Gå til innhold

Refleksjoner i en fotoboks, storebror ser deg

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Jeg sitter i mine engne tanker i en tunglastet bil i 70 sone. Før det trange krysset slipper jeg gassen i den slake nedoverbakken som jeg pleier, vet at det er 50 sone i krysset. I det jeg passerer fotoboksen ved krysset kikker jeg på meteret og pila står like over 50. Da blinker det i fotoboksen.

Jeg fikk brev fra polti og ble bedt om å erkjenne hvem som kjørte bilen. I noen småtruende vendinger ble jeg opplyst at det ventet etterforskning hvis jeg nektet for å ha kjørt. Jeg erkjente og fikk 1800 i bot.

Meningen med boksen er sikkert å sikre at alle holder 50 i det trange krysset. Jeg har aldri fått en trafikkbot på 28 år og 300.000 km. Jeg har aldri kjørt i mer enn 50 i det krysset. Jeg kjører aldri over fartsgrenser, i tilfelle kun når jeg ikke slipper gassen fort nok.

Jeg ringte polti og fikk vite at hvis jeg på bildet ikke hadde belte og snakket i mobil ville jeg fått bot for det også.

Jeg føler meg overvåket og kan ikke si dette kommer til å påvirke min adferd i trafikken, jeg har alltid vært forsiktig og har aldri kollidert så det har vært min skyld. 7-8 ganger har jeg blitt påkjørt bakfra.

Følelesen jeg sitter igjen med er ikke helt god. Pengene kan være det samme, 1800 kroner på 28 år må være billig. Men følelsen av at det ligger et bilde av meg hos polti, hvor blir det av bildet ? Plutselig føler jeg meg overvåket og en slags "kriminell light". Men er jeg det ?

Staten tar inn en mrd i bøter i året, og det kan ikke kalles annet enn skatt. Det fins mange måter å straffe på, men bøter er den mest lønnsomme for staten. En familiefar som kanskje må ut med en månedslønn blir ikke hørt når han sier det var et uhell, de har ikke råd, og at hele familien hans får lide. De er jo uskyldige. Da blir det sagt at "det skulle du ha tenkt på før", men familien er fremdels like uskyldige og har ikke deltatt i forbrytelsen.

Er man paranoid når men føler seg overvåket, er de bare bare dumme når en familie føler straffen urettferdig og hard ? Er bøter rettferdig når jeg har råd men ikke andre ? Skal man kreve inn skatt på denne måten ?

Jeg vet godt at bøter er vanlig i alle land, så det er ikke nødvendig å nevne.

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

20

• Ulv I Faarikaal

14

• mil1365380270

2

• Åsemor

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Veit du ikke at 5 mnd etter sist damene har trukket minibank-kortet for å kjøpe bind, får de bleiereklame i posten.

Vel, ikke helt da, men man har teknologi til å gjøre det, ikke noe avansert er det heller... Letter når alle har et trumf, domino eller kjøpesamvirke-kort som man drar også.

Vi blir overvåket, alle sammen. Og hadde de ikke tatt bilde av deg i fotoboksen har de sikkert liggende film fra det skjulte kameraet der du fylte bensin og betalte med kortet for 2 uker siden.

Nemlig.

Men at du aldri kjører over fartsgrensa, DEN må du lenger ut på landet med!

Ulv I Faarikaal

Veit du ikke at 5 mnd etter sist damene har trukket minibank-kortet for å kjøpe bind, får de bleiereklame i posten.

Vel, ikke helt da, men man har teknologi til å gjøre det, ikke noe avansert er det heller... Letter når alle har et trumf, domino eller kjøpesamvirke-kort som man drar også.

Vi blir overvåket, alle sammen. Og hadde de ikke tatt bilde av deg i fotoboksen har de sikkert liggende film fra det skjulte kameraet der du fylte bensin og betalte med kortet for 2 uker siden.

Nemlig.

Men at du aldri kjører over fartsgrensa, DEN må du lenger ut på landet med!

Min definisjon på at jeg aldri kjører over, er at jeg aldri BEVISST kjører over. Jeg gløtter på meteret rett som det er. Noen ganger er jeg sløv og noen ganger slipper jeg ikke gassen fort nok, men det er det hele.

Gjest tommelita

Hvor fort kjørte du egentlig? 1800 er mye i bot. Var det en tungt lastet lastebil eller personbil? Enda verre at du kjørte for fort med en tungt lastet bil mot et lyskryss, for den bruker du enda lengre tid på å stoppe. Og hvorfor har du blitt påkjørt bakfra? Jeg vil overhodet ikke kalle deg kriminell for at du kjører (moderat) for fort. Jeg tror at det de egentlig vil med fotoboksene er å avskrekke og å ta de som kjører for fort, ikke utpeke deg som en kriminell.

