Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi har ei koselig katte på 10 uker, hun har vært hos oss i to uker. Hun er snill og grei osv, og har vært ute sammen med oss fra andre dagen. Men når kan hun være ute alene et par timer, med låst dør? Det har allerede skjedd, da, fordi hun smatt ut døra da gubben dro på jobben en dag i forrige uke - da var hun ute et par-tre timer uten mjauing, og hun var like ved trappa da jeg åpna døra.

Hva er vanlig her, da? Når kan vi stole på henne osv?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113269-katt-ute-alene-n%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville nok ikke latt en 10 uker gammel katt være ute alene. Mener å ha hørt at de bør være minst 6 mnd gammel, og det høres forsåvidt fornuftig ut.

Har du eller har hatt katt selv? Eller er det bare noe du har hørt? Synes 6 mndr hørtes veldig gammelt ut...

Snakka med de vi fikk den av, og de mente når katta var 3-4 mndr. Uansett skal vi prøve ut når vi selv er hjemme, da, før vi "stikker av" når hun er ute.

10 UKER!? Er du sprø?? Tenk at det er en baby, ville du latt en liten baby være alene ute? Jeg tror nok du skal vente endel _måneder_!

Nå skal vi ikke bli usaklige her, da...Skal vi begynne sånn så er isåfall denne babyen ferdig med bleier for mange uker siden og klarer å spise og drikke helt selv selv - det kan sikkert babyene du kjenner også?!?!

Det klart katta er lita, men hun er jo masse ute hver dag, og hun løper inn og ut som hun selv vil, uten at vi har kontroll på hvor hun er til enhver tid. Å vente i mange mndr vil nok ære uaktuelt - hvis du feks ikke tar 1-2 mndr for å være mange da... :)

For det første burde dere ventet enda 4 uker før dere tok henne fra kattemammaen. Nye regler for katteoppdrett sier at kattene skal være ferdig vaksinerte før de tas fra moren og det vil si 15-16 uker faktisk. 8 uker er for ungt!

Jeg ville ikke latt henne være ute alene når dere ikke er hjemme slik at hun ikke har mulighet til å komme seg inn.

Annonse

Jeg hadde aldri sluppet ut en kattunge på 10 uker alene. Det er altfor ungt. Jeg har selv tatt inn kattunger i den alderen som har streifet rundt i området her mjauende og "forlatt". De må være selvstendige først og fremst, noe som varierer fra katt til katt. Jeg anbefaler dere å vente til han er mer "voksen".

Har du eller har hatt katt selv? Eller er det bare noe du har hørt? Synes 6 mndr hørtes veldig gammelt ut...

Snakka med de vi fikk den av, og de mente når katta var 3-4 mndr. Uansett skal vi prøve ut når vi selv er hjemme, da, før vi "stikker av" når hun er ute.

Jeg har hatt katter hele livet. Du kan godt slippe den ut hvis du er ute sammen med den, men jeg synes det er altfor tidlig for den å være alene. Det tar tid for en katt å bli kjent med hjemmet sitt, området rundt og veien tilbake.

Gjest selozok

10 UKER!? Er du sprø?? Tenk at det er en baby, ville du latt en liten baby være alene ute? Jeg tror nok du skal vente endel _måneder_!

Da vår katt fikk unger var det sommer og ungene ble født ute. Riktignok under tak, men slik at det var fritt å gå ut.

De ble gitt vekk da de var ca. 8 uker, og da hadde de vært ute på egen hånd i et par uker allerede.

Synes det hørtes litt hysterisk ut å sammenligne med en baby.

Da vår katt fikk unger var det sommer og ungene ble født ute. Riktignok under tak, men slik at det var fritt å gå ut.

De ble gitt vekk da de var ca. 8 uker, og da hadde de vært ute på egen hånd i et par uker allerede.

Synes det hørtes litt hysterisk ut å sammenligne med en baby.

Katter er nok forskjellige, men jeg har fått med meg - fra "kattefolk" - at katter som får være utendørs tidlig blir raskt trygg ute. Det haster ikke med å la henne være alene, men jeg ville høre hva folks erfarning (her inne) er. Den er ganske forskjellig, da :)

For det første burde dere ventet enda 4 uker før dere tok henne fra kattemammaen. Nye regler for katteoppdrett sier at kattene skal være ferdig vaksinerte før de tas fra moren og det vil si 15-16 uker faktisk. 8 uker er for ungt!

Jeg ville ikke latt henne være ute alene når dere ikke er hjemme slik at hun ikke har mulighet til å komme seg inn.

