Gjest sandex Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Har en hund - blanding av golden/labrador som nå er 6 1/2 mnd. Hunden glefset etter ei jente i går - 5 år gammel- helt uprovosert. Jenta ble bitt - men ikke noe hardt bitt - ikke gjennom huden, men vi så 3-4 merker etter tennene. Hunden fikk sin straff - men jeg ble i ettertid litt usikker på om vi bør avlive hunden, for slike ting er ikke til å spøke med. Tror jeg har forklaringen på hvorfor hunden bet, men vet ikke om det er godt nok. Hunden er veldig glad i å glefse etter fluer og andre småkryp, og det satt en flue på jenta da hunden bet... Hva synest dere jeg burde gjøre - bør jeg avlive hunden først som sist - er jo en fare for at slikt kan skje igjen - og hvis hunden VIRKELIG biter - så kan jo bittet bli riktig ille... Håper på å få et visst inntrykk av hva jeg burde gjøre - ut av svarene fra dere... Også hyggelig å få svar fra andre som har hunder som ikke er fullvoksne. PS: Hunden har sin første løpetid, kan det være en grunn til dette?! Blir de mer aggressive da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113406-ang-hunden-min-se-her/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Kjenner jo ikke hunden din, men jeg kan aldri tenke meg at den bet fordi den var aggressiv. Dessuten er den bare barnet enda, og kan gjøre overilte ting. Den er også i yppe-alderen, hvor grenser skal testes ut. Pass på at den skjønner at den er under barn på rangstigen, så får du ingen problemer. La ALDRI hunden være alene med barn, selv om du stoler på den og barna! Hvis du virkelig vurderer å avlive hunden din, må du kontakte FOD-gården el.l. for den er sikkert kjempelett å omplassere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113406-ang-hunden-min-se-her/#findComment-676895 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sandex Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Kjenner jo ikke hunden din, men jeg kan aldri tenke meg at den bet fordi den var aggressiv. Dessuten er den bare barnet enda, og kan gjøre overilte ting. Den er også i yppe-alderen, hvor grenser skal testes ut. Pass på at den skjønner at den er under barn på rangstigen, så får du ingen problemer. La ALDRI hunden være alene med barn, selv om du stoler på den og barna! Hvis du virkelig vurderer å avlive hunden din, må du kontakte FOD-gården el.l. for den er sikkert kjempelett å omplassere. Hei! Jeg skal ta hunden til dyrlegen i morgen kl. 10.00 for å gi den p-piller ell.l. - og å vaksinere den.. Har da også tenkt å høre med dyrlegen hvor alvorlig dette er. Hunden er jo til vanlig verdens mest kosete hund, men jeg merker at han har et vakt-instinkt - når det gjelder huset og meg spesielt. Fikk tilbakemelding fra en her på jobb - at hvis det var hans datter min hund hadde glefset etter - så hadde han FORLANGT avliving med en gang! Jeg prøvde å si det samme som deg- at jeg ikke tror at hunden mente å BITE - for da hadde det sett langt verre ut, men han spurte da meg om jeg skulle vente til hunden hadde skambitt en unge før jeg ville avlive han.... Litt hissig diskusjon ble det, derfor spør jeg også her... Men - jeg er veldig i tvil fortsatt.. Omplassering er jo ikke aktuelt, for kan ikke jeg stole på hunden min, så vil jeg ihvertfall ikke gi den bort til noen andre, der det samme kan komme til å skje.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113406-ang-hunden-min-se-her/#findComment-676913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest oppdretter Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Du kan lett avvenne lysten til å glefse etter fluer o.l.. Bruk vannpistol og "skyt" hunden i fjeset hver gang den nærmer seg en flue. Den vil veldig snart forbinde fluer med ubehag. Hvis den er så glad i vann at spruten ikke betyr ubehag, kan du putte noen småspiker, muttere og annet skrammel i en halvliters cola - eller annen boks, tape igjen og lage 4-6 til maken. Putt dem i en bærepose og hold den gjemt bak ryggen. Når hunden gjør "utfall " mot en flue e.l.. klask posen i hoden på hunden. Det er IKKE vondt - men lyden er forferdelig for de fininnstilte hundeørene. Dette er veldig ubehagelig for hunden - og den gir seg definitivt etter noen få ganger! Ellers er det bare å oppdra den konsekvent og med tydelige beskjeder. Belønning for god oppførsel er lurt (hvis den skjønner hva den får belønning for). Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113406-ang-hunden-min-se-her/#findComment-676920 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sandex Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Du kan lett avvenne lysten til å glefse etter fluer o.l.. Bruk vannpistol og "skyt" hunden i fjeset hver gang den nærmer seg en flue. Den vil veldig snart forbinde fluer med ubehag. Hvis den er så glad i vann at spruten ikke betyr ubehag, kan du putte noen småspiker, muttere og annet skrammel i en halvliters cola - eller annen boks, tape igjen og lage 4-6 til maken. Putt dem i en bærepose og hold den gjemt bak ryggen. Når hunden gjør "utfall " mot en flue e.l.. klask posen i hoden på hunden. Det er IKKE vondt - men lyden er forferdelig for de fininnstilte hundeørene. Dette er veldig ubehagelig for hunden - og den gir seg definitivt etter noen få ganger! Ellers er det bare å oppdra den konsekvent og med tydelige beskjeder. Belønning for god oppførsel er lurt (hvis den skjønner hva den får belønning for). Lykke til! Tusen takk for fornuftig svar - og det skal jeg prøve. Vannspruten er nok bare belønning - så prøver nok boksene isteden. Dette er en skikkelig vann-hund MEN - hvis du "gidder" - vet du om hundene er ekstra aggressvie når de har løpetid? Hun har også glefset litt etter samboeren 2 ganger - men ikke bitt.... Begge disse gangene var nå midt i løpetiden. På forhånd tusen takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113406-ang-hunden-min-se-her/#findComment-676936 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest spøk? Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 For det første så oppfatter jeg innlegget ditt som spøk. En dårlig konstruert sådan. Dersom hvalpen har bitt en unge, så lurer jeg på hvorfor hvalpen og ungen var sammen i det hele tatt. Hvordan kan du si at det var uprovosert? Jeg resonnerer meg fram til at siden du ikke har så mye greie på hund at du holder hvalper og unger unna hverandre, så er du heller ikke i stand til å vurdere om hunden hadde grunn til å bli provosert. En unge som glaner rett på en hund, kan være svært provoserende, les truende for hunden. Du skriver at det er en fare for at det kan skje igjen, -ja, så lenge du lar hunder og unger være sammen så er det ’fare’ for at slike ting skjer. Hvordan straffet du hvalpen? I tilfelle du skjente på den eller gav den fysisk avstraffelse, så lærte du hunden at unger=straff, og hunden vil neste gang den ser et barn muligens tenke at barn=ubehag. Hunden vil så beskytte seg mot ubehag ved å vise dempende signaler. Unger forstår sjelden slike signaler og ignorerer dem. Når hunden så ikke har flere dempende signaler å gi, så kan den faktisk bite. Den er i sin fulle rett til å forsvare seg mot ubehag. Det er eierens plikt å påse at hunden ikke kommer ut for slike situasjoner. Jeg håper at du/dere setter dere mer inn i hva det vil si å ha en hund i tillegg til litt generell hundepsykologi dersom dette ikke er en dårlig spøk i varmen. Hva du skal gjøre? Gi bort hunden til noen som har mer innsikt i å leve sammen med hund. Kjøp deg en teddybamse! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113406-ang-hunden-min-se-her/#findComment-676945 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Hei! Jeg skal ta hunden til dyrlegen i morgen kl. 10.00 for å gi den p-piller ell.l. - og å vaksinere den.. Har da også tenkt å høre med dyrlegen hvor alvorlig dette er. Hunden er jo til vanlig verdens mest kosete hund, men jeg merker at han har et vakt-instinkt - når det gjelder huset og meg spesielt. Fikk tilbakemelding fra en her på jobb - at hvis det var hans datter min hund hadde glefset etter - så hadde han FORLANGT avliving med en gang! Jeg prøvde å si det samme som deg- at jeg ikke tror at hunden mente å BITE - for da hadde det sett langt verre ut, men han spurte da meg om jeg skulle vente til hunden hadde skambitt en unge før jeg ville avlive han.... Litt hissig diskusjon ble det, derfor spør jeg også her... Men - jeg er veldig i tvil fortsatt.. Omplassering er jo ikke aktuelt, for kan ikke jeg stole på hunden min, så vil jeg ihvertfall ikke gi den bort til noen andre, der det samme kan komme til å skje.. Hunden din er en leken ungdom! Hvis den ellers oppfører seg normalt sammen med barn, hvorfor tror du den er aggressiv? Det er jo en hund, og hunder har tenner. Er oppvokst med hund, og det er klart vi ble bitt av og til, men det var ulykker under lek. Den visste at vi var sjefen, og vi visste at det kunne skje. Rådet fra "oppdretter" om å bruke spruteflaske er kjempebra! Kanskje du burde lese en bok om hvordan hunden tenker og fungerer, for det er nå du legger grunnlaget for hvordan den skal bli som voksen hund. Kollegaen din burde kanskje konsentrere seg om å lære barnet sitt til å ikke gå bort til hunder, og så er det hundeeieren sin oppgave å ha hunden sin under kontroll. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113406-ang-hunden-min-se-her/#findComment-676948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sandex Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 For det første så oppfatter jeg innlegget ditt som spøk. En dårlig konstruert sådan. Dersom hvalpen har bitt en unge, så lurer jeg på hvorfor hvalpen og ungen var sammen i det hele tatt. Hvordan kan du si at det var uprovosert? Jeg resonnerer meg fram til at siden du ikke har så mye greie på hund at du holder hvalper og unger unna hverandre, så er du heller ikke i stand til å vurdere om hunden hadde grunn til å bli provosert. En unge som glaner rett på en hund, kan være svært provoserende, les truende for hunden. Du skriver at det er en fare for at det kan skje igjen, -ja, så lenge du lar hunder og unger være sammen så er det ’fare’ for at slike ting skjer. Hvordan straffet du hvalpen? I tilfelle du skjente på den eller gav den fysisk avstraffelse, så lærte du hunden at unger=straff, og hunden vil neste gang den ser et barn muligens tenke at barn=ubehag. Hunden vil så beskytte seg mot ubehag ved å vise dempende signaler. Unger forstår sjelden slike signaler og ignorerer dem. Når hunden så ikke har flere dempende signaler å gi, så kan den faktisk bite. Den er i sin fulle rett til å forsvare seg mot ubehag. Det er eierens plikt å påse at hunden ikke kommer ut for slike situasjoner. Jeg håper at du/dere setter dere mer inn i hva det vil si å ha en hund i tillegg til litt generell hundepsykologi dersom dette ikke er en dårlig spøk i varmen. Hva du skal gjøre? Gi bort hunden til noen som har mer innsikt i å leve sammen med hund. Kjøp deg en teddybamse! Hallo? Makan til blåst innlegg ) Har aldri vært borti en hund som har bitt - har tidligere hatt en og samme hund i 12 år, men den har ALDRI bitt.. Så jeg innrømmer at jeg er helt BLANK på dette området. Jeg satt selv og koste med hunden - på trappen, og en jente stod og fikk lov til å stryke hunden sammen med meg.... Da var det nok en flue som satte seg på hånden til jenta, og vips - hunden glefset... Har som sagt ikke opplevd dette med hunden vi hadde tidligere- så jeg må VIRKELIG beklage at jeg TØR å spørre om noe så dumt. Teddybjørner har jeg nok av - så den omplasserer jeg nok, men har aldri vært i tankene om å omplassere hunden - men å avlive den. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113406-ang-hunden-min-se-her/#findComment-676951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Tusen takk for fornuftig svar - og det skal jeg prøve. Vannspruten er nok bare belønning - så prøver nok boksene isteden. Dette er en skikkelig vann-hund MEN - hvis du "gidder" - vet du om hundene er ekstra aggressvie når de har løpetid? Hun har også glefset litt etter samboeren 2 ganger - men ikke bitt.... Begge disse gangene var nå midt i løpetiden. På forhånd tusen takk for svar! Tror glefsingen har mer å gjøre med at den er 6 mnd. og leken, enn med løpetiden, men jeg vet ikke... En vannsprut i ansiktet kan oppleves helt annerledes enn et frivillig bad ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113406-ang-hunden-min-se-her/#findComment-676952 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest spøk? Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Hallo? Makan til blåst innlegg ) Har aldri vært borti en hund som har bitt - har tidligere hatt en og samme hund i 12 år, men den har ALDRI bitt.. Så jeg innrømmer at jeg er helt BLANK på dette området. Jeg satt selv og koste med hunden - på trappen, og en jente stod og fikk lov til å stryke hunden sammen med meg.... Da var det nok en flue som satte seg på hånden til jenta, og vips - hunden glefset... Har som sagt ikke opplevd dette med hunden vi hadde tidligere- så jeg må VIRKELIG beklage at jeg TØR å spørre om noe så dumt. Teddybjørner har jeg nok av - så den omplasserer jeg nok, men har aldri vært i tankene om å omplassere hunden - men å avlive den. Hallo? Makan til blåst innlegg ) Kaller du det blåst å få et fornuftig råd? Jeg satt selv og koste med hunden - på trappen, og en jente stod og fikk lov til å stryke hunden sammen med meg.... Da var det nok en flue som satte seg på hånden til jenta, og vips - hunden glefset... Kanskje ungen glante rett på hunden? Stirret den i øynene? Du skriver at det var nok en flue som... Var det en flue der eller? Hvilke signaler viste hunden da ungen skulle klappe den? Eller vet du ikke hva dempende signaler er? Dempende signaler er for eksempel å vende blikket vekk, å snu seg bort, å bukke, å gjespe osv osv. Kunne det være at hunden faktisk ikke ville bli klappet av ungen og den viste disse signalene, men dere ignorerte dem? Kunne det være slik at hunden ville være i fred for unger i varmen? Å ha hatt en og samme hund i tolv år sier ikke meg at du har erfaring med hund. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113406-ang-hunden-min-se-her/#findComment-676977 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iznogood Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Synes for det første at du skulle holde barn og hund vekk fra hverandre i varmen, og at du ikke skal avlive en så ung hund. Som 'spøk?' skriver så kan det hende at hunden ikke ville klappes, spesielt i varmen. Det finnes ei bok om hundens dempende signaler skrevet av Turid Rugaas. Jeg lærte MYE av å lese den, selvom jeg har vokst opp med hund i huset og eier hund selv. Håper det ordner seg for dere med hunden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113406-ang-hunden-min-se-her/#findComment-676983 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sandex Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Synes for det første at du skulle holde barn og hund vekk fra hverandre i varmen, og at du ikke skal avlive en så ung hund. Som 'spøk?' skriver så kan det hende at hunden ikke ville klappes, spesielt i varmen. Det finnes ei bok om hundens dempende signaler skrevet av Turid Rugaas. Jeg lærte MYE av å lese den, selvom jeg har vokst opp med hund i huset og eier hund selv. Håper det ordner seg for dere med hunden. Hei! Hunden så meget fornøyd ut - og var ikke mer en 14 grader - så varmt var det ikke 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113406-ang-hunden-min-se-her/#findComment-676990 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iznogood Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Hei! Hunden så meget fornøyd ut - og var ikke mer en 14 grader - så varmt var det ikke Her er det i alle fall så varmt at hunden er helt utslått. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113406-ang-hunden-min-se-her/#findComment-676992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sandex Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Hallo? Makan til blåst innlegg ) Kaller du det blåst å få et fornuftig råd? Jeg satt selv og koste med hunden - på trappen, og en jente stod og fikk lov til å stryke hunden sammen med meg.... Da var det nok en flue som satte seg på hånden til jenta, og vips - hunden glefset... Kanskje ungen glante rett på hunden? Stirret den i øynene? Du skriver at det var nok en flue som... Var det en flue der eller? Hvilke signaler viste hunden da ungen skulle klappe den? Eller vet du ikke hva dempende signaler er? Dempende signaler er for eksempel å vende blikket vekk, å snu seg bort, å bukke, å gjespe osv osv. Kunne det være at hunden faktisk ikke ville bli klappet av ungen og den viste disse signalene, men dere ignorerte dem? Kunne det være slik at hunden ville være i fred for unger i varmen? Å ha hatt en og samme hund i tolv år sier ikke meg at du har erfaring med hund. Jeg har ikke erfaring med hund, ikke generellt. Det er jo derfor jeg spør.. Og svaret ditt synes jeg ikke var særlig konstruktivt. Dessuten, varmt er det ikke. Hunden satt og koset inntil meg, så det var kanskje forstyrrende med ungen som kom, men merket ingenting til skjulte tegn. Det var jenta selv som sa at det satt ei flue på handa.. Men - jeg fikk flere andre svar her som jeg er takknemmelig for her- så jeg klarer å se bort fra ditt innlegg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113406-ang-hunden-min-se-her/#findComment-676993 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sandex Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Her er det i alle fall så varmt at hunden er helt utslått. Så heldige dere er ) Når det er varmt - så "bor" vi på stranden hele dagen, og hunden bader dagen lang, det klarer jeg ihvertfall å tolke slik at hun liker å bade 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113406-ang-hunden-min-se-her/#findComment-676995 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sigga Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Hallo? Makan til blåst innlegg ) Kaller du det blåst å få et fornuftig råd? Jeg satt selv og koste med hunden - på trappen, og en jente stod og fikk lov til å stryke hunden sammen med meg.... Da var det nok en flue som satte seg på hånden til jenta, og vips - hunden glefset... Kanskje ungen glante rett på hunden? Stirret den i øynene? Du skriver at det var nok en flue som... Var det en flue der eller? Hvilke signaler viste hunden da ungen skulle klappe den? Eller vet du ikke hva dempende signaler er? Dempende signaler er for eksempel å vende blikket vekk, å snu seg bort, å bukke, å gjespe osv osv. Kunne det være at hunden faktisk ikke ville bli klappet av ungen og den viste disse signalene, men dere ignorerte dem? Kunne det være slik at hunden ville være i fred for unger i varmen? Å ha hatt en og samme hund i tolv år sier ikke meg at du har erfaring med hund. Slik som du skriver her, med dissa signalene osv. som hunden gir...ja, da er det neimenn ikke mange som bør ha hund her i landet...det er tydeligvis livsfarlig å ha hund for de fleste hvis det skal så lite til før hunden føler at noen har tråkket på deres "personlighet" og gått over grensa for hva en hund kan tåle... Hvis vi aldri skal kunne la hunder og barn være i nærheten av hverandre uten omtrent å forvente at slikt skal skje, så håper jeg du går tur med hunden din langt inne på vidda...hvis du har hund.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/113406-ang-hunden-min-se-her/#findComment-677089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.