’Staten tar inn en mrd i bøter i året..’ Er dette sant? En MILLIARD??

Paranoid? Hvem liker vel å bli overvåket? Jeg gjør ikke noe galt i trafikken (med vilje i hvert fall) men jeg må innrømme at jeg faktisk lar meg distrahere av politibiler som ligger bak meg.

Ulv I Faarikaal

Hvor fort kjørte du egentlig? 1800 er mye i bot. Var det en tungt lastet lastebil eller personbil? Enda verre at du kjørte for fort med en tungt lastet bil mot et lyskryss, for den bruker du enda lengre tid på å stoppe. Og hvorfor har du blitt påkjørt bakfra? Jeg vil overhodet ikke kalle deg kriminell for at du kjører (moderat) for fort. Jeg tror at det de egentlig vil med fotoboksene er å avskrekke og å ta de som kjører for fort, ikke utpeke deg som en kriminell.

’Staten tar inn en mrd i bøter i året..’ Er dette sant? En MILLIARD??

Paranoid? Hvem liker vel å bli overvåket? Jeg gjør ikke noe galt i trafikken (med vilje i hvert fall) men jeg må innrømme at jeg faktisk lar meg distrahere av politibiler som ligger bak meg.

>Hvor fort kjørte du egentlig?

64 kmt

Varevogn med 500 kg lovlig last.

Det vet jeg, har kjørt trailer også.

Som regel fordi jeg stopper for vikplikt fra høyre.

Jess, det er mye skatt, alle slags bøter. 4 mrd tas inn i birelaterte avgifter men bare halvparten går til veiformål.

Jeg har kjørt forbi en politibil som lå i 50 i 70 sone og ble ansett for å være gal, men det var lovlig. Alle som satt på trdde jeg ville bli tatt, men jeg gjorde ikke noe galt, kjørte ikke over 70.

Får man bot har man jo normalt sett gjort noe for å fortjene det. Du kjører ikke så fort i trafikken at du får bot på en månedslønn "ved et uhell". Om familien lider - hva så? Selvsagt er det lovovertrederens ansvar.

Forbrytelse og straff. Hvis vi ikke straffes for forbrytelser, så vil mange flere forbryte seg. De fleste unngår å bryte loven nettopp av redsel for straffen.

Kjørte for fort EN gang - og ble tatt. 101 km i 80 sone. 1500 kroner i bot. Var helt skjelven. Aldri mer! Er nå så pinlig nøye med fartsgrensen at jeg til tider skaper kø. Om andre vil bryte loven, dem om det. Jeg gjør det aldri igjen.

At storebror ser deg - ja det gjør han. Men stort sett misbruker han ikke det han vet. Selv om bildet ditt ligger hos politiet, så er du ingen "kriminell-light". Det er det som er hele poenget med forenklet forelegg - få saken ut av verden uten at den blir et stygg plett på rullebladet ditt.

Annonse

Gjest tommelita

>Hvor fort kjørte du egentlig?

64 kmt

Varevogn med 500 kg lovlig last.

Det vet jeg, har kjørt trailer også.

Som regel fordi jeg stopper for vikplikt fra høyre.

Jess, det er mye skatt, alle slags bøter. 4 mrd tas inn i birelaterte avgifter men bare halvparten går til veiformål.

Jeg har kjørt forbi en politibil som lå i 50 i 70 sone og ble ansett for å være gal, men det var lovlig. Alle som satt på trdde jeg ville bli tatt, men jeg gjorde ikke noe galt, kjørte ikke over 70.

Hvor mye lengre stoppestrekning får du ved å øke farten fra 50 kmt til 64 kmt? Reaksjonstiden er den samme, men stekningen du tilbakelegger mens du reagerer blir lengre, bremselengden blir også lengre og den totale stopplengden blir nyye lengre.. Du kan jo gå ut ifra beste veigrep og et minimum av reaksjonstid, så ser du selv hvor mye lengre stoppestrekning du får.

Gjest Iznogood

Hvor mye lengre stoppestrekning får du ved å øke farten fra 50 kmt til 64 kmt? Reaksjonstiden er den samme, men stekningen du tilbakelegger mens du reagerer blir lengre, bremselengden blir også lengre og den totale stopplengden blir nyye lengre.. Du kan jo gå ut ifra beste veigrep og et minimum av reaksjonstid, så ser du selv hvor mye lengre stoppestrekning du får.

Hvor lang stoppestrekning blir det?

Og der har du et av de beste argumentene mot fotobokser.

