Gå til innhold

Er sykkelen årsaken til vondt i nedre del av rygg!

Gjest TRI

Anbefalte innlegg

Habil løper og svømmer hadde planlagt Internasjonal triatlon deltakelse i slutten av november.

På grunn av opphold i utlandet har det vært litt vanskligheter med og skaffe sykkel i riktig størrelse og jeg har i en mnd brukt en som har litt lav ramme og stem/styre i forhold til min høyde. Noe som gjør at jeg må holde litt for strake armer når jeg holder hendene i bøyen på racerstyret som igjen fører til litt ekstra strekk på ryggen.Kan dette medføre vondt i hoftebenene og nedre del av rygg eller er det mer sannsynlig at mye stående motbakketrening, har gjort en oppløftene 14 timers treningsuke med bedre treningstider for hver uke, om til 5 timer og en veldig deppa mann som ikke vet hva jeg skal gjøre for at ryggen skal bedres raskest mulig.

Jeg har hatt vondt/skade i denne delen av ryggen før, men den gangen på grunn av mye løping på hardt underlag. Nå er det faktisk mindre smerter ved løping en ved sykling. Irritasjonen kommer midt i nedre del av ryggen og i hoftene (Er det Iliopsas?) etter 20-30 minutter med sykkel. For 10 år siden var det bare fysioterapi,hvile og laserbehandling som hjalp.

Er det sannsynlig samme greiene som har inntruffet nå eller er det mer sannsynlig mengden trening totalt som kroppen ikke greier og håndtere.

Fortsatt tre mnd og 2 uker til start og jeg vil være veldig takknemlig for tips og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-Tri.

Det er utrolig viktig at sykkel,ramme, justering av setehøyde, styre osv. er skikkelig avstemt deg og din kropp når du trener mye. Dette gjelder like mye flatt terreng med tunge tråkk som oppoverbakke.

Dette bør du endre så raskt som mulig.

Men for å komme helskinnet fra dette, samtidig som du er i form om 3 mndr., gjør den type trening som ikke provoserer frem smerter.

Ta ellers kontakt med fysioterapeut for å få vurdert hva slags skade det har blitt og for å få et evt. behandlingsopplegg. Er du heldig, sitter det bare i bånd og muskler. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...