Gå til innhold

spiseforstyrrelseforumet

Gjest minnien

Anbefalte innlegg

Gjest minnien

Vet det er lagt ned og alt det der. Synes bare at det er trist at det ikke er noen som bruker det. Trengs det noen spesialist for at det skal være i bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiseforstyrrelser kan diskuteres i psykiatri-forum.

Psykiater Nils Håvard Dahl svarer på spørsmål der.

Blir ikke det samme.

Mat, kropp og vekt er noe som er veldig fokus på og som jeg tror og vet ikke vil gå diskutere på psykiatriforumet. Man føler seg ikke velkommen med slike innlegg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ja til sf forum

Enig.

Det trengs et forum for spiseforstyrrelser.

Kan ikke webmasteren passe på slik han/hun gjør her på dette forumet?

Enig om at vi trenger et eget forum. Skriver man et innlegg om sf på psyk.forum får man som regel endel "pepper" fra andre om å ta seg sammen etc.

De fleste har liten forståelse for denne type sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg husker tok det helt av og folk oppmuntret hverandre til å sulte seg ihjel. Joda, det er det de gjør, men de ser det bare ikke selv. Alle gjorde selvfølgelig ikke det, men mange nok tydeligvis.

DOL hadde vel ikke mulighet til å følge det opp så tett som det burde vært gjort sett fra et medisinsk synspunkt så derfor ble det lagt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Såvidt jeg husker tok det helt av og folk oppmuntret hverandre til å sulte seg ihjel. Joda, det er det de gjør, men de ser det bare ikke selv. Alle gjorde selvfølgelig ikke det, men mange nok tydeligvis.

DOL hadde vel ikke mulighet til å følge det opp så tett som det burde vært gjort sett fra et medisinsk synspunkt så derfor ble det lagt ned.

Det er veldig få med sf som oppfodrer til sulting!

Aldri prøv å si at alle gjør det. Du tar helt feil. Jeg kjenner INGEN som driver med slik pro-ana tøv, som dessverre man har lest om tidligere i avisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri prøv å si at alle gjør det. Du tar helt feil. Jeg kjenner INGEN som driver med slik pro-ana tøv, som dessverre man har lest om tidligere i avisene.

Jeg spesifiserte jo at ikke alle gjør det. Men såvidt jeg husker var dette grunnen til at forumet ble stengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spesifiserte jo at ikke alle gjør det. Men såvidt jeg husker var dette grunnen til at forumet ble stengt.

Nei, det var pga de ikke hadde penger til å ansette nye fagfolk. Det ble stengt når Jorunn Sundgot sluttet å være "der" på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er veldig få med sf som oppfodrer til sulting!"

Men når de selv skriver seg i mellom hva de spiser, gir hverandre råd om hvor mye de bør spise, osv, så påvirker de indirekte andre med spiseforstyrrelser til å gjøre det samme.

Ikke rart dol måtte stenge et forum hvor galskapen rådet så til de grader som det gjorde på det forumet.

Du skriver også at dere ikke er "velkommen på psykiatri" i forhold til å diskutere spiseforstyrrelser. Ikke vet jeg om dere er velkommen eller ikke, men når dere begynner å beskrive en gal manns diett så er det ikke rart at dere får høre.

Joa, mat og kosthold er det selvsagt viktig for dere å diskutere, men ikke med andre som lider av de samme vrangbildene i forhold til kosthold som det dere selv gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når de selv skriver seg i mellom hva de spiser, gir hverandre råd om hvor mye de bør spise, osv, så påvirker de indirekte andre med spiseforstyrrelser til å gjøre det samme.

Ikke rart dol måtte stenge et forum hvor galskapen rådet så til de grader som det gjorde på det forumet.

Du skriver også at dere ikke er "velkommen på psykiatri" i forhold til å diskutere spiseforstyrrelser. Ikke vet jeg om dere er velkommen eller ikke, men når dere begynner å beskrive en gal manns diett så er det ikke rart at dere får høre.

Joa, mat og kosthold er det selvsagt viktig for dere å diskutere, men ikke med andre som lider av de samme vrangbildene i forhold til kosthold som det dere selv gjør.

Det er noen som spør om hva som er for mye/for lite, men det er ikke vanlig at man skriver hva man spiser/ikke spiser og hva man veier.

På lommelegen er det et forum, (men det er ikke det samme som var før her), der er det ingen som skriver hva de veier eller hva de spiser.

Noen gjør det, dessverre, men langt fra alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ikke rart dol måtte stenge et forum hvor galskapen rådet så til de grader som det gjorde på det forumet."

Galskap?

Kanskje.

Det er mennesker med en alvorlig lidelse som trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen som spør om hva som er for mye/for lite, men det er ikke vanlig at man skriver hva man spiser/ikke spiser og hva man veier.

På lommelegen er det et forum, (men det er ikke det samme som var før her), der er det ingen som skriver hva de veier eller hva de spiser.

Noen gjør det, dessverre, men langt fra alle.

Men hvorfor skal man ha et eget forum for å få svar på hva som er for mye eller for lite?

Det får man da svar på både her på Matforumet samt på treningsforumet, og man får også svar på så godt som alt annet man vil vite om kropp og kosthold.

