Gå til innhold

Trist ! min bror på 12 år er på kjøret!

Anbefalte innlegg

Gjest datter og søster

Legger det også på åpent i håp om noen gode råd her i fra også!

:

Jeg har en bror på 12 år ( en skikkelig etterpåklatt).

Foreldrene mine er desverre syke og har ingen kontroll over han i det hele tatt! Faren min sitter i rullestol og moren min er så syk at hun ofte ligger i dagevis..

Han er skikkelig bortkjemt og har fått sin vilje i alt , siden han ble født!

Han har vel alt en unge kan drømme om av matrialistiske ting ; PC , tv , Play Station Nintendo , moped! , Skateboard , snowboard , sykler , kostbart stero anlegg...etc...listen er lang! Bare det dyreste er godt nok.

Han er veldig storvokst av alderen ( 180 cm og 76 kilo)!

Han har gått på ungdomsdiskoteker siden han var 10 år , røyker , og gjør som han selv vil. Prøver de å gi ham husarrest , stikker han bare av.

Han har til og med slått moren min såpass at hun falt over ende og måtte reise til legevakten for å sy!

Han klikker for de minste ting. Kjøper de feil nudler til ham , kommanderer han mamma til å gå å kjøpe nye av riktig merke.

Nå ringte faren min fortvilet , igjen.

Han hadde stått opp klokka 04:00 i natt og da var broren min borte.

Han hadde kommet hjem i 07:00 tiden , og sagt at han bare hadde vært og badet?!!!

Vennene han har er eldre enn han..

Hva kan jeg gjøre?

Bor en helt annen plass enn dem , og har desverre bare telefonkontakt.

Noen gode råd?

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Vanedis

3

• BettyBlue

2

• TrulteGuri

2

• huufsa

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest psykt

Ta å ring Barnevernet.Det er jo helt psykt at foreldrene dine lar gutten gjøre alle disse tingene.Moped,røyke osv...helt sykt!!Han har ikke bra venner heller høres det ut som.Han mangler jo fullstendig grenser,og det gutten trenger er nok grenser!Han er jo bare et barn!!

Gjest datter og søster

Ta å ring Barnevernet.Det er jo helt psykt at foreldrene dine lar gutten gjøre alle disse tingene.Moped,røyke osv...helt sykt!!Han har ikke bra venner heller høres det ut som.Han mangler jo fullstendig grenser,og det gutten trenger er nok grenser!Han er jo bare et barn!!

Det er jo det som er problemet at han aldri har hatt noe særlig med grenser!

Han er en borkjemt liten drittunge , som har utviklet seg til et "monster".

Desverre er det jo ikke gutten sin feil heller.....de har gjort ham en bjørnetjeneste ved å skjemme han bort.

Men det er jo lett når en som foreldre er såpass syke som de har vært!

Ungene mine var der en tur i fjor sommer , og de kom sjokka tilbaka og fortalte at han kalt mora mi ei j----hore , skubbet og dyttet på henne hele tiden uten at han fikk kjeft!

Men allikevel så sier alltid foreldrene mine : Stakkar , det er ikke så greit og være han heller , osv..

Samtidig er jeg redd for at barnevernet ville kunne ta han , og det er jo ikke alltid det beste heller?!!

Hvordan kan de gi han moped?? Gutten er jo bare 12 år og har ikke lov til å kjøre den engang.

Jeg tror det er bare en ting å gjøre og det er å ringe barneværnet kanskje få en støttekontakt til han. Han trenger sikkert noen voksne som kan være sammen med han siden foreldrene dine er syke.

Lykke til.

Hvordan kan de gi han moped?? Gutten er jo bare 12 år og har ikke lov til å kjøre den engang.

Jeg tror det er bare en ting å gjøre og det er å ringe barneværnet kanskje få en støttekontakt til han. Han trenger sikkert noen voksne som kan være sammen med han siden foreldrene dine er syke.

Lykke til.

Ikke tenk på at det er dumt å anmelde siden det er familie.. Husk det er til alles beste!

Gjest datter og søster

Lykke til.

De sier at han bare får lov å kjøre rundt i gaten der de bor , men allikevel!!

Det er tross alt 16 ¨års aldergrense!

Men som skrevet ; det er heller ikke lett å annmelde sine egne da :(

Selv om det riktig nok er det klokeste ...

Annonse

Ja ; men er det slik at de da vil få vite at det var jeg som gjorde det?

Nei, det avgjør du selv.

De kommer sikkert til å spørre om du ønsker å være anonym.

Jeg syns det høres klokt ut å ringe barnevernet, ja...

De er ikke grusomme, slik media fremstiller de. De ønsker faktisk å gjøre det beste for broren din.

Du trenger ikke anmelde foreldrene dine til barneværnet, gå og prøv å skaff han en støttekontakt. Det har han nok godt av. Men det er jo en mulighet at barneværnet tar over hvis du går dit også. Så ikke vet jeg.

Det er jo det som er problemet at han aldri har hatt noe særlig med grenser!

Han er en borkjemt liten drittunge , som har utviklet seg til et "monster".

