Gå til innhold

Titan- kontra hoftebeinsinnlegg i nakke.

huldremor

Anbefalte innlegg

Etter mange års nakke- og armplager har jeg nå endelig blitt diagnostisert: Jeg har (til tross for min alder(36)) forkalkninger på C6 og C7, og det ligger en nerve i klem i denne. Jeg skal opereres om etpar mnd. på Rikshospitalet. Det jeg selv må avgjøre er hvorvidt det skal bygges opp med et såkalt titan-bur, eller med vev fra hofta mi. Jeg har blitt forspråket at rekonvalesenstida er nesten tredobbelt ved hoftevevserstatning (ca. 6 mnd.) kontra ved bruk av titan-bur (2 mnd.) Er veldig i tvil selv; liker egentlig ikke tanken på at fremmedelementer skal opereres inn i meg...

Derfor appelererer jeg til leserne av dette foraet: Har noen erfaringer med, og synspunkter på min problematikk?

Takknemlig for svar!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tigertrollet

Jeg har titanimplantater i C0-C3 (to plater og ti skruer) og er utført i utlandet for 1,5 år siden, og denne kirurgen utfører ikke slike operasjoner med benimplantater lenger i nakken da det iflg han ikke fester seg men absorberes (om jeg husker riktig). Ihvertfall var hans erfaring at det ikke holdt. Antakelig pga for mye bevegelse i disse leddene kontra deler av ryggen f.eks.

På Haukeland vet jeg derimot at det utføres benimplantater.

En pasient som jeg kjenner som ble operert der måtte gå med totalstiv krage i 6mndr før det var tilstrekkelig grodd til å kunne takle bevegelse.

Når det gjelder rehabilitering er jeg ikke i tvil om hva jeg ville ha valgt: titan. Man mister mye bevegelse og mye muskler ved å ikke kunne bevege nakken på 6mndr. Med titan trengte jeg i prinsippet ikke bruke krage og kunne starte tilrettelegging og rehab.trening fra dag 1.

Dette kunne jeg ha skrevet masse om, men du kan kontakte meg på msn/hotmail om du ønsker mer utdypning og sånt:

[email protected]

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...