Sør Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 "Mens bare 17 prosent av norske ungdommer har drukket seg fulle, har nesten halvparten av de danske femtenåringene vært fulle. Det gir danske drenger en klar topp-plassering på alkotoppen i Europa. Også finske ungdommer kommer høyt, der har hver tredje femtenåring vært full. I Sverige er det 24 prosent, nesten hver fjerde av ungdommene, som har vært beruset. Det er resultatet i en alkoholundersøkelse gjort av World Health Organization (WHO) og offentliggjort i en helseundersøkelse for menn av The European Men's Health Forum." Kilde: http://www.dagsavisen.no/innenriks/2003/07/742607.shtml Den norske alkohol-politikken er nok upopulær, men det virker jo som om den faktisk fungerer... Overraskende nok! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113208-who-f%C3%A6rrest-fulle-fjortiser-i-norge/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Fortsatt er halvparten mafiasprit de drikker. Mange har aldri vært på polet men drikker mafiasprit og brus. Det så ut som den lovlige rusbrusen skulle ta litt over for mafiaen, men ikke nå lenger. Det varierer mye hvor mafiaen, hjemmebrennerene og smuglerne har sine klamme hender, men i enkelte områder drikker til og med politiet smuglersprit. En trailersjåfør påstår han selger mye mer øl enn kolonialen i området. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113208-who-f%C3%A6rrest-fulle-fjortiser-i-norge/#findComment-674919 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 20. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2003 Fortsatt er halvparten mafiasprit de drikker. Mange har aldri vært på polet men drikker mafiasprit og brus. Det så ut som den lovlige rusbrusen skulle ta litt over for mafiaen, men ikke nå lenger. Det varierer mye hvor mafiaen, hjemmebrennerene og smuglerne har sine klamme hender, men i enkelte områder drikker til og med politiet smuglersprit. En trailersjåfør påstår han selger mye mer øl enn kolonialen i området. Undersøkelsen går på hvor mange som har drukket hvor mye, og ikke om de kjøpte alkoholen hos en trailersjåfør eller på kolonialen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113208-who-f%C3%A6rrest-fulle-fjortiser-i-norge/#findComment-674922 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Undersøkelsen går på hvor mange som har drukket hvor mye, og ikke om de kjøpte alkoholen hos en trailersjåfør eller på kolonialen. Unnskyld da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113208-who-f%C3%A6rrest-fulle-fjortiser-i-norge/#findComment-674925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Undersøkelsen går på hvor mange som har drukket hvor mye, og ikke om de kjøpte alkoholen hos en trailersjåfør eller på kolonialen. At jeg avviker fra emnet i dine innlegg blir ikke tålt, men at du avviker i mine er helt OK ? Jeg holdt meg i hvrt fall til alkohol og ungdom, du hopper fra turister til sykehjem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113208-who-f%C3%A6rrest-fulle-fjortiser-i-norge/#findComment-674930 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 20. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2003 At jeg avviker fra emnet i dine innlegg blir ikke tålt, men at du avviker i mine er helt OK ? Jeg holdt meg i hvrt fall til alkohol og ungdom, du hopper fra turister til sykehjem. Jeg påpeker at så lenge ikke systemet du foreslår engang fungerer for noe så enkelt som å selge baguetter, er det hinsides all fornuft å tro at det skal fungere med bestemødre. At mye alkohol i Norge er ulovlig er et problem, men som jeg påpekte har det ingen innflytelse på denne undersøkelsen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113208-who-f%C3%A6rrest-fulle-fjortiser-i-norge/#findComment-674934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Jeg