Gå til innhold

HVordan lager du pizza?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger nye og spennende tips til god pizza.....

Skrevet

Pizzabunn: 300 g hvetemel, 1 ts bakepulver, 1/4 ts salt, 2 ss krydderurter og 50 g margarin smuldres. Det røres sammen med 2,5 dl melk og så kjevler jeg det ut og legger på stekebrett.

Pizzasaus: Surrer 1 finhakket løk sammen med minst 5-6 finhakkede hvitløksfedd. Blander i en boks knuste hermetiske tomater, et par ss tomatpuré, salt/pepper, ørlite sukker, timian, basilikum, laurbærblad, rosmarin, oregano, paprikapulver og gjerne finhakket chili også. Så lar jeg det putre under lokk ca 20 minutter før jeg brer det over pizzabunnen.

Oppå der legger jeg kjøtt (hjemmelagede hvitløksboller, kyllingkjøtt, pepperoni, marinerte biffstrimler) og så diverse pynt etter humør, f.eks. løkringer, oliven, chiliringer, ananas, champignonskiver osv. Så drysser jeg på revet ost, en blanding av revet mozzarella og f.eks. cheddar eller norvegia. Stekes ved 220 grader i 15-20 minutter.

Skrevet

Et egg i pizzabunnen er veldig bra! Du får en lett og luftig bunn.

Skrevet

Her er den jeg er oppvokst med;

Bunn;ca 3,5 dl vann, halv pakke gjær, salt, olje, og mel til passe deig....

Ha deigen på plata og smør på enten tomatpure eller ketchup, ha på stekt kjøttdeig (gjerne stekt i krydder etter egen smak), finhakket løk (evt purreløk), finhakket paprika, finhakket sopp. Ha på ost - norvegia e.l.- og oregano.

Stekes i opp mot 20min på 220 grader.

Skrevet

italiensk bunn av olivenolje og hvetemel er aller best, men grov bunn er også godt.

ellers er jeg veldig glad i å bruke mango chutney som pizzasaus, eventuelt med litt tomat, kjøttstrimler oppå osten, jalapenjos, ananas, squash... namnam!

Skrevet

Et egg i pizzabunnen er veldig bra! Du får en lett og luftig bunn.

Egg?

Hvite da? Eller alt sammen?

Skrevet

For noen pinglepizzaer! ;)

Her i gården går vi for en bunn som dekker ei langpanne. Blir ganske tykk bunn. (Amerikansk pizza?)

1 liter mel

4dl lunkent vann

litt olje

salt

en pakke gjær/tørrgjær

Pålegg:

Tomatpure

eventuelt dolmiosaus,løk, kjøttdeig, skinke, paprika, ost.

Krydder etter behov.

Tacopizza med tacosaus, jalapenos og tacochips går også an..

Skrevet

Egg?

Hvite da? Eller alt sammen?

Hele greia ja!

Bare visp/rør det sammen først og bland det sammmen med det andre (men er det for høy temperatur på væsken så koagulerer/stivner eggedelene altså).

Du ser og kjenner virkelig forskjell på en bunn med og en uten egg!

Men da bruker ikke jeg en bunn med bakepulver altså, den må da bli litt scones (en type boller med bakepulver som hevemiddel) aktig -litt tørr og sprø konsistens?

Skrevet

Hele greia ja!

Bare visp/rør det sammen først og bland det sammmen med det andre (men er det for høy temperatur på væsken så koagulerer/stivner eggedelene altså).

Du ser og kjenner virkelig forskjell på en bunn med og en uten egg!

Men da bruker ikke jeg en bunn med bakepulver altså, den må da bli litt scones (en type boller med bakepulver som hevemiddel) aktig -litt tørr og sprø konsistens?

Jeg lager bunn med bakepulver og den blir tykk og fin, og ikke tørr i det hele tatt.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Setter på bakemaskinen og den boller til en pizzzadeig.

Godt bruna kyllingstrimler med chili og hvitløkolje, løk og paprika i ringer, masse tynne tomatskiver vendes i litt tabasco, fersk oregano, masse sort pepper, pizzasaus fra boks iblandet litt hickorysaus.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Pizzadeig (må være så stor at den dekker en langpanne.)

Tacosaus, medium.

400 gr kjøttdeig

Noen skiver pepperoni

1 løk

(Jalapenos)

300 gr Mozarellaost

Tacochips på toppen

Server denne pizzaen med rømme til, det er kjempegodt!

Har du stekeovn med pizzafunksjon er det ekstra bra for tacochipsene, men det er ikke noe must.

Skrevet

Jeg lager bunn med bakepulver og den blir tykk og fin, og ikke tørr i det hele tatt.

Jeg skal jammen prøve det med bakepulver!

Skrevet

Jeg skal jammen prøve det med bakepulver!

Kna den godt, og ha så lite væske som mulig så blir den stor og fin. Den oppskriften jeg la ut her dekker ikke en hel langpanne da, du kjevler den ut så tykk eller tynn som du ønsker.

Skrevet

Kna den godt, og ha så lite væske som mulig så blir den stor og fin. Den oppskriften jeg la ut her dekker ikke en hel langpanne da, du kjevler den ut så tykk eller tynn som du ønsker.

Syns bare at pizzaen blir så klisjete og blaut hviss en kjevler den for tynn -fyllet hindrer bunnen i å leve sitt eget liv i stekeovnen...

Dette er det egget hjelper mot!

Mulig jeg overdriver mengden med fyll.

Skrevet

1: tykk, saftig, masse fyll.

1 pose toro pizzafyll (paprika/sjampinjong), kjøttdeig, stekt hermetisk sjampinjong, 1 boks hakkede tomater med basilikum og oregano, samt tomatskiver på pizzaen. Dersom ikke så mange følsomme barn tilsettes chili, knallsterk pizza-seasoning fra rimi eller kajennepepper.

2: .. ost-under-pizza.

stek kjøtt, løk, sjampinjonger hver for seg. Kok 1 pose toro pizzafyll + 1 boks hakket tomat med oregano og basilikum. Ha ca halvpartena av sausen på pizzabunnen. Resten pakkes i fryseren til en senere anledning. Ha på ost. Legg på tomatskiver, løk, kjøtt, sopp og ev. paprika. Krydderer med oregano og f.eks sitronpepper. Eller noe "hot".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...