Gå til innhold

Er dette egentlig inhumant?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er dyreplageri.

Men da må vi også inkludere alt annet dyreplageri som nevnt under.

Rent filosofisk henger vi mer følelser på dyr som vi syns er "søte", og neglisjerer de som har et mindre tiltalende utseende, vekker færre morsfølelser, har færre bindinger til mennesker osv.

Å slå i hjæl en rotte eller slange er ikke så ille som å kverke en kattunge. Da forutsetter jeg at samme avlivingsmetode blir tatt i bruk.

Slangeeiere oppdretter ofte rotter selv, for å fore sine elskede slanger med. DET er ikke så ille som å oppdrette kattunger.

Er det kloakkrotter eller kjæledyr-rotter som blir oppdrettet?

Heter det kjæledyr eller kjeledyr?

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• petter smart

8

• snilen

7

• Ulv I Faarikaal

5

• Lillemus

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

kjæledyr eller kjeledyr

kjæledyr kjæler vi med og kjeledyr koker og spiser vi

Skrevet

kjæledyr eller kjeledyr

kjæledyr kjæler vi med og kjeledyr koker og spiser vi

Akkurat, tenkte meg nesten det.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Som sør sier : ethvert individ er kun et individ, enten de er en rotte eller en FrP'er.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Som sør sier : ethvert individ er kun et individ, enten de er en rotte eller en FrP'er.

Unnskyld, sør skiller mellom laverestående og høyerestående vesener.

Tror jeg.

Skrevet

Jeg synes det er mye verre det som blir gjort med de dyrene vi spiser.

Kyrne står på knallharde betonggulv i årevis, blir melket to ganger pr. dag. Når det behager bonden blir kyrne presset inn i en trang lastebil og kjørt milevis til slakteriet, hvor den står på samlebånd før den blir skutt....

Kyllingene står som sild i tønne før de ender opp på våre middagsbord.

Og er det ikke hummer som blir KOKT levende?

Merkelig at det skal tas sånne hensyn når det gjelder mat til andre vesener enn oss mennesker. Er det kanskje fordi kattungene har et pent ytre i motsetning til den stakkars kua.

Apropos kjæledyr....... uttrykket "fri som en fugl" blir noe malplassert når en ser hva enkelte mennesker gjør med fugler som er skapt for å kunne ha hele himmelen til tumleplass - putter de inn i et bur på 30x30, noen er "snille" og lar de fly rundt i stua en gang i uka.......

Også putter vi fisk i glassboller for at VI skal kunne sitte og se på at de svømmer rundt og rundt.

Og kaniner i bur.....

Ja, listen kunne vært mye lengere.

Før vi begynner å snakke om humant eller ikke humant for å fore en slange bør vi se litt nærmere på hva vi selv gjør "av kjærlighet til dyr".

Ja, å har dyr for underholdningens skyld, er egentlig helt perverst.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Unnskyld, sør skiller mellom laverestående og høyerestående vesener.

Tror jeg.

Men egentlig tror jeg ikke det, for sør har sine egne definisjoner og grupperinger.

Mennesker og dyr ?

Er ikke mennesket et dyr ?

Hvis ikke, er det en plante ?`

Hva er en rase ?

Når det finnes flere genetiske variasjoner innenfor det "vi" kaller en rase, og det som før var definert som en rase, va er en rase da ?

Skrevet

Hvorfor er det så galt at slanger spiser dyr vi normalt har som kjæledyr? Er en katt mer verdt enn andre dyr slanger spiser, både i fangenskap og i det fri?

Katten hører slett ikke hjemme i Norge og det ser en godt når en ser på alle skadene katter gjør på vårt dyre- og fugleliv.

De fleste slanger ville nok overlevd i den norske naturen, uten at vi bør prøve.

Men når det gjelder folks bruk og kast mentalitet mhp. alle kjæledyr er jeg helt enig med deg. Når folk ringer dyrebeskyttelsen og truer med å plage dyrene sine til døde dersom de ikke tar dem er det noe som er riv ruskende galt.

"Hvorfor er det så galt at slanger spiser dyr vi normalt har som kjæledyr? Er en katt mer verdt enn andre dyr slanger spiser, både i fangenskap og i det fri?"

Katter er kjæledyr, og med kjæledyr følger følelser for dem. Akkurat slik slangeeieren vil det beste for sine dyr, vil (de fleste ihvertfall) katteeiere det beste for sine dyr.

Årsaken til at slangeeiere forer dyra sine med kattunger er ikke bare at dette er levende mat, slik det nevnes i avisene. Men det henger også sammen med at kattunger er gratis og lett å få tak i.

Hvis en kattunge hadde kostet rundt tusenlappen, tror jeg de færreste slangeeiere ville sett seg råd til å fore slangen med slikt. Nå har ikke jeg peiling på slanger, men sett at en slange spiser 14 kattunger pr år, det ville blitt 14000 kr året bare i forutgifter.

Derfor mener jeg at noe av løsningen på problemet vil være å ta betaling for kattunger. Det vil alltid være dem som mishandler katter og dem som gir kattunger til slanger.

Men jeg tror problemene vil minske betraktelig om katter ble mer verdsatt.

petter smart
Skrevet

Jasså, du lengter etter å få katte-elskere på nakken?

Det ble litt gammelt med all kvinnehetsen så jeg måtte jo finne på noe nytt :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...