Gå til innhold

pemfigoid

Anbefalte innlegg

Hei .

Eg er så bekymret for min bestemor, hun er 84 år og har fulle kroppen i store blemmer med veske, disse sprikker og da renner det ut veske som svir og blemmene klør veldig. Det begynte med bare to tre, men no er ho fyll av de, hun er for tiden innlagt på sykeheimen, og er sengeliggende har mistet matlysten og rett og slett lysten på alt, det er veldig ond å se ho slik, en hudlege har sakt at det er pemfigoid hun har, men vi vet svært lite om dette det gjør de og på sykeheimen der ho er, så no vil eg prøve gjennom dere om kansje å få litt opplysninger om denne hudsykdommen. Hun ble sett på tabletter Cellegift, men måtte kutte de ut for blodprosenten ble lavere og lavere, da trodde de det var cellegiften som gjorde dette. Kan det stemme? Kan dette være dødeligt? Hva kommer det av, hvorfor fikk hun dette? Er dette arveligt? Har det noe med blodlegemer å gjøre?

Som dere fårstår er vi ganske blank når det gjelder denne sykdommen, vi har lett i bøker o.l. men det står svært lite om denne sykdommen, derfor er dere vårt håp, er det noe vi kan gjøre for att bestemor skal få det letter? er det noe anna enn cellegift å kurere det med? kremer hjelper ikke. Vær så snill å gi meg et svar.

venter spent og håpefylt på svar fra dere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11317-pemfigoid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bente Thommessen, Lege

Kjære wingen !

Det høres ut som om bestemoren din er veldig plaget. Pemfigoid er en ikke helt sjelden sykdom, og da særlig hos eldre. Den starter ofte med et kløende utslett før det utvikler seg spente blærer av varierende størrelse og antall. Forløpet kan imidlertid variere og det samme kan symptomene. Sykdommen kalles for en såkalt autoimmun sykdom, dvs sykdommer som forårsakes av at kroppen begynner å produsere antistoffer mot sitt eget vev. Hva som er årsaken til at dette skjer, er jeg usikker på. Noen steder står det at sykdommen kan forekomme sammen med allmenn svekkelse, uten at jeg kan si noe mere sikkert rundt dette. Behandlingen er som du skriver ofte cellegift, men denne medisinen kan av og til påvirke bl.a. blodprosenten. Steroider, enten som tabletter eller kremer blir også brukt, og i enkelte tilfeller har også en bestemt type antibiotika, nemlig tetracykliner vist seg å ha effekt, kanskje spesielt hos eldre.

Håper dette hjalp litt. I tillegg kan dere vel evt. kontakte hudavdelinger ved de større sykehusene f.eks Ullevål sykehus, som nok har skriftelig informasjonsmateriell om pemfigoid til pasienter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11317-pemfigoid/#findComment-57530
Del på andre sider

Kjære wingen !

Det høres ut som om bestemoren din er veldig plaget. Pemfigoid er en ikke helt sjelden sykdom, og da særlig hos eldre. Den starter ofte med et kløende utslett før det utvikler seg spente blærer av varierende størrelse og antall. Forløpet kan imidlertid variere og det samme kan symptomene. Sykdommen kalles for en såkalt autoimmun sykdom, dvs sykdommer som forårsakes av at kroppen begynner å produsere antistoffer mot sitt eget vev. Hva som er årsaken til at dette skjer, er jeg usikker på. Noen steder står det at sykdommen kan forekomme sammen med allmenn svekkelse, uten at jeg kan si noe mere sikkert rundt dette. Behandlingen er som du skriver ofte cellegift, men denne medisinen kan av og til påvirke bl.a. blodprosenten. Steroider, enten som tabletter eller kremer blir også brukt, og i enkelte tilfeller har også en bestemt type antibiotika, nemlig tetracykliner vist seg å ha effekt, kanskje spesielt hos eldre.

Håper dette hjalp litt. I tillegg kan dere vel evt. kontakte hudavdelinger ved de større sykehusene f.eks Ullevål sykehus, som nok har skriftelig informasjonsmateriell om pemfigoid til pasienter.

tusen takk for svara på inlegget. Det hjalp

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11317-pemfigoid/#findComment-57662
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...