Gå til innhold

Kneskade??

nilleliten

Anbefalte innlegg

Jeh har i flere år vært veldig plaget med vonde knær. Har en følelse av at det går opp og ned i takt med væromskiftninger, men det stemmer ikke alltid. Har vært hos lege og fysioterapeut, men det er ikke noe å operere på, var beskjeden. En typisk folkesykdom ble det også sagt. Det kunne liksågodt bli like ille igjen etter en operasjon, så da veit jeg ikke om jeg er villig til å utsette for det frivillig... Det er vondt å reise seg, sette seg, gå opp og ned trapper osv. Noe så enkelt som å sette seg på huk og reise seg opp igjen er helt utelukket uten å holde seg fast i noe. Jeg er 28 år og 180 cm høy, og jeg synes det er litt tidlig å skulle måtte slite med knevondt i min alder. MEN jeg fikk nylig høre om noe som ble kalt Hofas syndrom, der slimposene i leddene ble angrepet...Er det noen som har hørt om dette eller som har hatt de samme symptomene og blitt operert med gode resultater???? Håper noen kan svare...hilsen meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som patellafemoralt smertesyndrom, noe som det er vanskelig å finne årsaken til (det kan være mange årsaker). For meg har det hjulpet noe med styrketrening av bena. Aktiviteter som løping, sykling og svømming er utelukket for meg, da det er bøying med vekt på kneleddet som gir smerter. Typisk er at det gjør vondt når man skal opp fra å ha sittet på huk, eller nedover trapper. Det kan også gjøre veldig vondt å sitte stille i lengre tid, f.eks på kino, hvis det er liten plass til bena. His meg kan også knærne låse seg i bøyd stilling på natten og det gjør da utrolig vondt å strekke dem ut. Det går i perioder, som du sier, for meg blir det verre under stress, så jeg lever stort sett et ganske rolig liv men med mye trening.

Jeg har vært til veldig mange forskjellige leger angående dette, men det har aldri vært gjort noen funn, annet enn muligens noe sprekkdannelse i bruskvevet. Jeg synes det høres søkt ut med Hofas Syndrom, men hvis du tror det kan være det så gå til lege igjen. Det som er problemet er at veldig mange slike sykdomsbeskrivelser kan stemme. Jeg har slått meg til ro med det legene har sagt, at dette er kronisk, og at det dermed gjelder å unngå aktiviteter som fremprovoserer smerten. Og det fungerer veldig fint for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte forresten å si at jeg har stor tro på at omega 3-fettsyrer har hjulpet meg mye. Begynte å ta relativt store doser av det for et par år siden, og siden da har jeg merket knærne i veldig liten grad. Jeg tar også multivitamin, c-vitamin og kalsium i relativt høye doser. Men det er kun omega 3 som har beviselig effekt på leddproblemer. Jeg tar 2 stk triomega (fås i dagligvarehandel) to ganger om dagen. Tok høyere dose i starten, 3 stk to ganger om dagen. Du kan jo prøve det, dersom du ikke spiser nok fet fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som patellafemoralt smertesyndrom, noe som det er vanskelig å finne årsaken til (det kan være mange årsaker). For meg har det hjulpet noe med styrketrening av bena. Aktiviteter som løping, sykling og svømming er utelukket for meg, da det er bøying med vekt på kneleddet som gir smerter. Typisk er at det gjør vondt når man skal opp fra å ha sittet på huk, eller nedover trapper. Det kan også gjøre veldig vondt å sitte stille i lengre tid, f.eks på kino, hvis det er liten plass til bena. His meg kan også knærne låse seg i bøyd stilling på natten og det gjør da utrolig vondt å strekke dem ut. Det går i perioder, som du sier, for meg blir det verre under stress, så jeg lever stort sett et ganske rolig liv men med mye trening.

Jeg har vært til veldig mange forskjellige leger angående dette, men det har aldri vært gjort noen funn, annet enn muligens noe sprekkdannelse i bruskvevet. Jeg synes det høres søkt ut med Hofas Syndrom, men hvis du tror det kan være det så gå til lege igjen. Det som er problemet er at veldig mange slike sykdomsbeskrivelser kan stemme. Jeg har slått meg til ro med det legene har sagt, at dette er kronisk, og at det dermed gjelder å unngå aktiviteter som fremprovoserer smerten. Og det fungerer veldig fint for meg :)

Takk for gode tips......skal ta det til etterettning....Dette med Hofas Syndrom har jeg ingen videre info om selv...var en som trodde det..(ikke lege) men han hadde så vidt hørt om det selv....Jeg glemte også å nevne dette med kino- sitting og bil- kjøring...kjører jeg selv, er det ikke noe problem, heller ikke å sitte på passasjersiden...men å sitte baki i mer enn ca 45 minutter er ikke holdbart i det hele tatt..noen regnværs dager er det nesten umulig å komme seg opp av senga om morgenen...Igjen; takk for tips....Skal løpe i butikken og kjøpe omega 3..!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...