Gå til innhold

Er dette egentlig inhumant?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men dere slipper vel katta ut slik at hun kan fange masse fugler og andre smådyr? Katter leker også med dyrene før de dreper dem. Det er jo veldig humant. Fei for din egen dør først.

Hadde det vært bedre om de slapp ut slangene slik at de kunne fange maten sin selv?

ja! (og om det ikke går sier det seg selv at de ikke burde gått til anskaffelse av slange!)

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• petter smart

8

• snilen

7

• Ulv I Faarikaal

5

• Lillemus

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

petter smart
Skrevet

ja! (og om det ikke går sier det seg selv at de ikke burde gått til anskaffelse av slange!)

Mener du at alle dyr som av naturlige årsaker ikke kan slippes fri for å fø seg selv bør sulte ihjel? Eller gjelder det bare dyr som spiser typiske kjæledyr?

Skrevet

Mener du at alle dyr som av naturlige årsaker ikke kan slippes fri for å fø seg selv bør sulte ihjel? Eller gjelder det bare dyr som spiser typiske kjæledyr?

det gjelder dyr vi har som husdyr og kjæledyr, ikke dyr som er skadede el. og dermed ikke kan slippes ut i naturen igjen. katter og hunder får i det minste være ute og løpe i det fri...

Gjest inhumant
Skrevet

Klart vi slipper katten ut, men vi mater den ikke med undulaten til naboen! Det blir jo akkurat det samme.

Skrevet

Kjenner flere katteeiere som får seg et kull kattunger eller to i året fordi kattunger er såååå søte, og "det er så kjekt for ungene å lære seg å ha omsorg for dyr".

Kommer det mange kattunger i kullet får flesteparten et kakk i hodet sånn at eierne er kvitt dem. Samme skjer hvis de ikke får gitt vekk så mange som de hadde tenkt.

Syns dette er MYE verre, og jeg greier ikke se at det er verre at kattungene blir slangemat enn at eierne av kattemora kakker småpusene i hodet for å drepe dem når de med vitende og vilje har latt katten yngle.

Det gjelder å ha perspektiv på tingene. :-)

Etter det jeg vet er det fullstendig lovlig å avlive kattunger under 9 (?) uker ved å slå dem hardt i hodet. Å bli spist av en slange er ikke noe man dør momentant av og må da være mye mer traumatisk.

Skrevet

Klart vi slipper katten ut, men vi mater den ikke med undulaten til naboen! Det blir jo akkurat det samme.

hadde jeg sluppet slangen ut og den hadde spist en katten til naboen, ville det blitt som om hvis jeg hadde en katt og slapp den ut, og den spiste undulaten til naboen... ikke så gøy for naboen, men lite å gjøre med.

men i norge kan vi vel ikke slippe slanger ut i hagen kanskje...

petter smart
Skrevet

Det er ikke snakk om å fange naboens katt og fore slangen med den, men å gi slangen mat i form av kattunger. I det fri spiser slanger både smådyr og fugler. Men av logiske grunner kan en ikke slippe dem ut slik at de kan jakte på maten selv.

Dere slipper ut katten. Vet dere hvor mange fugler og smådyr som blir drept av katter hvert år? Det er ikke få, og de blir ikke drept for mat, kun for moro. Det er humant det. Det er heller slike som deg som burde skjemmes enn de som gir slangene sine mat.

Skrevet

Det er ikke snakk om å fange naboens katt og fore slangen med den, men å gi slangen mat i form av kattunger. I det fri spiser slanger både smådyr og fugler. Men av logiske grunner kan en ikke slippe dem ut slik at de kan jakte på maten selv.

Dere slipper ut katten. Vet dere hvor mange fugler og smådyr som blir drept av katter hvert år? Det er ikke få, og de blir ikke drept for mat, kun for moro. Det er humant det. Det er heller slike som deg som burde skjemmes enn de som gir slangene sine mat.

her er det jo snakk om "ville" og "tamme" dyr sant, i den definisjonen at vi i norge ikke spiser hverken hunder, katter eller hester til middag. dermed liker vi heller ikke å mate slanger med disse. (vet at hest er mer vanlig...)

disse dyrene er kosedyrene våre, og å spise dem er som å spise mennesker...

