Gå til innhold

Trist ! min bror på 12 år er på kjøret!

Anbefalte innlegg

Tusen takk for gode råd!

Kanskje jeg burde ta en prat med helsesøster først for råd?!

Om du har behov for å diskutere saken, så kan du ringe anonymt til barneverntjenesten - altså uten å melde (i første omgang).

Bedre å snakke direkte med dem (bv) som sitter med hjelpetiltakene, og høre hva de mener, enn å gå via helsestasjonen.

Min erfaring med "problemungdom" er at man melder altfor sent - dvs. når hjelpetiltak ikke har ønsket effekt. Ofte kan det derfor ende med plassering, fordi man har ventet så lenge, og foreldrene er så utslitte at de ikke orker mer.

Skulle ønske at flere innså at barneverntjenesten kan hjelpe, og jo tidligere jo bedre vil det være for alle parter.

Anbefaler deg derfor å ikke vente på at ting blir enda verre.

Du kan evt. diskutere bekymringen med foreldrene dine. Og om det passer seg slik, "lufte tanken" om hjelpetiltak fra barneverntjenesten.

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Vanedis

3

• BettyBlue

2

• TrulteGuri

2

• huufsa

1

Mest aktive i denne tråden

Om du har behov for å diskutere saken, så kan du ringe anonymt til barneverntjenesten - altså uten å melde (i første omgang).

Bedre å snakke direkte med dem (bv) som sitter med hjelpetiltakene, og høre hva de mener, enn å gå via helsestasjonen.

Min erfaring med "problemungdom" er at man melder altfor sent - dvs. når hjelpetiltak ikke har ønsket effekt. Ofte kan det derfor ende med plassering, fordi man har ventet så lenge, og foreldrene er så utslitte at de ikke orker mer.

Skulle ønske at flere innså at barneverntjenesten kan hjelpe, og jo tidligere jo bedre vil det være for alle parter.

Anbefaler deg derfor å ikke vente på at ting blir enda verre.

Du kan evt. diskutere bekymringen med foreldrene dine. Og om det passer seg slik, "lufte tanken" om hjelpetiltak fra barneverntjenesten.

Tillegg:

Vedr. å ta det opp bekymringen med foreldrene dine.

I første omgang kan det sikkert virke uoverkommelig. Om man går fram på "rette" måten, kan det derimot være en stor fordel.

Hvordan du kan gå fram på "best måte", kan du diskutere anonymt med barnevernet (før du evt. melder).

Foreldre som sliter i sin foreldrerolle ønsker som oftest hjelp. Hvis de vet hva hjelpen kan bestå av, så kan det også være lettere å ta imot. Informasjon er derfor viktig.

Hvis du velger å melde anonymt, så er faren at foreldrene dine kan gå i forsvarsposisjon mot "den anonyme", og henge seg opp i hvem det kan være. Hvis du istedenfor kan informere dem om hjelpen, så vil "veien" videre være lettere for alle parter. Selvfølgelig gjør du som du vil, men jeg håper at det kan gå an.

Hvis du trenger informasjon vedr. barneverntjenesten, så er det som sagt bare å spørre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...