påpeker at så lenge ikke systemet du foreslår engang fungerer for noe så enkelt som å selge baguetter, er det hinsides all fornuft å tro at det skal fungere med bestemødre. At mye alkohol i Norge er ulovlig er et problem, men som jeg påpekte har det ingen innflytelse på denne undersøkelsen. Et av problemene vi har er at ungdom "lærer å drikke hjemme" dvs introduseres for tidlig til alkohol. Om det er verre i andre land er ingen grunn til at vi skal la være å hindre tilgangen og skape sunne holdninger hos dem. Mafiaen er et problem i denne sammehengen, de selger til hvem som helst. Hadde de ikke vært på banen, kunne vi hatt bedre kontroll med hva barn får i seg. Butikkene og polet selger ikke til barn. Hvis vi deretter setter flere kluter inn på å stoppe gaukingen, dvs hindre at eldre kjøper til yngre, så kommer vi lenger. Hvis vi i tillegg håndhever loven som ikke gir unntak for foreldre, så er vi enda litt lenger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113208-who-f%C3%A6rrest-fulle-fjortiser-i-norge/#findComment-674936 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 20. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2003 Et av problemene vi har er at ungdom "lærer å drikke hjemme" dvs introduseres for tidlig til alkohol. Om det er verre i andre land er ingen grunn til at vi skal la være å hindre tilgangen og skape sunne holdninger hos dem. Mafiaen er et problem i denne sammehengen, de selger til hvem som helst. Hadde de ikke vært på banen, kunne vi hatt bedre kontroll med hva barn får i seg. Butikkene og polet selger ikke til barn. Hvis vi deretter setter flere kluter inn på å stoppe gaukingen, dvs hindre at eldre kjøper til yngre, så kommer vi lenger. Hvis vi i tillegg håndhever loven som ikke gir unntak for foreldre, så er vi enda litt lenger. Du motsier deg selv igjen. Hvis vi gjør det vanskeligere å få tak i alkohol, gjør vi markedet større (mer attraktivt) for "mafiaen" - som du mener er et "norsk" problem. På den annen side, hvis vi liberaliserer, så får vi "danske tilstander" - hvilket tydeligvis er langt verre enn situasjonen i Norge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113208-who-f%C3%A6rrest-fulle-fjortiser-i-norge/#findComment-674940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Jeg er usikker på om dette kobles med at vår "alkoholpolitikk har lyktes". Dreier det seg tross alt bare om pris? Jeg tror ikke det. Det dreier seg vel om holdninger, moral, og at vi i Norge kanskje har et ganske så annerledes, for ikke å snakke om mer normalt syn på (normalt i forhold til danskene som er ytterst liberale i forhold til alkohol) på alkohol. Er det prisennivået i Danmark som er grunnen til at en vanlig frokost i Danmark inneholder øl og snaps? ( http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article.jhtml?articleID=586852 ). Eller er det noe annet? Jeg husker når jeg var 14 år gammel og gikk på ungdsomskolen, med A og B klasse og tilsammen 70-80 elever. Ingen drakk på fester. "Ingen" blir selvsagt å overdrive da noen drakk, men disse "noen" er de man nå finner på plata eller som på annen måte mer eller mindre har kommet veldig skjevt ut. De normale av oss, altså alle minus ca 10 personer, var aldri fulle. Dette høres rart ut når jeg leser hva andre ungdom driver med. Kanskje vi bare var en utrolig snill klasse, men jeg er fra Asker, og selv om ikke jeg personlig er fra en velstående familie så er veldig mange andre det. Vi hadde altså råd til alkohol, eventuelt å kjibbe en fin cognac i barkskapet til far. Likevel drakk vi ikke. Tror du vi droppet å drikke pga prisen eller fordi de fleste av oss blitt oppdratt med et helt annet syn på alkohol enn danskene. Ikke et skremmselspropaganda syn, selvsagt ikke, men et "normalt" syn på