Gå til innhold

Norsktime på dol

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Ulv I Faarikaal

16

• Åsemor

7

• pip

2

• SierDuDet

2

Mest aktive i denne tråden

Ikke les aviser. De er fulle av skrivefeil.

Sjøl kniper jeg øya sammen når fingra til teksteren har gått beserk, eller korrekturen har svikta. Noen er sikkert fyllesjuke. Lørdagsavisene er spesielt ille.

Hehe... Sendte mail til en fyr i dagbladet for en stund siden. Da klarte jeg rett og slett ikke å la vær. Det var en lang artikkel om en mafiaboss ellerno, hvor han skreiv at "x hold familien med hjernhånd"...

Som oftest skriver jeg mail, bare sånn for å ha gjort det, men sletter den før jeg sender den. Samme som jeg gjør her på dol. Skriver dobbelt så mange innlegg som jeg sender, men er nødt til å bare få skrevet det ned, så kan det være det samme etterpå.

Den lokale butikken er full av feil:

Hvete boller

Potet lomper

Tilbuds varer !

Pepper kvern !

Jeg sa til den smilende sjefen at de får se å skjerpe seg !

På videobutikken nedi gata her står det "salg på dvd-filmer, mange tittler"

Det er også litt irriterende. At man ikke kan regler om at dobbelt konsonant frafaller ved bøying av ordet hvor det kommer en ny konsonant rett bak.

Hmm... Skal ikke jeg snart på jobb igjen, hvor jeg får betalt for å si fra om skrivefeil?

Ulv I Faarikaal

Vet ikke om dette var en spøk eller ikke, men jeg har nå uansett hørt at kjerring kommre av "kjær ting".

Ei kronisk vanskelig kjerring er ikke fradragsberettiget på selvangivelsen selv om sikkert mange hardt prøvede menn kunne ønske det var tilfelle. En mann i Brøstadbotn i Troms hadde under posten særfradrag ført opp kronisk vanskelig kjerring - kr. 8.850 idet han mente at han hadde hjemmel for dette i skatteloven. Likningssjefen gikk imidlertid ikke med på dette, og i et brev til mannen skriver han bl.a.: - Når skatteloven ikke inneholder bestemmelser om særskilt fradrag på grunn av samliv med vanskelige kjerringer/kaller, antar vi at dette har sin forklaring i at fenomenet er så vanlig forekommende at belastningen er noenlunde likelig fordelt i alle ekteskap."

Kan man få fradrag for liten fattevne ?

Annonse

Ulv I Faarikaal

På videobutikken nedi gata her står det "salg på dvd-filmer, mange tittler"

Det er også litt irriterende. At man ikke kan regler om at dobbelt konsonant frafaller ved bøying av ordet hvor det kommer en ny konsonant rett bak.

Hmm... Skal ikke jeg snart på jobb igjen, hvor jeg får betalt for å si fra om skrivefeil?

Plakat herfra:

Kylling ! Tilbud !

Kr 39,90

og lever.

Annonse

Gjest Mayday

En ting er hvordan det skrives, en annen ting er hvordan det sies. jeg måtte til logoped for å lære å si kj, det kunne en god del andre også trenge. lyden vil visst forsvinne fra det norske språk. med hensyn til kjerring debatten så bruker en vel helst kjærring som et skjellsord, med æ er det rett og slett et stygt ord, med e er det et koseord, sånn ser jeg på det.

Vel er riktig skrivemåte i dag: "kjerring". Og i dine ører er kanskje dette mer koselig enn "kjærring", men dette tror jeg bunner i uvitenhet. Mange blir provosert når jeg omtaler min kone som "kjerringa", men de fleste blir beroliget da jeg forteller dem at ordet egentlig er en avledning av ordet "kjæring" som jo er noe man har kjært. Hvilket trykk og tonefall det blir uttrykt med tror jeg har mer betydning for oppfatningen av ordet enn den reelle betydningen har.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...