Etterhvert som det blir flere av dem, så vil det få svært mange til å føle seg som halvkriminelle - siden det er de aller færreste av oss som med hånden på hjertet kan si at de ALDRI kjører for fort.

Så godt som ALLE kjører av og til litt for fort - fordi vi ikke bremset raskt nok ned fra 80 og inn i en 50 sone, eller fodi bakken gjorde at bilen skled litt over tillatt hastighet - og du hadde annet å gjøre (f.eks følge med på trafikken) enn å stirre konstant på fartsmåleren.

Ergo blir det egentlig helt moralskt greit å få en bot av og til - og respekten for lover og regler blir mindre. Det er kun "frykt" som får oss til å være lovlydige. Er det veien mot et slikt samfunn vi ønsker oss?

Hvorfor ikke heller forsøke å bruke ressursene på de som virkelig er "kriminelle" i trafikken - og ta de som bevisst går inn for å bryte reglene? De er jo forholdsvis lette å identifisere....for hvis ikke så gjør de vel ikke så mye galt?

Ulv I Faarikaal

Får man bot har man jo normalt sett gjort noe for å fortjene det. Du kjører ikke så fort i trafikken at du får bot på en månedslønn "ved et uhell". Om familien lider - hva så? Selvsagt er det lovovertrederens ansvar.

Forbrytelse og straff. Hvis vi ikke straffes for forbrytelser, så vil mange flere forbryte seg. De fleste unngår å bryte loven nettopp av redsel for straffen.

Kjørte for fort EN gang - og ble tatt. 101 km i 80 sone. 1500 kroner i bot. Var helt skjelven. Aldri mer! Er nå så pinlig nøye med fartsgrensen at jeg til tider skaper kø. Om andre vil bryte loven, dem om det. Jeg gjør det aldri igjen.

At storebror ser deg - ja det gjør han. Men stort sett misbruker han ikke det han vet. Selv om bildet ditt ligger hos politiet, så er du ingen "kriminell-light". Det er det som er hele poenget med forenklet forelegg - få saken ut av verden uten at den blir et stygg plett på rullebladet ditt.

Du er en ønskeborger, stoler på myndighetene og finner deg i alt.

>>Du kjører ikke så fort i trafikken at du får bot på en månedslønn "ved et uhell". Om familien lider - hva så? Selvsagt er det lovovertrederens ansvar.

Men familien lider, fremdels uskyldig, man tar både bakern og smeden, og gjerne et par til for godt mål.

>>Forbrytelse og straff. Hvis vi ikke straffes for forbrytelser, så vil mange flere forbryte seg. De fleste unngår å bryte loven nettopp av redsel for straffen.

Selvsagt, 3 dager fengsel kan man få.

>>Er nå så pinlig nøye med fartsgrensen at jeg til tider skaper kø.

Vet ikke om det er bedre for oss andre at du skaper kø.

>>At storebror ser deg - ja det gjør han. Men stort sett misbruker han ikke det han vet. Selv om bildet ditt ligger hos politiet, så er du ingen "kriminell-light".

Jeg ville foretrukket et mennekse, ikke en maskin, og da blir ikke bildet mitt liggende noe sted.

>>Det er det som er hele poenget med forenklet forelegg - få saken ut av verden uten at den blir et stygg plett på rullebladet ditt.

Altså trusler for å drive inn skatt ?

"Er nå så pinlig nøye med fartsgrensen at jeg til tider skaper kø. Om andre vil bryte loven, dem om det. Jeg gjør det aldri igjen."

Ja - det er bedre at du bidrar til å skape situasjoner der lidelse og død lett blir resultatet, enn at du får en bot igjen....

Nettopp det er det "redselen" din fører til, og slikt skal det vel ikke være?

Det er lett å identifisere de som bevisst kjører så uansvarlig at de er en trafikkfare for seg selv og andre.

Hvorfor ikke satse ressursene på å ta dem, i stedet for å gjøre andre til "skremte tullinger" som ubevisst skaper situasjoner i trafikken som provoserer andre til å gjøre "dumme ting"...

Ulv I Faarikaal

Og der har du et av de beste argumentene mot fotobokser.

Etterhvert som det blir flere av dem, så vil det få svært mange til å føle seg som halvkriminelle - siden det er de aller færreste av oss som med hånden på hjertet kan si at de ALDRI kjører for fort.

Så godt som ALLE kjører av og til litt for fort - fordi vi ikke bremset raskt nok ned fra 80 og inn i en 50 sone, eller fodi bakken gjorde at bilen skled litt over tillatt hastighet - og du hadde annet å gjøre (f.eks følge med på trafikken) enn å stirre konstant på fartsmåleren.

