Gjest Sopfia Skrevet 30. november 2000 Del Skrevet 30. november 2000 Nå er jeg litt oppgitt her. Vet ikke hvem andre jeg kan spørre enn deg. Jeg har en stor skiveprolaps i ryggen, som har plaget meg i over 2 år. Fikk det tidlig konstatert ved ct-røngten. Jeg har vært sykemeldt i et år. Jeg søkte på rehabiliteringspenger, men fikk avslag, fordi det ikke var varig utsikt til bedring.? Dette forstår jeg ikke, tk vil at jeg skal søke yrkesrettet attføring siden alle medisinske vilkår for det er oppfyllt i følge tks rådgivende lege. Det tk ikke vet er at jeg også sliter med en abnorm overvekt, ca.50 kg for mye. Og dette gjør at ryggspesialisten jeg var hos ikke ville anbefale operasjon. Problemet her er jo overvekten kontra ryggen. Jeg har i tillegg diagnosen pcos som gjør at jeg er insulinresistent, og har lett for å legge på meg. Det er omtrent umulig å slanke seg, jeg har virkelig prøvd, men klarer det ikke. Jeg har ingen mulighet til å slanke meg så lenge jeg ikke får mosjonert pga ryggen. Som sagt, tk vet ikke om pcos-syndromet mitt.Så dette er jo en mer komplisert sak enn det tk vet om. Min faste lege ser ikke på overvekten min som et problem virker det som, enda jeg selv har uttrykt at den er et problem mange ganger til han.Han vil jo sikkert bare være snill, og ikke blande det opp i alle smertene jeg har fra før. Jeg tenker at jeg selv kjenner meg selv best, og jeg vet med meg selv at en yrkesrettet attføring ikke ville ført noen steder. Jeg har altfor mye vondt til at det skulle ha noe for seg, dvs jeg hadde nok ikke klart å fullføre et tiltak pga. smertene mine. Jeg vet at jeg hadde fått altfor mye fravær enn det som er høvelig. Når jeg har vondt har jeg ingen annen mulighet enn å krype til køys hvis det er veeldig ille, eller gå en tur dersom det ikke er fullt så ille. Og smerter i større eller mindre grad har jeg hver dag.. Jeg har hatt fysioterapi på ryggen nesten konstant i 2 år, uten at det har hjulpet. Smertene er der i fullt monn. Det jeg egentlig lurer på er om jeg ville fått blankt avslag dersom jeg hadde søkt om uføretrygd og ikke yrkesrettet attføring??? Jeg er 24, så jeg kunne søkt om ung ufør. Tror du at det er helt håpløst? Jeg er ganske sikker på at min lege vil støtte meg i denne saken. Har time hos han 14.12.2000. Håper du svarer meg, dette betyr mye for meg. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11371-ung-uf%C3%B8r-langt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 1. desember 2000 Del Skrevet 1. desember 2000 Du er så ung at det skal fryktelig mye til for å få uførepensjon uten at attføring er forsøkt. Dersom du velger å søke up direkte, er faren stor for at du vil få avslag, men du er selvsagt i din fulle rett til å prøve. Problemet er jo da at du ikke får penger i ventetiden. Derfor vil jeg anbefale deg å søke attføring, og heller diskutere saken med aetat. Dersom aetat avslår attføring fordi det ikke vil ha noen hensikt, stiller du mye sterkere når det gjelder søknad om up. Dette med overvekt er kompliserende, og jeg tør ikke spå hvordan dette påvirker vurderingene etatene skal gjøre. Du kan risikere å få avslag på alt fordi de mener du burde slanke deg, selv om du mener det ikke er mulig. du bør derfor få legen din til å si noe om dette - hva du har forsøkt, hva han mener må til, om hans mulighet for å hjelpe deg ned i vekt, hvor sannsynlig det er for at dette fører frem m.v. Dette vil kanskje ha stor betydning hvis det er overvekten som er årsaken til at operasjon for ryggskaden frarådes. Overvekt er i seg selv ikke noen sykdom, men dersom det er sykdom som er årsak til at du ikke klarer å gå ned i vekt, og derfor heller ikke klarer å gjennomføre verken operasjon eller attføring, så bør dette vektlegges positivt slik at du kanskje kan få uførepensjon på det grunnlaget likevel. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11371-ung-uf%C3%B8r-langt/#findComment-57835 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.