er også forskjell på å beskrive noen som "gul" eller "svart", og å beskrive dem som "guling" og "svarting".

Forstår man ikke dette har man et merkelig ordforråd.

Guling og svarting er ord som kan settes i bås med pakkis.

Enig med deg. Jeg bruker ordet "neger" sjeldent, men mener at de som bruker det gjør det vedforglemmelse, og ikke for å være slemme..

Og at hvis man pukker på slikt flytter fokus fra viktige aspekter av diskusjonen. Og faktisk setter folk ubedt i enslags merksnodig offerposisjon. Og det kan vel ikke være meningen?

Forøvrig og helt malapropos: Har du vært på ferie? Eller bare hatt ett liv? Har jo ikke sett deg her på mange dager, og det er jo selvfølgelig litt trist! :o)

Enig med deg. Jeg bruker ordet "neger" sjeldent, men mener at de som bruker det gjør det vedforglemmelse, og ikke for å være slemme..

Og at hvis man pukker på slikt flytter fokus fra viktige aspekter av diskusjonen. Og faktisk setter folk ubedt i enslags merksnodig offerposisjon. Og det kan vel ikke være meningen?

Forøvrig og helt malapropos: Har du vært på ferie? Eller bare hatt ett liv? Har jo ikke sett deg her på mange dager, og det er jo selvfølgelig litt trist! :o)

Neida, ikke ferie, dog har jeg hatt noen fridager og da har jeg ikke giddi og sitte her.

Nå sitter jeg igjen på jobb de 7 neste nettene, så da er jeg tilbake :)

Ikke noe særlig vanskelig..Men jeg skjønner ikke at det er noe særlig big deal hvis noen glipper og gjør det alikevel. Det er jo sjeldent ondsinnet, bare beskrivende..

Dessuten trodde jeg svart var fy også.

Dersom du glipper og kallar kompisen din for neger, så tiltar han neppe, men å konsekvent bruka "neger" når ein snakkar eller skriver om afrikanarar du ikkje kjenner eller brukar "gulingar" når ein snakkar om korea-adopterte, så kan det godt henda at nokre afrikanarar eller korea-adopterte ikkje synst det er spesielt kult, og lurar på kva du eigentleg meiner om dei.

Eg kunne forøvrig utan problem kalla ein pakistaner eg jobba med før for pakkis på spøk fordi han kjente meg, men eg ville sjølvsagt ikkje kalle kven som helst for pakkis. Det seier seg sjølv.

Man må ikke ende opp med å gå på gummisåler i all sin omgang med folk av annen hudfarge. Det kan ikke skapes naturlige relasjoner når hvert ord må veies på den politisk korrekte gullvekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...