alkohol. Danskene derimot, de ser far og mor drikke snaps til frokost, de vet at far drikker øl i lunjspausene på jobben, og de har et generelt annerledes syn på alkohol enn hva vi nordmenn har. Kanskje de ikke drikker seg like ofte dritings som det vi nordmenn gjør (vi er vel ganske unike sånn sett...), men de drikker til gjengeld kanskje hver dag. Dette ser også barna, de blir oppdratt på denne måten, og danskene har vel så vidt jeg vet til og med 15 eller 16 års grense på alkohol? Vel, poenget mitt er at den norske alkoholpolitikken går ut på å gjøre alkoholen så dyr av vi ikke har råd til å drikke den. Men er det virkelig derfor vi ikke drikker? Og drikker danskene fordi alkoholen er så billig at de har råd til å drikke? ` Eller har det rett og slett noe med kultur å gjøre? Jeg tror det siste, altså blir det feil å si at vår alkoholpolitikk fungerer. Det er forsåvidt en annen diskusjon, men nesten 50 % av alkoholkonsumet i landet her er (i hvert fall var det det før metanolskandalen) et resultat av illegal alkohol. Dette er vel et tydelig tegn på det motsatte. Nettopp at alkoholpolitikken i Norge ikke fungerer, men tvert i mot til en viss grad støtter organisert kriminalitet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113208-who-f%C3%A6rrest-fulle-fjortiser-i-norge/#findComment-674947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 20. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2003 Jeg er usikker på om dette kobles med at vår "alkoholpolitikk har lyktes". Dreier det seg tross alt bare om pris? Jeg tror ikke det. Det dreier seg vel om holdninger, moral, og at vi i Norge kanskje har et ganske så annerledes, for ikke å snakke om mer normalt syn på (normalt i forhold til danskene som er ytterst liberale i forhold til alkohol) på alkohol. Er det prisennivået i Danmark som er grunnen til at en vanlig frokost i Danmark inneholder øl og snaps? ( http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article.jhtml?articleID=586852 ). Eller er det noe annet? Jeg husker når jeg var 14 år gammel og gikk på ungdsomskolen, med A og B klasse og tilsammen 70-80 elever. Ingen drakk på fester. "Ingen" blir selvsagt å overdrive da noen drakk, men disse "noen" er de man nå finner på plata eller som på annen måte mer eller mindre har kommet veldig skjevt ut. De normale av oss, altså alle minus ca 10 personer, var aldri fulle. Dette høres rart ut når jeg leser hva andre ungdom driver med. Kanskje vi bare var en utrolig snill klasse, men jeg er fra Asker, og selv om ikke jeg personlig er fra en velstående familie så er veldig mange andre det. Vi hadde altså råd til alkohol, eventuelt å kjibbe en fin cognac i barkskapet til far. Likevel drakk vi ikke. Tror du vi droppet å drikke pga prisen eller fordi de fleste av oss blitt oppdratt med et helt annet syn på alkohol enn danskene. Ikke et skremmselspropaganda syn, selvsagt ikke, men et "normalt" syn på alkohol. Danskene derimot, de ser far og mor drikke snaps til frokost, de vet at far drikker øl i lunjspausene på jobben, og de har et generelt annerledes syn på alkohol enn hva vi nordmenn har. Kanskje de ikke drikker seg like ofte dritings som det vi nordmenn gjør (vi er vel ganske unike sånn sett...), men de drikker til gjengeld kanskje hver dag. Dette ser også barna, de blir oppdratt på denne måten, og danskene har vel så vidt jeg vet til og med 15 eller 16 års grense på alkohol? Vel, poenget mitt er at den norske alkoholpolitikken går ut på å gjøre alkoholen så dyr av vi ikke har råd til å drikke den. Men er det virkelig derfor vi ikke drikker? Og drikker danskene fordi alkoholen er så billig at de har råd til å drikke? ` Eller har det rett og slett noe med kultur å gjøre? Jeg tror det siste, altså blir det feil å si at vår alkoholpolitikk fungerer. Det er