Gå til innhold

polarbrød

Gjest polarbrød

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• SierDuDet

24

• Dorthe

13

• Zelig

13

• Gemini

4

Mest aktive i denne tråden

Jeg vet ikke hva polarbrød er, men generelt er ikke brød spesielt "sunt".

Noe er bedre enn annet, og for alt jeg vet er polarbrød (som jeg ikke vet hva er) noe av det sunneste brødet man får tak i, men det gjør det likevel ikke "sunt".

Man bør begrense inntaket av brød til noe man spiser ved siden av maten i ny og ne, eventuelt til frokost, og ikke noe man baserer hele måltider på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest polarbrød

Jeg vet ikke hva polarbrød er, men generelt er ikke brød spesielt "sunt".

Noe er bedre enn annet, og for alt jeg vet er polarbrød (som jeg ikke vet hva er) noe av det sunneste brødet man får tak i, men det gjør det likevel ikke "sunt".

Man bør begrense inntaket av brød til noe man spiser ved siden av maten i ny og ne, eventuelt til frokost, og ikke noe man baserer hele måltider på.

Hvorfor er det ikke greit å ha det som måltid? Så lenge man ellers ha et greit kosthold?

Det er vel et slags rugbrød, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polarbrød har ca det samme som loff i næringsinnhold. Men det finnes en grov type (rug) som er noe bedre enn den lyse varianten. Begge er veldig gode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ikke greit å ha det som måltid? Så lenge man ellers ha et greit kosthold?

Det er vel et slags rugbrød, tror jeg.

Hvordan mener du at man "ellers" har et greit kosthold dersom man benytter seg av mye brød?

Brød inneholder lite fornuftig, og er ikke sammensatt på en tilfredstillende måte i forhold til å få i seg riktige mengder av karbohydrater, fett og proteiner, og den tynne pølsebiten man legger oppå brødet bidrar til fint lite.

Unntaket er om man spiser noen brødskiver med f.eks. ett egg på hver skive. Da får man i hvert fall i seg noe nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest polarbrød

Hvordan mener du at man "ellers" har et greit kosthold dersom man benytter seg av mye brød?

Brød inneholder lite fornuftig, og er ikke sammensatt på en tilfredstillende måte i forhold til å få i seg riktige mengder av karbohydrater, fett og proteiner, og den tynne pølsebiten man legger oppå brødet bidrar til fint lite.

Unntaket er om man spiser noen brødskiver med f.eks. ett egg på hver skive. Da får man i hvert fall i seg noe nyttig.

hvorfor må det være nyttig, så lenge det ikke er usunn mat?

ernæringsekspertene anbefaler jo å spise brød. Bjørn Dhæli og skigutta spiser jo 6-8 brødskiver hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest polarbrød

Polarbrød har ca det samme som loff i næringsinnhold. Men det finnes en grov type (rug) som er noe bedre enn den lyse varianten. Begge er veldig gode!

Rågkaka 6-pack 250g

Ingrediensförteckning: Vetemjöl, rågmjöl, vatten,sirap, socker, jäst, skummjölkspulver, vegetabiliskt margarin, vetegluten, fibrer från sockerbetan, salt, Bakpulver: hjorthornssalt, Emulgeringsmedel: mono-diglycerider, diacetylvinsyraestrar.

Kostfibrer 5g

Socker-sirapstillsats 9 gr/100 gr deg

Energivärde 1100kJ(260kcal)

Protein 10g, Fett 3g, Kolhydrater 48g

Dette fant jeg ut. Er det greit å bytte med vanlig brød eller helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rågkaka 6-pack 250g

Ingrediensförteckning: Vetemjöl, rågmjöl, vatten,sirap, socker, jäst, skummjölkspulver, vegetabiliskt margarin, vetegluten, fibrer från sockerbetan, salt, Bakpulver: hjorthornssalt, Emulgeringsmedel: mono-diglycerider, diacetylvinsyraestrar.

Kostfibrer 5g

Det var veldig mye kalorier i 100 gram, da! Nei, polarbrød er nok for spesielle anledninger. Den søte smaken i brødet (og innholdsfortegnelsen forøvrig) tilsier vel at dette ikke bør være basis-kosten akkurat :)

Spis et allsidis kosthold. Hvis du vil ha et sunt brød-alternativ så velg rugknekkebrød, eventuelt pumpernickel-brød om du liker smaken. Annet brød kan ikke kalles sunt. Evnt. bak selv så du vet hva du spiser. Det er enormt med tilsetningsstoffer i brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ernæringsekspertene anbefaler jo å spise brød. Bjørn Dhæli og skigutta spiser jo 6-8 brødskiver hver dag.

"hvorfor må det være nyttig, så lenge det ikke er usunn mat?"

Unyttig mat er ikke sunn mat. Det holder ikke å telle kalorier for å si om noe er sunt eller ikke. Kroppen trenger tross alt skikkelig brensel for å fungere optimalt, og spesielt dersom man vil miste fett.

