g73 Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 Jeg trener forholdsvis mye, prøver å veksle mellom løping, sykkel og ski (ca. 4-7 økter pr. uke, 5-15 timer). Jeg har lett for å få belastningsskader/betennelser i forskjellige sener/ledd (håndledd, albuer, achilles, knær). Nå sist har jeg fått smerter på utsiden av begge knærne, sannsynligvis runners knee. Jeg har det en fysioterapeut kalte "vindskeive legger" (dvs. hjulbeint), og han mente at både knesmerter og betennelser i achilles kommer av dette. Runners knee kommer vel etter navnet å dømme av løping. Mitt spørsmål er da om det er skadelig/vil forlenge skadeperioden vesentlig å trene sykling mens knærne er vonde? Jeg kjenner litt smerte i knærne når jeg sykler, men det er værre når jeg går. (har forøvrig hatt planer om å delta i Birkebeinerrittet om knappe to uker, men er nå usikker på hvor lurt dette egentlig er??) Fint om du derfor kan si litt om mulige behandlingsformer for runners knee, samt hvilke treningsformer som anbefales benyttet når man har denne skaden. Si gjerne litt generelt om hva man bør gjøre for å forsøke å unngå betennelsestilstander i fremtiden også. Er det f.eks. bare generell styrketrening for å styrke muskler/sener og variert trening som hjelper? Mvh. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 g-73. Løperkne, "runners knee", eller "tractus iliotibialis tendinitt", rammer først og fremst personer som løper mye og langt. Smertene sitter som oftest der hvor senen glipper over lårbenkulen i kneleddet. All trening som ikke provoserer frem smerter er greit. Ofte går sykling ok, men vær forsiktig med tungt tråkk. En fysioterapeut bør kunne lære deg endel tøyningsøvelser som på sikt kanskje kan forhindre tilbakefall. Kortison-injeksjon har en dokumentert gunstig effekt og bør vel vurderes når plagene er store. Du spør om Birkebeinerrittet og om det er "lurt" nå. Jeg ville helt klart vært uten symptomer i minst en uke samtidig som jeg trener, før en konkurranse med 3-4 timers varighet, er aktuelt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.