Det med at de skal være så gamle før de taes vekk fra moren er nytt for meg. Har hørt 8 uker fra alle jeg har snakka med de siste årene - da var de uavhengige, ville ikke engang ha pupp fra mora lenger...Men man finner jo ut nye ting hele tida, da. *tørker svette og prøver å henge med*

Stresser ikke med å la henne være ute alene, men var litt nysjgerrig på hva slags erfaring folk her inne hadde med slikt - det er jo tydeligvis litt forskjellig, som med så mye annet (les:barneoppdragelse) :)

Jeg hadde aldri sluppet ut en kattunge på 10 uker alene. Det er altfor ungt. Jeg har selv tatt inn kattunger i den alderen som har streifet rundt i området her mjauende og "forlatt". De må være selvstendige først og fremst, noe som varierer fra katt til katt. Jeg anbefaler dere å vente til han er mer "voksen".

Kommer til å vente iallfall en måned til før vi prøver, og i mellomtiden vil vi fortsette å la døra være åpen så mye som mulig, sånn at hun får velge hvor hun vil være. Det haster ikke å prøve dette, men jeg var litt nysgjerrig på hva folk her inne hadde av erfaring rundt dette :)

Annonse

Jeg har latt min være litt ute siden han var helt liten, men jeg var alltid med ut til han var sånn ca et halvt år..

Etter det tok jeg det gradvis og når han var året kunne han være ute flere timer alene uten å bli mørkredd..:-)

Kommer neppe til å vente til katta er halvåret før vi prøver ut - hun koser seg jo ute i hagen allerede, og ser ingen grunn til å prøve å stoppe den utviklinga som har kommet igang, men katter jo forskjellige, da...

Litt spennende å høre eraringa til folk her inne :)

laguna1365380434

Kommer neppe til å vente til katta er halvåret før vi prøver ut - hun koser seg jo ute i hagen allerede, og ser ingen grunn til å prøve å stoppe den utviklinga som har kommet igang, men katter jo forskjellige, da...

Litt spennende å høre eraringa til folk her inne :)

Det kommer sikkert litt an på hvordan en bor også.. Jeg bor midt i byen og det er noe av årsaken til at jeg ikke turte å slippe katt ut alene før..:)

Men jeg synes uansett 10 uker hørtes litt lite ut til å være ute helt på egen hånd. Tror jeg hadde passet på!

Jeg har hatt katter hele livet. Du kan godt slippe den ut hvis du er ute sammen med den, men jeg synes det er altfor tidlig for den å være alene. Det tar tid for en katt å bli kjent med hjemmet sitt, området rundt og veien tilbake.

Katter har ikke utvikliket stedsans før i en viss alder, og den kan rote seg bort hvis den slippes ut..

Ulv I Faarikaal

En huskatt blir aldri voksen, da den nesten aldri får brukt sine instinker. Hol den inne noen uker så den etterhvert oppfatter huset som territorium. Du kan bare holde øye med den når dn er ute, la døra stå oppe, så ser du om den stadig går inn for å sjekke.

Der maten er, der er katten. Et triks vi brukte var at det ofte var litt smågodt i katteskåla. Et annet var å sveive på boksåpneren på veggen hver gang katten fikk mat, så den forbandt lyden med mat.

Maten er så viktig at du kan risikere den flytter til naboen hvis den får bedre mat der.

En liten kattefrøken har fått godbiter av meg et par ganger, og den stikker innom her ofte for å se om det er en godbit å få. Jeg gir ikke bort mye, bare en ørliten bit pølse, kylling eller noe annet. Hadde jeg gitt den hele måltider, hadde den kanskje flyttet inn.

En huskatt blir aldri voksen, da den nesten aldri får brukt sine instinker. Hol den inne noen uker så den etterhvert oppfatter huset som territorium. Du kan bare holde øye med den når dn er ute, la døra stå oppe, så ser du om den stadig går inn for å sjekke.

Der maten er, der er katten. Et triks vi brukte var at det ofte var litt smågodt i katteskåla. Et annet var å sveive på boksåpneren på veggen hver gang katten fikk mat, så den forbandt lyden med mat.

Maten er så viktig at du kan risikere den flytter til naboen hvis den får bedre mat der.

En liten kattefrøken har fått godbiter av meg et par ganger, og den stikker innom her ofte for å se om det er en godbit å få. Jeg gir ikke bort mye, bare en ørliten bit pølse, kylling eller noe annet. Hadde jeg gitt den hele måltider, hadde den kanskje flyttet inn.

"Stjel" ikke andres katter.

Min katt skal bare være min.

Det med at de skal være så gamle før de taes vekk fra moren er nytt for meg. Har hørt 8 uker fra alle jeg har snakka med de siste årene - da var de uavhengige, ville ikke engang ha pupp fra mora lenger...Men man finner jo ut nye ting hele tida, da. *tørker svette og prøver å henge med*

Stresser ikke med å la henne være ute alene, men var litt nysjgerrig på hva slags erfaring folk her inne hadde med slikt - det er jo tydeligvis litt forskjellig, som med så mye annet (les:barneoppdragelse) :)

De ammes kanskje ikke lenger etter 8 uker, men de lærer _mye_ om det å være katt! :o) Så minst 10, helst 12 uker bør kattungene være før de er så ferdiglærte at de klarer seg uten mamma.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...