Gå til innhold

gutt med kneskade

korsbåndmamma

Anbefalte innlegg

korsbåndmamma

Det visstnok uhyre sjelden at noen under 18 år sliter av korsbånd i kneet, men vår sønn på 6 har klart å ødelegge begge to, pluss leddbåndet på innsiden (vensre kne). Uhellet skjedde på en hoppepute (trampoline) på ferie i Danmark, og han er blitt undersøkt av sykehusleger og spesialister i Danmark, Tyskland og her hjemme. En MR-undersøkelse i går viste at begge båndene er slitt tvers av. Vi er fortsatt i sjokk etter denne beskjeden, og har ikke helt forstått omfanget. Legen sier at leddbåndet kommer til å gro av seg selv, men at de to korsbåndene ikke gjør det. Det vi ikke fikk vite før i går, er at man ikke gjør operative inngrep på barn i slike tilfeller, fordi de evt. nye strukturene man lager inne i kneet, ikke vokser når barnet vokser. Gutten vår får en skinne, fikk vi vite, som gjør at han kan gå på benet, bøye det inntil 90 grader, men konsekvensene for en gutt som er vant til å sparke fotball, klatre i trær, stupe og svømme og sykle hele dagen er ganske vonde å tenke på.

Jeg henvender meg til idrettslegen fordi dette jo er en typisk idrettsskade, og jeg tenker at det vel må skje at idrettsutøvere i fortsatt vekst får tilsvarende skader? Vi har fått råd om å oppsøke idrettsmedisinsk ekspertise og komer til å gjøre det så snart som mulig. Jeg lurer på om jeg har forstått legen riktig, i at det helt kategorisk er sånn at korsbånd (hos barn) ikke gror av seg selv, og at det virkelig ikke finnes operative inngrep som kan være aktuelle (også på barn)? Kan MR-undersøkelsen slå fast 100% sikkert at båndet er helt avslitt, og hvis det likevel handler om en ruptur (som jeg har forstått som at båndet er slitt men ikke røket helt?) som de snakket om lenge, betyr det at båndet har mulighet til å gro sammen?

Han har ikke vondt, fikk en paracet første kvelden men etter det har det ikke vært aktuelt med smertestillende. Han fungerer nokså bra med krykker, men faller innimellom og klager da over vondt i kneet, dette går raskt over. Hvor forsiktige må vi være?

hilsen mamma, nokså bekymret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

korsbåndmamma.

Jeg har vært på ferie uten PC tilgang, så derfor mitt sene svar.

Du har helt rett, dette er en sjelden skade hos smågutter. Informasjonen er også korrekt, man opererer ikke ikke korsbåndskader når så mye vekst gjenstår. (jeg har ihvertfall ikke hørt om det).

Men når han om noen uker kan gjennoppta vanlig lek og fysisk aktivitet, med unntak av fotball, så er det utrolig hvordan styrke og stabilitet kan utvikle seg i og rundt kneet. Så får man evt. senere når han er utvokst, vurdere om han kan ha noen gevinst av en operasjon med rekonstruksjon av korsbåndene.

Du spør ellers om MR-undersøkelse. Dette kan si noe om skadens omfang, men er heller ikke 100 % sikkert. Men jeg hadde også fått gjort dette før en ny vurdering hos ortoped med spesiell erfaring med barneskader.

En partiell eller delvis ruptur (avrivning) av korsbånd, gror vanligvis "ikke sammen", dessværre. Men som jeg antyder, hans funksjon kan bli forbausende bra uten korsbånd. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...