Gå til innhold

Graviditet og anti-depressiva


Gjest Kvinne i Akerhus

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne i Akerhus

Jeg er en kvinne i Akerhus på 30 år. Jeg bruker paroxetin (50 mg/dag) og ser det ikke som sannsynlig at jeg kan slutte med det innen de nærmeste årene. Nå er det slik at min kjæreste og jeg snakker litt om å få barn. Før jeg kan vurdere dette konkret vil jeg skaffe meg mer kunnskap om de eventuelle virkningene på barnet av min medisinbruk.

Har du noen tips om gode artikler om emnet som jeg kan lete opp i fagbiblioteker ? Finnes det noen leger/psykiatre i Oslo/Akershus du vet interesserer seg for og er oppdatert på denne problemstillingen ? Kan det være fornuftig å kontakte produsent/distributør ?

En ting til:

Jeg har lett litt på nettet om temaet, og kom over denne artikkelen:

"Effects of Exposure to Selective Serotonin Reuptake Inhibitors During Pregnancy on Serotonergic Symptoms in Newborns and Cord Blood Monoamine and Prolactin Concentrations"

Kari Laine, MD, PhD; Tuija Heikkinen, MD; Ulla Ekblad, MD, PhD; Pentti Kero, MD, PhD / Arch Gen Psychiatry. 2003;60:720-726.

Artikkelen konkluderer med følgende: "Infants exposed to SSRIs during late pregnancy are at increased risk for serotonergic central nervous system adverse effects, and the severity of these symptoms is significantly related to cord blood 5-HIAA levels."

Kan du hjelpe meg med å forstå hva som menes med dette ?

Takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke noe godt svar på det du spør etter, men om du bruker søk-knappen oppe til høyre på det røde feltet så kan du finne en del svar som går på graviditet og antidepressiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at disse forskerne fant at i sitt utvalg (og alle utvalg har sine begrensninger når det gjelder representativitet) at SSRI faktisk hadde hatt en påvirkning på fosteret, i å påvirke det serotinerge systemet i hjernen (utskillelse, reopptak, nedbrytning osv. av serotonin).

Denne studien (som jeg ikke har lest) står stikk i strid med annen forskning som er gjort på området. Det råder en viss enighet om at SSRI er uskadelig for fosteret, men som alltid finnes det uenigheter innen et fagfelt, også her. Disse forskerne mener altså å ha belegg for å si seg uenige i det de fleste andre mener om dette.

Hvis du er interessert i flere artikler råder jeg deg til å gå inn på PubMed og søke på ord som "pregnancy", "SSRI", "serotonin" osv. Er du tilknyttet et universitetsbibliotek kan disse artiklene bestilles, men de fleste av dem kan du lese konklusjonen på direkte fra PubMed. Det kan også være lurt å søke på "review" eller "meta", for da kan du få opp artikler som har gått igjennom store mengder studier, for å gi deg en oppsummering av funnene innen feltet.

Hvordan man ellers kan få tilgang til vitenskapelige artikler (uten å ha UB-tilgang, altså) er jeg ikke sikker på. Vet bare at de ikke kan hjelpe med slikt på de vanlige offentlige bibliotekene. Hvis UB har trygte utgaver av den journalen du skal lese, kan du jo bare gå inn der og finne den og kopiere den selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var gravid brukte jeg lavdose Cipramil. Det er et av de veldig få preparatene som ikke skal påvirke barnet. Men jeg brukte som sagt lavdose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Spørsmålet ditt er utrolig interessant. Hva gjør kvinner som trenger langtidsbehandling med AD (og det er langt flere enn de fleste tror), og som samtidig ønsker seg barn?

Her må en vurdere egen, parets og barnets nytte av at mor bruker AD mot evt bivirkninger AD-bruken vil ha på fosteret. Jeg mener også at en kan ha nytte av å se evt bivirkning i relasjon til bivirkninger ved å innta andre stoffer som f.eks. sigarettrøyk.