Gjest inhumant
Skrevet

hadde jeg sluppet slangen ut og den hadde spist en katten til naboen, ville det blitt som om hvis jeg hadde en katt og slapp den ut, og den spiste undulaten til naboen... ikke så gøy for naboen, men lite å gjøre med.

men i norge kan vi vel ikke slippe slanger ut i hagen kanskje...

Det er da forskjell på å slippe ut katten og det og med viten og vilje kjøpe en liten kattunge som langsomt blir spist av slangen din! Men det at vi har katten lovlig, mens slangene holdes ulovlig, det spiller vel ingen rolle? For du har vel rett og ingen andre?

Skrevet

Det jeg oppfatter som galt, er at slangene spiser dyr som er ment som kjæledyr. Slanger er blant de dyrearter som ikke hører naturlig hjemme her (med unntak av hoggormen, da), de har sitt levested et helt annet sted på kloden.

Selv om også katten opprinnelig er innført av mennesker hit til landet, har den nå blitt såpass vanlig at man kan si den hører til her. Katten er en dyreart som for det meste takler klimaet her. Tror det er de færreste av de eksotiske dyreartene som ville klart seg i vill tilstand en vinter her i landet.

På den annen side synes jeg det er forkastelig å gi bort kattunger, det bør bli forbudt. Kattunger bør selges og registreres på linje med hunder. "Bruk-og-kast"-mentaliteten som råder når det gjelder katter, er for jævlig. Om en kattunge hadde kostet mellom 500 og 1000 kroner (eller kanskje mer), tror jeg flere hadde tenkt seg om mange ganger før de anskaffet en.

Logitechmusa
Skrevet

Etter det jeg vet er det fullstendig lovlig å avlive kattunger under 9 (?) uker ved å slå dem hardt i hodet. Å bli spist av en slange er ikke noe man dør momentant av og må da være mye mer traumatisk.

Ikke for å pirke. Står det noe sted at det er ulovlig å gi kattunger som slangemat?

Jeg tror ikke helt du skjønte poenget til CM, traumer eller ikke traumer.

Skrevet

Ikke for å pirke. Står det noe sted at det er ulovlig å gi kattunger som slangemat?

Jeg tror ikke helt du skjønte poenget til CM, traumer eller ikke traumer.

Det er kanskje ikke ulovlig å gi katter til slangemat, men det er ulovlig å avlive dyr på en inhuman måte. Ville du si at å bli spist av en slange er en smertefri og human måte å dø på?

petter smart
Skrevet

Det jeg oppfatter som galt, er at slangene spiser dyr som er ment som kjæledyr. Slanger er blant de dyrearter som ikke hører naturlig hjemme her (med unntak av hoggormen, da), de har sitt levested et helt annet sted på kloden.

Selv om også katten opprinnelig er innført av mennesker hit til landet, har den nå blitt såpass vanlig at man kan si den hører til her. Katten er en dyreart som for det meste takler klimaet her. Tror det er de færreste av de eksotiske dyreartene som ville klart seg i vill tilstand en vinter her i landet.

På den annen side synes jeg det er forkastelig å gi bort kattunger, det bør bli forbudt. Kattunger bør selges og registreres på linje med hunder. "Bruk-og-kast"-mentaliteten som råder når det gjelder katter, er for jævlig. Om en kattunge hadde kostet mellom 500 og 1000 kroner (eller kanskje mer), tror jeg flere hadde tenkt seg om mange ganger før de anskaffet en.

Hvorfor er det så galt at slanger spiser dyr vi normalt har som kjæledyr? Er en katt mer verdt enn andre dyr slanger spiser, både i fangenskap og i det fri?

Katten hører slett ikke hjemme i Norge og det ser en godt når en ser på alle skadene katter gjør på vårt dyre- og fugleliv.

De fleste slanger ville nok overlevd i den norske naturen, uten at vi bør prøve.

