Gå til innhold

Motorisk trening

Gjest morÅsa

Anbefalte innlegg

Gjest morÅsa

Min datter på 10 år har særdeles dårlig motorikk.

Hun er plattfot og i tillegg vender bena innover, slik at hun trør litt skjevt.

Hun klager mye på vondt i bena under fysiske adspredelser, dette skyldes nok også at hun har svært dårlig muskulatur.

Spesielt har hun dårlig balanse, hun greier f.eks ikke å stå på en fot.

Jeg gikk til innkjøp av rollerblades til henne og meg, da dette vil være ypperlig trening for å rette opp bena og trene balanse.

Kanskje noen her inne har noen andre forslag å komme med, da jeg ser det vil ta meget lang tid å lære henne å stå på blades.

Trenger andre litt "kjekke" ting hun kan gjøre for ikke å miste motivasjonen.

Hun har tendenser nå til å bli en smule overvektig og ser det som svært viktig å få stimulert henne til å bevege seg mest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

"Sånne bein" hadde jeg da jeg var så gammel (og yngre og eldre) som dattern din. Jeg hadde nok litt bedre motorikk,men kjenner i gjen det med smerter i beina, og "klønethet". Mine foreldre gjorde ikke noe med det, men jeg har i senere tid fått høre at en ortoped kunne ha gjort noe med "skjelinga" med beina, OG på den måten regulert "kalvbeintheten" somkom litt seinere (hvissnok somfølge av fotstillingen).

Så - gjør henne den tjenesten å få sjekket føttene hos en lege/ortoped!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ilene1365380268

Du må ta kotakt med ortoped (gjerne via fastlegen) eller fysioterapitjensten (gjerne via skolen).

Vet at det finnes en såle hun kan ha i skoen. Kalles ortopedisk såle. Tror den koster 700 kroner...

Svømming og sykling er trening hun kan gjøre uten å belaste føttene, men det finnes også øvelser som kan behjelpe føttene.

Turgåing i ulendt terreng tipper jeg på at er mye bedre enn gåing på asfalt. Hun kan også få ryggsmerter ved for mye gåing. Den ortopediske sålen vil sikkert være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Trampoline er kjempebra.

Har hun forsøkt hoppetau?

Hun har forsøkt hoppetau, men hun hopper så "tungt" at hun ikke greier så lenge om gangen.

Hun har vært hos fysioterapeut, men fikk beskjed om at hun ikke skulle ha innleggsåle.

Hun skal belaste musklene og trene.

Problemet er vel å holde på motivasjonen.

Hun starter med svømming til høsten.

Trampoline hopper hun også på, men dette er ikke nok.

Jeg har ikke anledning til å være med henne hele tiden, slik at hun trenger aktiviteter som hun selv kan gjøre, men ikke går så fort lei av.

Hun mister liksom gløden når hun ikke mestrer ting.

Ellers er hun ganske så bedagelig anlagt og foretrekker å sitte i ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...