Ergo blir det egentlig helt moralskt greit å få en bot av og til - og respekten for lover og regler blir mindre. Det er kun "frykt" som får oss til å være lovlydige. Er det veien mot et slikt samfunn vi ønsker oss?

Hvorfor ikke heller forsøke å bruke ressursene på de som virkelig er "kriminelle" i trafikken - og ta de som bevisst går inn for å bryte reglene? De er jo forholdsvis lette å identifisere....for hvis ikke så gjør de vel ikke så mye galt?

Jeg syns med dagesn teknikk at man kan slippe billig første gang, men systemet virker ikke slik. Jeg kunne akseptere at alle fotoautomatene var aktive hele tida og sendte regning til de som kjørter for fort, og at pengene kunne gå til bedre veier. Slik det er i dag går ikke pengene til bedre veier, men til fler fotobokser, altså grunnlag for mer skatt.

Det krysset jeg snakker om er en billig løsning og kunne vært forbedret, men i stedet kommer fotoboks. Billigere å sette opp en slik enn å utbedre veien.

Gjest Iznogood

Er nå så pinlig nøye med fartsgrensen at jeg til tider skaper kø.

Vet du hvor spennende det er for en tohjuling å møte bilister som kommer midt imot deg når de (bilistene) kjører forbi andre bilister som lager kø i trafikken? Kjempespennende! Det kan jeg love deg! Dessverre er det ofte slik at når bilister blir irriterte så gir de en god f... i om det kommer en tohjuling imot. Jeg antar at de tenker at tohjulingen 'kan da bare legge seg ut på kvitstripa'. Vil du være med en tur og se selv? ;-)

Annonse

Ulv I Faarikaal

Selvsagt, jeg har opptil flere førerkortklasser, men da jeg kom 50 meter fra krysset ville jeg senket hastigheten under 50 hvis det var biler og folk i krysset, og enda mer fordi jag hadde tungt lass, selvsagt.

Og hvis det var et oversiktlig kryss og vei der det ikke var noe problem å kunne stoppe godt innenfor det som "kunne skje"?

Hvor "trafikkfarlig" var det da?

Da er det 10 ganger værre at du sovner bak rattet, eller bruker konsentrasjonsevnen din til noe helt annet enn bilkjøring - bare fordi det ikke finnes noen som helst utfordring i å holde fartsgrensen på svært mange gode og oversiktlige norske veier.

Ulv I Faarikaal

tipper jeg var under 40 i krysset og ingen i sikte innen 100 m.

Jeg syns med dagesn teknikk at man kan slippe billig første gang, men systemet virker ikke slik. Jeg kunne akseptere at alle fotoautomatene var aktive hele tida og sendte regning til de som kjørter for fort, og at pengene kunne gå til bedre veier. Slik det er i dag går ikke pengene til bedre veier, men til fler fotobokser, altså grunnlag for mer skatt.

Det krysset jeg snakker om er en billig løsning og kunne vært forbedret, men i stedet kommer fotoboks. Billigere å sette opp en slik enn å utbedre veien.

Selv om jeg er motstander av fotobokser, så ville en slik bruk av bøtene som du foreslår i hvert fall gå til noe fornuftig innenfor trafikksikkerhet.

Da skulle jeg vært litt mindre kritisk.....men nå finner jeg det helt absurd.

mil1365380270

Er nå så pinlig nøye med fartsgrensen at jeg til tider skaper kø.

Vet du hvor spennende det er for en tohjuling å møte bilister som kommer midt imot deg når de (bilistene) kjører forbi andre bilister som lager kø i trafikken? Kjempespennende! Det kan jeg love deg! Dessverre er det ofte slik at når bilister blir irriterte så gir de en god f... i om det kommer en tohjuling imot. Jeg antar at de tenker at tohjulingen 'kan da bare legge seg ut på kvitstripa'. Vil du være med en tur og se selv? ;-)

Kanskje de rett og slett ikke har sett motorsykkelen? Er vel ingen som gjør sånt med vilje??? Ganske mange svimle mennesker i trafikken! Synes alle motorsykler burde bruke fulltlys om dagen, jeg.

Ulv I Faarikaal

Selv om jeg er motstander av fotobokser, så ville en slik bruk av bøtene som du foreslår i hvert fall gå til noe fornuftig innenfor trafikksikkerhet.

Da skulle jeg vært litt mindre kritisk.....men nå finner jeg det helt absurd.

F eks at du fikk kr 50 i bot hver gang du kjørte i 55 i 50-sone ? Etterhvert blir det irriterende og unødvendig. Repeterende mild læring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...