Gå til innhold

Nostalgi: pengesedler, husker du disse ? Fortell !

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

De første lommepengene jeg fikk var kr 5 pr uke, seddel, blå.

http://www.norges-bank.no/sedler_og_mynt/images/IV-5-forside.jpg

Min første øl kjøpte jeg med en av de siste av denne:

http://www.norges-bank.no/sedler_og_mynt/images/IV-10-forside.jpg

Fortsetter under...

Det var etter orange tier.

I din tid: Nansen på blå tier og Ibsen med megahår på tusingen.

Husker du 100 lappen med tømmerfløterne og den blå 500-lappen som var så stor at man måtte brette den tre ganger. Det samme måtte man gjøre med 1000-lappen.

Jeg husker 10'er seddelen. Fikk en tierseddel i bytte mot en melketann av tannfeen en gang. Lurte fælt på hvor vannet ble av, da!

Husker også at jeg knabbet tiøringer fra et norgesglass oppi skapet. Kjøpte Dig,tyggis for 25 øre stykket, for penga.

Annonse

Jeg tror ikke det. Mulig de store forsvant først.

Jeg var mektig imponert av sedlene når faren min kom hjem med lønningsposen. En nesten ugjennomsiktig knitrepose med "masse" penger i. Jeg må ha vært ganske liten. Tror ikke jeg hadde greie på pengenes verdi men husker sedlene.

Ulv I Faarikaal

Jeg husker 10'er seddelen. Fikk en tierseddel i bytte mot en melketann av tannfeen en gang. Lurte fælt på hvor vannet ble av, da!

Husker også at jeg knabbet tiøringer fra et norgesglass oppi skapet. Kjøpte Dig,tyggis for 25 øre stykket, for penga.

Det er mye nostalgi i pengesedler.

Selv har jeg et gammeldags gampete drosjetaksameter med kran på sida som går til 99 kr.

Ulv I Faarikaal

Jeg var mektig imponert av sedlene når faren min kom hjem med lønningsposen. En nesten ugjennomsiktig knitrepose med "masse" penger i. Jeg må ha vært ganske liten. Tror ikke jeg hadde greie på pengenes verdi men husker sedlene.

Hver fredag ?

Jeg fikk lønningspose i mange år før lønnskontoen kom.

Hver fredag ?

Jeg fikk lønningspose i mange år før lønnskontoen kom.

Nei, annen hver. Jeg har faktisk aldri fått lønnspose med penger i. Bare pose med kvitteringen til lønnskontoen og så måtte jeg i banken for å ta dem ut. Kontokortet var av papp med kontonummeret på. Men vi hadde jo sjekker da :o)

Annonse

Ulv I Faarikaal

Bare som kuriositet hengende på min tantes oppslagstavle. Jeg husker derimot de blå Nansen-tierne godt. Husker også godt da mynt-tieren kom, og særlig aprilspøken det året! *humre* Husker dere hvor tykk og tung den første mynt-tieren var?

Klumpetiern var en suksess blant blinde. De ville sikkert hatt firkanta tiøringer :-)

Det illustrerer hilke hensyn myntdesignere må ta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...