Men når det gjelder folks bruk og kast mentalitet mhp. alle kjæledyr er jeg helt enig med deg. Når folk ringer dyrebeskyttelsen og truer med å plage dyrene sine til døde dersom de ikke tar dem er det noe som er riv ruskende galt.

Gjest musansk
Skrevet

Traumatisk???

Jeg tviler på at kattungen har behov for psykolog i ettertid.

Skrevet

Traumatisk???

Jeg tviler på at kattungen har behov for psykolog i ettertid.

Hvem vet? Kanskje har de katte-psykologer i kattunge-himmelen? :)

Skrevet

Jasså, du lengter etter å få katte-elskere på nakken?

Gjest tralkant
Skrevet

Jeg synes det er mye verre det som blir gjort med de dyrene vi spiser.

Kyrne står på knallharde betonggulv i årevis, blir melket to ganger pr. dag. Når det behager bonden blir kyrne presset inn i en trang lastebil og kjørt milevis til slakteriet, hvor den står på samlebånd før den blir skutt....

Kyllingene står som sild i tønne før de ender opp på våre middagsbord.

Og er det ikke hummer som blir KOKT levende?

Merkelig at det skal tas sånne hensyn når det gjelder mat til andre vesener enn oss mennesker. Er det kanskje fordi kattungene har et pent ytre i motsetning til den stakkars kua.

Apropos kjæledyr....... uttrykket "fri som en fugl" blir noe malplassert når en ser hva enkelte mennesker gjør med fugler som er skapt for å kunne ha hele himmelen til tumleplass - putter de inn i et bur på 30x30, noen er "snille" og lar de fly rundt i stua en gang i uka.......

Også putter vi fisk i glassboller for at VI skal kunne sitte og se på at de svømmer rundt og rundt.

Og kaniner i bur.....

Ja, listen kunne vært mye lengere.

Før vi begynner å snakke om humant eller ikke humant for å fore en slange bør vi se litt nærmere på hva vi selv gjør "av kjærlighet til dyr".

Gjest Iznogood
Skrevet

Jeg synes det er mye verre det som blir gjort med de dyrene vi spiser.

Kyrne står på knallharde betonggulv i årevis, blir melket to ganger pr. dag. Når det behager bonden blir kyrne presset inn i en trang lastebil og kjørt milevis til slakteriet, hvor den står på samlebånd før den blir skutt....

Kyllingene står som sild i tønne før de ender opp på våre middagsbord.

Og er det ikke hummer som blir KOKT levende?

Merkelig at det skal tas sånne hensyn når det gjelder mat til andre vesener enn oss mennesker. Er det kanskje fordi kattungene har et pent ytre i motsetning til den stakkars kua.

Apropos kjæledyr....... uttrykket "fri som en fugl" blir noe malplassert når en ser hva enkelte mennesker gjør med fugler som er skapt for å kunne ha hele himmelen til tumleplass - putter de inn i et bur på 30x30, noen er "snille" og lar de fly rundt i stua en gang i uka.......

Også putter vi fisk i glassboller for at VI skal kunne sitte og se på at de svømmer rundt og rundt.

Og kaniner i bur.....

Ja, listen kunne vært mye lengere.

Før vi begynner å snakke om humant eller ikke humant for å fore en slange bør vi se litt nærmere på hva vi selv gjør "av kjærlighet til dyr".

Da er vi flere som ser det på samme måte.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Det er dyreplageri.

Men da må vi også inkludere alt annet dyreplageri som nevnt under.

Rent filosofisk henger vi mer følelser på dyr som vi syns er "søte", og neglisjerer de som har et mindre tiltalende utseende, vekker færre morsfølelser, har færre bindinger til mennesker osv.

Å slå i hjæl en rotte eller slange er ikke så ille som å kverke en kattunge. Da forutsetter jeg at samme avlivingsmetode blir tatt i bruk.

Slangeeiere oppdretter ofte rotter selv, for å fore sine elskede slanger med. DET er ikke så ille som å oppdrette kattunger.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Det må tillegges at slanger ikke trenger levende føde. Men noen mennesker fasineres av drepingen. En liten personlighetsforstyrrelse med andre ord.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...