Desverre er det jo ikke gutten sin feil heller.....de har gjort ham en bjørnetjeneste ved å skjemme han bort.

Men det er jo lett når en som foreldre er såpass syke som de har vært!

Ungene mine var der en tur i fjor sommer , og de kom sjokka tilbaka og fortalte at han kalt mora mi ei j----hore , skubbet og dyttet på henne hele tiden uten at han fikk kjeft!

Men allikevel så sier alltid foreldrene mine : Stakkar , det er ikke så greit og være han heller , osv..

Samtidig er jeg redd for at barnevernet ville kunne ta han , og det er jo ikke alltid det beste heller?!!

Barnevernet kommer ikke og TAR han. Familien og gutten kan få noen hjelpetiltak før det sporer helt av.

Støttekontakt kan man også søke kulturetaten eller barne og ungdomsetaten om i en del kommuner. Ikke alltid det er organisert under barnevernet.

Antagelig må det mer til enn en støttekontakt.

Hva med foreldrene. Trenger de mer hjelp i hjemmet slik at de kan følge opp gutten bedre? Da er riktig instans sosialkontoret.

Gjest ikke sign

Nei, det avgjør du selv.

De kommer sikkert til å spørre om du ønsker å være anonym.

Jeg syns det høres klokt ut å ringe barnevernet, ja...

De er ikke grusomme, slik media fremstiller de. De ønsker faktisk å gjøre det beste for broren din.

Nemlig! De vil bare alles beste, og du kan være anonym!!

Foreldrene dine har skutt skivebom hva oppdragelse anngår. Alt materiellt han har ønsket seg og pekt på, har han fått. Derfor setter han ikke pris på noen ting lenger. En resursperson bør inn og sette grener, ellers blir han en u-utholdelig drittsekk.

Gjest ikke sign

Foreldrene dine har skutt skivebom hva oppdragelse anngår. Alt materiellt han har ønsket seg og pekt på, har han fått. Derfor setter han ikke pris på noen ting lenger. En resursperson bør inn og sette grener, ellers blir han en u-utholdelig drittsekk.

Det siste du skrev virker det som han allerede er... dessverre.

Annonse

Gjest Rusle

Får det fortsette slik uten noen form for hjelp, havner han skikkelig på kjøret er jeg redd for.

Ville ha kontaktet barnevernet og hørt hva de kan hjelpe med. Hverken broren din, foreldrene eller dere andre har det bra slik som det har utviklet seg. Helsesøster er jo også et alternativ å henvende seg til.

Lykke til!

firebird1365380441

Barnevernet kommer ikke og TAR han. Familien og gutten kan få noen hjelpetiltak før det sporer helt av.

Støttekontakt kan man også søke kulturetaten eller barne og ungdomsetaten om i en del kommuner. Ikke alltid det er organisert under barnevernet.

Antagelig må det mer til enn en støttekontakt.

Hva med foreldrene. Trenger de mer hjelp i hjemmet slik at de kan følge opp gutten bedre? Da er riktig instans sosialkontoret.

Hva med å ta kontakt med psykiatrisk poliklinikk( for barn/ungdom)?

Det kan virke som at guttungen mangler det meste av grenser og hemninger og at han har problemer knyttet til utagerende og voldelig adferd.

Via barne og ungdoms psykiatrisk poliklinikk, kan dere få hjelp videre.

Noen bør lære denne gutten at det finnes noe som heter grenser og at han ikke kan ty til vold/utskjelling når han ikke får viljen sin.

Siden dette tydeligvis er et problem for hele familien, kunne det kanskje ha vært en ide' med familieterapi?

Hva med guttens foreldre, kanskje de kunne ha godt av å snakke med noen om dette også?

Innerst inne er kanskje de forferdelig maktesløse over å se at de ikke greier å sette grenser for sønnen sin?

Og barnevernet er som nevnt i andre innlegg, også et bra alternativ.

Medier blåser dessverre opp enkelte barnevernssaker til " monster saker"og gir i enkelte tilfeller et ganske annet bilde av barnevernet enn hva som er reelle fakta.

Jeg går ut i fra at du/dere ønsker råd om hva dere kan gjøre.

Jeg synes i det minste dere bør tenke alvorlig på alle de innleggene som har kommet inn.

Dette er tross alt noe som en eller annen uansett må gjøre noe med etterhvert.

Ellers er det virkelig sjanser for at han havner på det ordentlige kjøret...

Lykke til!

Med Vennlig Hilsen

Jeg tror det eneste riktige her er å kontakte barnevernet.

Dine foreldre er ressurssvake pga sykdom, og dette utnytter din bror.

Barnevernet er til for barn, for at barn skal få dekket sine grunnleggende behov, også når det gjelder en god oppdragelse og grensesetting.

Han behøver ikke nødvendigvis komme i fosterfamilie på heltid, men han har klart behov for tryggere rammer, så dine foreldre trenger råd og tips.

Si til dine foreldre at du vil hjelpe dem fordi du bryr deg om dem alle 3, og at du kontakter en barnevernspedagog for din brors skyld.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...