forsåvidt en annen diskusjon, men nesten 50 % av alkoholkonsumet i landet her er (i hvert fall var det det før metanolskandalen) et resultat av illegal alkohol. Dette er vel et tydelig tegn på det motsatte. Nettopp at alkoholpolitikken i Norge ikke fungerer, men tvert i mot til en viss grad støtter organisert kriminalitet. Men er det ikke en restriktiv alkoholpolitikk (både tilgjengelighet og pris) som skaper den kulturen. I Danmark får man en hel kasse øl for 99 kr. Gjør ikke det at det blir langt mer fristende å drikke øl istedet for "brus"? Jeg er overhodet ikke begeistret for verken vinmonopol eller prisen på øl. Selvsagt ville jeg ønsket at det var både tilgjengelig og billig. Likevel innser jeg jo at den restriktive holdningen tydeligvis fungerer på ett eller annet plan. For husk at for 200 år siden var puritanismen også utbredt i Danmark (akkurat som i Norge). Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113208-who-f%C3%A6rrest-fulle-fjortiser-i-norge/#findComment-674951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Men er det ikke en restriktiv alkoholpolitikk (både tilgjengelighet og pris) som skaper den kulturen. I Danmark får man en hel kasse øl for 99 kr. Gjør ikke det at det blir langt mer fristende å drikke øl istedet for "brus"? Jeg er overhodet ikke begeistret for verken vinmonopol eller prisen på øl. Selvsagt ville jeg ønsket at det var både tilgjengelig og billig. Likevel innser jeg jo at den restriktive holdningen tydeligvis fungerer på ett eller annet plan. For husk at for 200 år siden var puritanismen også utbredt i Danmark (akkurat som i Norge). Med vennlig hilsen "Men er det ikke en restriktiv alkoholpolitikk (både tilgjengelighet og pris) som skaper den kulturen." Jeg sliter med å se sammehengen i og med at smuglersprit er (eller var i hvert fall før metanolskandalen) så lett å få tak i, og til og med billigere enn alkoholen i Danmark, at tilgjenglighet og pris uansett er der. I tillegg brennes det som et reine ville helvete rundt om i halve bygde Norge, så jeg tror ikke dette er grunnen. Det kan vel heller sees i sammenheng med hvorfor enkelte nordmenn (ustabile som de er) sverger til å spise smalahove og den slags. Altså kultur og tradisjon. Vi går også mye på ski av en eller annen grunn. Det er sånn vi er. Vi går på ski, vi er vanskelige å få kontakt med, vi klager over og snakker om været halve døgnet, vi drar til syden om sommeren og alpene om vintern, vi drikker oss fra sans og samling på fest, feier over sjefen på julebordet og ellers har vi et moderat alkoholforbruk. "I Danmark får man en hel kasse øl for 99 kr. Gjør ikke det at det blir langt mer fristende å drikke øl istedet for "brus"?" Når jeg er i Danmark så går det stort sett i øl, men det er fordi jeg isåfall er på ferie. Jeg hadde drekki like mye om jeg var på den typen ferie i Kristiansand. Jeg drikker cola til daglig dersom jeg spiser noe god mat. Ikke øl selv om jeg har det i kjøleskapet. Øl er for meg noe man drikker på fest, eventuelt på en kafe i godt selskap, og ikke noe man bare drikker for å drikke. Det tror jeg er typisk norsk, og også grunnen til at vi drikker så sabla mye når vi først drikker. Man finner vel knapt noe mer alkoholvennlig land i verden, i hvert fall land som vi kan sammenligne oss med, enn Danmark. Det er vel også derfor vi trives der og derfor nordmenn i Danmark stort sett er dritings. Ikke fordi alkoholen er billig men fordi "det er sånn det er i Danmark", og hvorfor det er sånn kommer vel av kultur og tradisjoner. Jeg ka aldri se for meg at nordmenn drikke øl i lunsjpausen selv om øllen blir nærmest gratis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113208-who-f%C3%A6rrest-fulle-fjortiser-i-norge/#findComment-674959 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.