"ernæringsekspertene anbefaler jo å spise brød."

Det stemmer ikke. Du finner knapt to "eksperter" som sier det samme, så å påstå at "ernæringsekspertene anbefaler brød" er tull!

"Bjørn Dhæli og skigutta spiser jo 6-8 brødskiver hver dag."

6-8 brødskiver for disse gutta tilsvarer vel omtrent ett måltid. For din del tilsvarer vel så mye brød halve dagen eller mer.

Altså får skigutta i seg utrolig mye annet mat i løpet av døgnet.

Dessuten trener de 8 timer eller mer i døgnet, så du kan knapt sammenligne deg med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trener jo de så mye at de er nødt til å fylle på med MYE karbohydrater, da. For oss andre er 6-8 skiver brød daglig en sikker vei til å legge på seg fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"hvorfor må det være nyttig, så lenge det ikke er usunn mat?"

Unyttig mat er ikke sunn mat. Det holder ikke å telle kalorier for å si om noe er sunt eller ikke. Kroppen trenger tross alt skikkelig brensel for å fungere optimalt, og spesielt dersom man vil miste fett.

"ernæringsekspertene anbefaler jo å spise brød."

Det stemmer ikke. Du finner knapt to "eksperter" som sier det samme, så å påstå at "ernæringsekspertene anbefaler brød" er tull!

"Bjørn Dhæli og skigutta spiser jo 6-8 brødskiver hver dag."

6-8 brødskiver for disse gutta tilsvarer vel omtrent ett måltid. For din del tilsvarer vel så mye brød halve dagen eller mer.

Altså får skigutta i seg utrolig mye annet mat i løpet av døgnet.

Dessuten trener de 8 timer eller mer i døgnet, så du kan knapt sammenligne deg med dem.

Må bare spørre om noe mens jeg har deg her: du har siemens mobil, ikke sant? Vet du hvordan man stiller alarm-lyden høyere på den? Den er så veldig lav på min! Ellers knallbra telefon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rågkaka 6-pack 250g

Kostfibrer 5g

10 * 4 = 40 (proteiner)

3 * 9 = 27 (Fett)

48 * 4 = 192 (Karb)

Dette tilsvarer i prosent per 100 gram:

Proteiner: Ca 16 %

Fett: Ca 10 %

Karb: Ca 74 %

10 % fett er ikke galt, 74 % karbohydrater er ALT for mye, og 16 % proteiner er langt mindre enn hva jeg ville anbefalt.

Jeg ville kutta kraftig ned på karbohydratene og sørget for mer proteiner.

Litt mer fett skader heller ikke.

I praktisk ville jeg i så stor grad som mulig kuttet ut brød og basert måltidene på annen mat.

Det er et norsk fenomen det der med å basere flertallet av dagens måltider på brød med en eller annen tynn skive pålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre om noe mens jeg har deg her: du har siemens mobil, ikke sant? Vet du hvordan man stiller alarm-lyden høyere på den? Den er så veldig lav på min! Ellers knallbra telefon :)

Innstillinger.

Ringetoner.

Volum.

Alarmklokke.

Og så setter du den på høyest mulig nivå.

Jeg har lagt merke til at enkelte ringetoner er lavere enn andre, så det kommer av en eller annen grunn litt ann på hvilken lyd du bruker, tror jeg.

Selv bruker jeg det hestevrinsket som Alarm, og den har jeg valgt å være på det nivået som øker i volum etter hvert som alarmen ikke blir slått av.

Jeg våkner tvert av den! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innstillinger.

Ringetoner.

Volum.

Alarmklokke.

Jeg har lagt merke til at enkelte ringetoner er lavere enn andre, så det kommer av en eller annen grunn litt ann på hvilken lyd du bruker, tror jeg.

Selv bruker jeg det hestevrinsket som Alarm, og den har jeg valgt å være på det nivået som øker i volum etter hvert som alarmen ikke blir slått av.

Tusen takk, du er en knupp :)

Nå må vel selv jeg våkne av alarmen. Valgte den lystige "baroque", veldig stå-opp musikk for mine ører :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innstillinger.

Ringetoner.

Volum.

Alarmklokke.

Men svarte, det er ikke sånn inndeling på min siemens (a55). Valgte melodi, men så skulle jeg følge oppskriften og ser at det er ikke noe ringetoner under innstillinger. Det må vel gå an å fikse alarm-volumet, vel!!!? Får finne frem bruksanvisningen....

Men takk uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, du er en knupp :)

Nå må vel selv jeg våkne av alarmen. Valgte den lystige "baroque", veldig stå-opp musikk for mine ører :)

Jeg har lastet ned den vanlige introen til Monty Pythons Flying Circus, og den låter virkelig godt. Det er mange forskjellige toner, den spiller høyt, og er den beste ringelåten jeg til nå har hørt!

Jeg er til nå veldig fornøyd med telefonen, og en av dagene nå så får jeg også kamera til den. Venter på post! Har du forresten samme telefonen som meg og har kongigurert den for MMS?

