Gå til innhold

Godtesjuk

optimisten2002

Anbefalte innlegg

optimisten2002

Hei..

er ein gutt på 18 år som har d problemet at eg til stadig veldig ofte berre må eit eller ann søtt eller usunt.. veit at dette er jo eit vanleg problem med mange.. og er heilt naturlig.. men alikevel føler eg at eg har d oftere enn eg treng.. får nesten abstinenser av og til.. lurte da på om de kunne gå ann å kurer seg sjølv på noko måte med å f.eks kjøpe ein pkke med druesukker eller suketter... sånne bittesmå til kaffe/te...

noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan prøve kromtilskudd. Du får kjøpt det i helsekost, på apotek og i en del dagligvareforretninger.

For å unngå søtsug må du holde et jevnt blodsukker. Spis ofte og lite heller enn sjelden og mye. Spis heller grovbrød enn loff osv.

Hva med å spise mer frukt?Og når du MÅ ha en sjokolade eller noe søtt så kan du kjøpe den minste sjokoladen eller en kjærlighet på pinne istedenfor en stor pose smågodt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legen min forklarte at dette er fordi man "venner" kroppen til å få noe søtt hele tiden. Du må altså rett og slett på avvenning, for dette er jo ikke bra for forbrenningen og slikt. Kroppen vet ikke forskjell på sukker og fruktsukker, så det kan hjelpe å spise jordbær, bananer, epler... altså frukt istedenfor. Ellers har funlight og lightbrus funket for meg når nøden er størst! Gulrøtter er også bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve kromtilskudd. Du får kjøpt det i helsekost, på apotek og i en del dagligvareforretninger.

For å unngå søtsug må du holde et jevnt blodsukker. Spis ofte og lite heller enn sjelden og mye. Spis heller grovbrød enn loff osv.

Hva med å spise mer frukt?Og når du MÅ ha en sjokolade eller noe søtt så kan du kjøpe den minste sjokoladen eller en kjærlighet på pinne istedenfor en stor pose smågodt?

"Og når du MÅ ha en sjokolade eller noe søtt så kan du kjøpe den minste sjokoladen eller en kjærlighet på pinne istedenfor en stor pose smågodt?"

Hmmm? Er det mulig altså? Å klare seg med en liten, pinglete kjærlighet på pinne når godterigata på Obs! lyser mot en? Nope. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Og når du MÅ ha en sjokolade eller noe søtt så kan du kjøpe den minste sjokoladen eller en kjærlighet på pinne istedenfor en stor pose smågodt?"

Hmmm? Er det mulig altså? Å klare seg med en liten, pinglete kjærlighet på pinne når godterigata på Obs! lyser mot en? Nope. ;o)

Det var bare et forslag :P

Et annet tips er å ikke dra å handle når man er sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eneste metode som virker!

Vet akkurat hvordan du har det, har slitt med sukkeravhengighet selv,men har nå endelig kommet ut av den onde sirkelen! Den eneste måten er å kutte ut alt sukker og hvitt mel, beintøft i førsten,men så forsvinner suget helt! Tips: Drikk mye vann i førsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest måtehold,det finnes!

Vet akkurat hvordan du har det, har slitt med sukkeravhengighet selv,men har nå endelig kommet ut av den onde sirkelen! Den eneste måten er å kutte ut alt sukker og hvitt mel, beintøft i førsten,men så forsvinner suget helt! Tips: Drikk mye vann i førsten.

Åh som jeg hater all form for fanatisme og ekstremisme!! :(

Med mindre du har allergier påvist av lege, går det FINT an å spise sukker og mel uten å "må ha mere".

Cluet er at man må spise balansert og variert. Spiser du 80 % sunt og 20 % mindre sunt, ja da spiser du faktisk på den SUNNESTE måten.

Velger du derimot å kalle enkelte matsorter (eller godter) forbudt, da lover jeg deg du vil sprekke å spise ENDA mer. Du holder kanskje ett år, eller to..but I promise you will be back...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, akkurat! Hvorfor nøye seg med en bitteliten kjip minisjokolade når man kan kjøpe en gedigen pose med smågodt? Er man sugen, så er man sugen... ;-)

Til Optimisten: Trikset er utilgjengelighet. Ikke kjøp det, og for all del ikke oppbevar det i huset. For hvis det ligger i skapet så kommer du til å spise det opp ved første og beste anledning. Det er å betrakte som en naturlov, og er dermed (nesten) umulig å trosse...

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...