Min erfaring er uansett at gode råd går inn det ene øret og ut det andre, og så henfaller man heller til å spy opp den grusomme maten man har spist, eventuelt at man sulter seg og knapt spiser i det hele tatt, eller man følger heller en eller annen mirakelkur som man har lest om i en postordrekatalog, og havner enda lenger ut i uføret.

Alle er selvsagt ikke sånn, men min erfaring er at det er komplett umulig å snakke fornuft til noen med spiseforstyrrelser, enten de er for tynne eller mener de er for tykke.

Dette gjelder for øvrig ikke bare de med spiseforstyrrelser, men svært mange overvektige som vil ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Ikke rart dol måtte stenge et forum hvor galskapen rådet så til de grader som det gjorde på det forumet."

Galskap?

Kanskje.

Det er mennesker med en alvorlig lidelse som trenger hjelp.

"Galskap? Kanskje. Det er mennesker med en alvorlig lidelse som trenger hjelp."

Det er da like fullt galskap, og trenger de hjelp er det av helt andre enn folk med de samme vrangforestillingene som de selv har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal man ha et eget forum for å få svar på hva som er for mye eller for lite?

Det får man da svar på både her på Matforumet samt på treningsforumet, og man får også svar på så godt som alt annet man vil vite om kropp og kosthold.

Min erfaring er uansett at gode råd går inn det ene øret og ut det andre, og så henfaller man heller til å spy opp den grusomme maten man har spist, eventuelt at man sulter seg og knapt spiser i det hele tatt, eller man følger heller en eller annen mirakelkur som man har lest om i en postordrekatalog, og havner enda lenger ut i uføret.

Alle er selvsagt ikke sånn, men min erfaring er at det er komplett umulig å snakke fornuft til noen med spiseforstyrrelser, enten de er for tynne eller mener de er for tykke.

Dette gjelder for øvrig ikke bare de med spiseforstyrrelser, men svært mange overvektige som vil ned i vekt.

Det er ikke et forum for de som lurer på hva som er for mye eller ikke, men følelsene og rpoblemene rundt mat, kropp og vekt som trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Galskap? Kanskje. Det er mennesker med en alvorlig lidelse som trenger hjelp."

Det er da like fullt galskap, og trenger de hjelp er det av helt andre enn folk med de samme vrangforestillingene som de selv har.

Tror et er vitktig med støtte.

Jeg ser at venninna mi er syk og trenger hjelp, men ikke meg selv. Lettere å skjønne at det jeg holder på med(å sulte meg) er galt, når jeg ser hvor syk venninna mi er som gjør det samme.

Man ønsker å støtte hverandre og oppmuntre hverandre til å kjempe IMOT spiseforstyrrelsen.

Er det så galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest et råd

Til dere som etterlyser et forum for sf: hvorfor ikke melde seg inn i IKS og delta på maillisten deres?

Den er iallefall seriøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror et er vitktig med støtte.

Jeg ser at venninna mi er syk og trenger hjelp, men ikke meg selv. Lettere å skjønne at det jeg holder på med(å sulte meg) er galt, når jeg ser hvor syk venninna mi er som gjør det samme.

Man ønsker å støtte hverandre og oppmuntre hverandre til å kjempe IMOT spiseforstyrrelsen.

Er det så galt?

"Er det så galt?"

Ja, jeg tror faktisk det. Du/dere burde bli støttet av mennesker som ikke lider av deres vrangforestillinger, og ikke hverandre.

Det blir som om 2 alkoholikere skal støtte hverandre. Sprekker den ene så sprekker fort den andre også.

Men for all del; et spiseforstyrrelseforum med fagperson er selvsagt ikke negativt, dog må dette forumet holdes veldig godt øye med, noe som gir dol administrasjonen mye jobb, samtidig som det koster å ha fagpersoner her.

I tilfelle må vel dere som brukere betale for det, på lik linje med hva andre personer på andre fora må, altså 100 kroner per råd.

Jeg gjetter tross alt på at det er få leger som gidder å bruke tid på å svare gratis på dol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Er det så galt?"

Ja, jeg tror faktisk det. Du/dere burde bli støttet av mennesker som ikke lider av deres vrangforestillinger, og ikke hverandre.

Det blir som om 2 alkoholikere skal støtte hverandre. Sprekker den ene så sprekker fort den andre også.

Men for all del; et spiseforstyrrelseforum med fagperson er selvsagt ikke negativt, dog må dette forumet holdes veldig godt øye med, noe som gir dol administrasjonen mye jobb, samtidig som det koster å ha fagpersoner her.

I tilfelle må vel dere som brukere betale for det, på lik linje med hva andre personer på andre fora må, altså 100 kroner per råd.

Jeg gjetter tross alt på at det er få leger som gidder å bruke tid på å svare gratis på dol.

Godt poeng. Tror man må finne en god balansegang.

Med gode rettningslinjer og slikt tror jeg man kunne få sf-forumet til å gå slik det gjorde før, uten å ha fagfolk hele tiden der. Det synes jeg de kunne prøve i det minste. For det trengs.

Ang. iks, ikke alle med sf er over 18 år, som man må være for å kunne være medlem i iks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...