Jeg kjenner nesten ingen med MMS (eller i hvert fall ikke som jeg vet at har det), så isåfall prøver jeg kamerat mitt når jeg får det, og sender deg en MMS! Er jo gratis nå i Juli også :)

For øvrig har jeg bestilt Dr. Stranglove fra Play nå, en film jeg aldri har sett men gleder meg som en unge til å se. Mener å huske at du eller din mann anbefalte den på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men svarte, det er ikke sånn inndeling på min siemens (a55). Valgte melodi, men så skulle jeg følge oppskriften og ser at det er ikke noe ringetoner under innstillinger. Det må vel gå an å fikse alarm-volumet, vel!!!? Får finne frem bruksanvisningen....

Men takk uansett :)

Ah... Da vet jeg ikke helt. A55 har jeg ikke peiling på, men gikk ut fra at menysystemet var noe av det samme.

Jupp, du får se i bruksanvisningen. Ikke akkurat typisk norsk å sjekke den før man har prøvd alt, men du får krype til korset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lastet ned den vanlige introen til Monty Pythons Flying Circus, og den låter virkelig godt. Det er mange forskjellige toner, den spiller høyt, og er den beste ringelåten jeg til nå har hørt!

Jeg er til nå veldig fornøyd med telefonen, og en av dagene nå så får jeg også kamera til den. Venter på post! Har du forresten samme telefonen som meg og har kongigurert den for MMS?

Jeg kjenner nesten ingen med MMS (eller i hvert fall ikke som jeg vet at har det), så isåfall prøver jeg kamerat mitt når jeg får det, og sender deg en MMS! Er jo gratis nå i Juli også :)

For øvrig har jeg bestilt Dr. Stranglove fra Play nå, en film jeg aldri har sett men gleder meg som en unge til å se. Mener å huske at du eller din mann anbefalte den på det sterkeste.

Hei -neida jeg har ikke MMS på min, kjøpte a55, en enkel, liten, grei telefon. Trenger telefonen bare til prating og sms, men angrer nå selvfølgelig siden jeg går glipp av hete feriebilder fra deg direkte på mobilen!!!

Ja, Dr. strangelove er nok på M sin favoritt-liste, jeg synes kanskje den er litt rar, men den er nok en veldig god film! Har du sett Adaptation på kino, forresten? Knallbra, synes jeg (vi). Ellers så vi Bruce Almighty her om dagen, for mange er den vel en amerikansk møkkafilm men jeg (vi, igjen) har ikke ledd så mye på kino på år og dag! Anbefales om du tåler litt amerikansk moralisme på slutten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei -neida jeg har ikke MMS på min, kjøpte a55, en enkel, liten, grei telefon. Trenger telefonen bare til prating og sms, men angrer nå selvfølgelig siden jeg går glipp av hete feriebilder fra deg direkte på mobilen!!!

Ja, Dr. strangelove er nok på M sin favoritt-liste, jeg synes kanskje den er litt rar, men den er nok en veldig god film! Har du sett Adaptation på kino, forresten? Knallbra, synes jeg (vi). Ellers så vi Bruce Almighty her om dagen, for mange er den vel en amerikansk møkkafilm men jeg (vi, igjen) har ikke ledd så mye på kino på år og dag! Anbefales om du tåler litt amerikansk moralisme på slutten :)

Nei, de filmene har jeg ikke sett, men jeg satt igjen med et vannvittig inntrykk etter å ha sett Lilje 4-Ever her forleden. Jeg tror det er eneste filmen jeg har sett hvor jeg etter at den var slutt satt og måpte, halvt lamslått i noe som lignet hypnose, og så på rulleteksten...

MMS er sikkert en fin ting, dog ser jeg jo at det hjælper jævla lite når det er såpass nytt at ingen jeg kjenner har det. Jeg som forestilte å sende hilsener med bilder av meg på Kos, hjem til venner og kjente... Jupp, hadde du hatt MMS så hadde du selvsagt fått bilder av en full meg på Kos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de filmene har jeg ikke sett, men jeg satt igjen med et vannvittig inntrykk etter å ha sett Lilje 4-Ever her forleden. Jeg tror det er eneste filmen jeg har sett hvor jeg etter at den var slutt satt og måpte, halvt lamslått i noe som lignet hypnose, og så på rulleteksten...

MMS er sikkert en fin ting, dog ser jeg jo at det hjælper jævla lite når det er såpass nytt at ingen jeg kjenner har det. Jeg som forestilte å sende hilsener med bilder av meg på Kos, hjem til venner og kjente... Jupp, hadde du hatt MMS så hadde du selvsagt fått bilder av en full meg på Kos :)

Og du hadde fått bilder av lille trille (=meg) tilbake selvf. Men men, det får bli ved neste mobilkjøp om et par år :)

Lilja forever har jeg veldig lyst å se, har hatt det lenge, må bare finne en kveld vi er hjemme begge to. IKKE si noe om hva den handler om, vil ikke vite noe. Unngikk tråden om den her om dagen med vilje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...