Gå til innhold

Å selge øl til en full person

Anbefalte innlegg

Gjest baguette

Jeg var i byen å skulle handle litt mat.Foran meg i køen stod det en middelaldrende mann,med 12 bokser øl og endel rusbrus i handlekurven.Reagerte på at han vimsa endel før det ble hans tur.Det luktet åpenbart alkohol av han,og han var mer enn synlig beruset,for å si det på godt norsk.Jeg tenkte "Den dama vil vel ikke selge øl til den mannen".Men joda,etter endel fikling i lommer og lommebok for å finne pengene,betalte han.Jeg ble overrasket,og sa til damen mens mannen prøvde å pakke inn ølboksene og rusbrusen i poser,at du skal vel ikke selge alkohol til en åpenbart beruset person.Hun svarte ganske så freidig tilbake:Jeg så`kke no rart `me `n jeg..Jeg vurderer å ringe butikksjefen å si fra,dette synes jeg var ille.Hva ville du gjort?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/112910-%C3%A5-selge-%C3%B8l-til-en-full-person/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ikke beruset

Jeg mener:

1: Nei, man burde ikke selge til berusede.

2: Pass dine egne saker.

Jeg tviler på at kassadamen har en vane med å gjøre dette og at det til stadighet kommer slike og handler hos henne. Hvis så er tilfelle og du føler deg støtt av å omgås berusede i butikken, er du uansett i din fulle rett til å ytre din mening.

Det er jo ikke lov å selge til berusede personer så vidt jeg vet , men samtidig så går de jo bare til neste sted eller får tak i mer på annen måte. Å nekte dem tilgang gjør jo ikke at dem slutter å drikke. Jeg trorkanskej de som jobber på slike steder opplever det så ofte at de til slutt gir f..?? Var litt frekk kommentar av henne uansett.

Husker en gang jeg ble spurt om å kjøpe sprit av en utenfor et vinmonopol engang. Han hadde tydeligvis klart å skrape sammen penger - hadde flusst med mynter. Kunne nesten ikke stå på bena - tror det var 'sniffeben' eller noe - ikke bare at han var beruset. Han var blitt nektet av betjeningen inne på polet - jeg sa også nei men fikk nesten litt dårlig samvittighet etterpå.

Good Golly!

Jeg mener:

1: Nei, man burde ikke selge til berusede.

2: Pass dine egne saker.

Jeg tviler på at kassadamen har en vane med å gjøre dette og at det til stadighet kommer slike og handler hos henne. Hvis så er tilfelle og du føler deg støtt av å omgås berusede i butikken, er du uansett i din fulle rett til å ytre din mening.

Reagerer på punkt nr. 2. Hva er galt med at folk bryr seg?

Annonse

Gjest at det går an...

Unnskyld meg..men bryr det deg??????Kan jo være at mannen var på et fest og skulle ha mer.Om mannen er full eller ei,har vel han rett på drikke hvis han vil det.Hva vet du egentlig mye denne mannen drikker fra før.Hadde forstått deg,hvis du mistenkte at denne fulle personen var mindreårig.Men en voksen mann/dame har du ingen ting med.Det blir vel som på et utested det.Har vært full ute,men aldri blitt nektet mer drikke.Da skal du være dritings.Men som regel orker du ikke gå i butikken da!Ta deg sammen.Du har kanskje ikke nok med deg selv å tenke på?

Gjest lommelun

Jeg er helt enig med deg. Synes det er rystende at folk kan selge til åpentlyse berusede personer. Det er vel også straffbart? Jeg var vitne til at en på Vinmonopolet fikk kjøpe. Han skulle i tillegg kjøre bil! Midt på lyse dagen. Jeg gikk videre, men ringte polet og hørte om de hadde anmeldt ham for hvis ikke ville jeg gjøre det. Så for meg masse unger som lekte og så kom han ravende i bilen sin. Vi har plikt på oss til å si fra når andre er uansvarlige.

