Gjest hierro Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Er det riktig at kroppen ikke tar opp jern dersom det ikke er bundet i proteiner? Leste i sin tid en bok om mineraler og sporstoffer der det ble henvist til et mislykket forsøk på å øke den engelske befolkningens jernopptak ved å tilsette jern i mel. Dette jernet ble ikke tatt opp fordi det ikke var bundet i proteiner. Hvis dette er riktig så må man kanskje anta at å koke mat i jernkjeler heller ikke medfører noe økt jernopptak. Og hva med det melet man får kjøpt i Norge med tilsatt jern? Noen som vet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snilen Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 -ler- Koke mat i kjeler av jern for å få økt jerntilskudd i kroppen? Nå blander du vel litt... Om man har for lavt jerninnhold kan man måle dette hos legen sin, og få anbefalt jerntabletter på apoteket. Legen min sier at når jerninnholdet først er for lavt, så er det ingenting man kan spise for å bedre dette. For maksimal effekt kan man spise pillene med et glass juice. Om du ikke har fått påvist lavt jerninnhold ved en blodprøve er det ikke så bra å spise jern har jeg hørt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hierro Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 -ler- Koke mat i kjeler av jern for å få økt jerntilskudd i kroppen? Nå blander du vel litt... Om man har for lavt jerninnhold kan man måle dette hos legen sin, og få anbefalt jerntabletter på apoteket. Legen min sier at når jerninnholdet først er for lavt, så er det ingenting man kan spise for å bedre dette. For maksimal effekt kan man spise pillene med et glass juice. Om du ikke har fått påvist lavt jerninnhold ved en blodprøve er det ikke så bra å spise jern har jeg hørt... Grunnen til at jeg spør er en diskusjon på "foreldre-småbarn" der det spørres hvor man kan få tak i mel tilsatt jern. Jeg mener også å ha hørt at jerntilsetninger i maten har liten effekt, men blir motsagt. Derfor lurer jeg altså på om noen "ernæringseksperter" kan uttale seg om temaet. Regner med at det er her de finnes. Har jeg forstått dette med mineraler rett, så er det vel slik at enkelte minaraler er i en slags omvendt ballanse med hverandre. Tar man i seg for mye jern så vil ikke jernet i seg selv være farlig. Problemet er at et høyt jernnivå medfører et for lavt nivå av noe annet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 -ler- Koke mat i kjeler av jern for å få økt jerntilskudd i kroppen? Nå blander du vel litt... Om man har for lavt jerninnhold kan man måle dette hos legen sin, og få anbefalt jerntabletter på apoteket. Legen min sier at når jerninnholdet først er for lavt, så er det ingenting man kan spise for å bedre dette. For maksimal effekt kan man spise pillene med et glass juice. Om du ikke har fått påvist lavt jerninnhold ved en blodprøve er det ikke så bra å spise jern har jeg hørt... Joda, i gamle dager ble brunosten automatisk tilsatt jern fordi den ble kokt i store jerngryter. ) Selvfølgelig kan man få i seg jern via kosten! Tine har jo kuttet ut jern i vanlig brunost fordi en del gamle gubber fikk for høyt jerninnhold i blodet når de gumla for mye brunost. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.