Dette er et sammendrag av den artikkelen du refererer:

"Prenatal SSRI exposure may increase risk of postnatal neurologic symptoms

Last Updated: 2003-07-14

NEW YORK (Reuters Health) - Use of selective serotonin reuptake inhibitors during late pregnancy may be associated with adaptation problems during neonates' first few days after birth, according to findings of a small study conducted in Finland.

SSRIs are frequently prescribed for women with mood and anxiety disorders during pregnancy. While their use does not appear to increase the rate of major fetal malformations, they may cause neonatal adaptation problems, Dr. Kari Laine and colleagues at the University of Turku point out in the Archives of General Psychiatry for July.

In a prospective trial, the physicians evaluated 10 women taking citalopram, 10 taking fluoxetine and 20 healthy women matched for obstetric characteristics. Apgar scores were significantly higher in the SSRI-exposed neonates at 15 minutes after birth, 9.4 versus 8.8, respectively, (p = 0.02). However, there was no significant difference at 1 minute and 5 minutes.

The serotonergic symptom score was 4 times higher during the first 4 days of life, 121 versus 30 (p = 0.008) for infants prenatally exposed to SSRIs. Restlessness, tremor and rigidity were more frequent in the treated group than in the control group. One treated infant had myoclonus and hyperreflexia, the report indicates.

Serotonergic symptom scores were similar between groups after 2 weeks. "Although these effects seem to subside quickly, they may expose the infants to more serious neonatal complications such as convulsions," the authors write.

The SSRI group also had significantly lower concentrations of serotonin, 5-hydroxyinoleacetic acid (5-HIAA) and homovalinic acid. The researchers observed a significant inverse correlation between serotonergic symptom score and umbilical vein 5-HIAA levels in the SSRI-exposed infants (p = 0.007).

Because the symptom resolution was associated with decline in fetal SSRI umbilical cord blood concentrations, the researchers attribute the adverse effects to CNS serotonin overstimulation rather than withdrawal syndrome.

Physicians will need to tailor treatment decisions in pregnant women, the team advises, balancing the risk of drug withdrawal to the mother with the risk of drug exposure to the newborn.

Source: Arch Gen Psychiatry 2003;60:720-726. "

Som du ser, hadde faktisk SSRI-barna en høyere (bedre/friskere) APGAR-skåre ved fødselen enn kontrollbarna.

SSRI-barna hadde serotonerge symptomer som kunne vare opp til to uker. Dette viste seg som at de var "hyperreaktive" (restlessness, tremor).

Personlig er jeg ikke i tvil om at fordelene for både mor og barn ved å ta SSRI der hvor det er nødvendig, langt overstiger de ulemper som her refereres. Jeg vurderer disse bivirkningene som bagatellmessige sammenlignet med f.eks de bivirkninger som følger med at mødre røyker i svangerskapet.

På tross av dette mener jeg at en bør vurdere om SSRI-dosen kan reduseres de siste 1-3 ukene før fødselen for å minimalisere bivirkningene for barnet. Jeg har ingen vitenskapelige studier å støtte meg til her. Jeg har kun min kliniske erfaring som tilsier at det ikke skulle øke risikoen for tilbakefall hos mor med en slik midlertidig dosereduksjon fortutsatt at en går tilbake til vanlig dose straks fødselen er overstått.

Hva gjelder kilder, henviser jeg til Zeligs utmerkede innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne i Oslo

Da jeg var gravid brukte jeg lavdose Cipramil. Det er et av de veldig få preparatene som ikke skal påvirke barnet. Men jeg brukte som sagt lavdose.

Takk for gode svar ! Jeg er naturlig nok livende redd for at et eventuelt barn skulle oppleve de samme problemene som jeg har hatt. Det hadde vært en katastrofe; og særlig ille hvis det skyldtes min medisinbruk.

På en annen side fikk jo jeg disse problemene selv om min mor ikke brukte noen medisiner under svangerskapet, så det er vel mange ting som spiller inn og ikke så lett å forutse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...