Gjest lommelun

Unnskyld meg..men bryr det deg??????Kan jo være at mannen var på et fest og skulle ha mer.Om mannen er full eller ei,har vel han rett på drikke hvis han vil det.Hva vet du egentlig mye denne mannen drikker fra før.Hadde forstått deg,hvis du mistenkte at denne fulle personen var mindreårig.Men en voksen mann/dame har du ingen ting med.Det blir vel som på et utested det.Har vært full ute,men aldri blitt nektet mer drikke.Da skal du være dritings.Men som regel orker du ikke gå i butikken da!Ta deg sammen.Du har kanskje ikke nok med deg selv å tenke på?

Slik som du argumenterer er du vel ikke helt tørr bak øra ennå? Det er noe helt annet om man får kjøpe alkohol i påvirket tilstand i butikk i forhold til på et utested. Ansatte i butikker har andre regler å forholde seg til. Kanskje du vil se reglene henge ved kassen neste gang du selv kjøper alkohol???? Om du er observant nok vel og merke.

Gjest lommelun

Det er jo ulovlig å kjøre for fort også, men det betyr ikke at folk ikke gjør det for det.

Når du kjører for fort er det jo opp til politiet å huke tak i deg, mens i butikker er det en enkel regel DU HAR IKKE LOV Å SELGE ALKOHOL TIL PÅVIRKEDE PERSONER. Det er faktisk straffbart for ansatte å selge alkohol til personer som er tydelig beruset.Når man kjører bil så står jo også folk fritt til å anmelde deg.

Annonse

Gjest sluffy

Det er jo ulovlig å kjøre for fort også, men det betyr ikke at folk ikke gjør det for det.

Men det er jo viktig å følge loven når man sitter på jobb.

Hun kunne faktisk ha mistet jobben får å gjøre dette, eller enda værre, butikken kan miste sin konsesjon for ølsalg...

Good Golly!

Men det er en grunn til at noen ikke gjør det....

Det er kanskje moralsk galt og ikke helt lovlig heller, men ingen nevner at 14 åringer får kjøpe sigaretter hvis de ser gamle ut.

DET synes jeg tross alt er mye mer alvorlig, enn at en gammel fyllekall kjøper seg øl.

Gjest lommelun

Hvorfor mener du at man ikke skal selge alkohol til berusede folk?

Fordi den norske alkohollov tilsier at man ikke skal selge til berusede mennesker. Butikken er ikke et sted med sjenkebevilling. De kan selge alkohol, men har ikke lov å servere alkohol om du skjønner hva jeg mener....

Er det virkelig en lov som sier at du ikke har lov til å kjøpe alkohol i butikken hvis du er full?

Rart dem ikke har promille test før du går inn i butikken?

Nei - det er ingen lov som sier at det er forbudt å kjøpe øl/alkohol hvis du er full.

Men det er en lov som sier at det ikke er lov å SELGE alkohol til "overstadig berusede personer" :-)

Dette gjelder både for butikker og serveringssteder.

Hva som er "overstadig" kan jo like fullt være et tolkningsspørsmål...?

Nei - det er ingen lov som sier at det er forbudt å kjøpe øl/alkohol hvis du er full.

Men det er en lov som sier at det ikke er lov å SELGE alkohol til "overstadig berusede personer" :-)

Et lite tillegg.

Som andre har skrevet her, så er det strengere vurderinger som skal ligge til grunn i butikker og andre steder der de ikke har skjenkebevilgning.

Uansett så ligger ansvaret på den som selger, og ikke den som kjøper.

laguna1365380434

Det er da mannens egen sak at han vil drikke seg full(ere). Voksne folk må selv ta ansvar for egen drikking. Det blir hans hodepine og dagen der på uansett.

Kanskje han var på en morsom fest og de var tomme for drikke?

Om det er så¨at mannen evt. hadde noe slags problem tror jeg det hjelper pent lite å nekte å selge ham øl..

I den gamle alkoholloven het det "overstadig beruset". I den nye derimot, heter det "synlig beruset". Det gjør det ofte litt vanskelig å vurdere når man skjenker.

"................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...