conan Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Å "sortere bort" funksjonshemmede slik du forfekter er noe som ble gjort i konsentrasjoneleire, og ikke av siviliserte nasjoner. "Å "sortere bort" funksjonshemmede slik du forfekter er noe som ble gjort i konsentrasjoneleire, og ikke av siviliserte nasjoner." En feil blir ikke riktig ved å gjentas, men siden jeg tydeligvis må finne frem teskjeene så får jeg vel heller gjøre det. En konsentrasjonsleir kjennetegnes ved at noen er blitt satt der mot sin vilje av "noen". Det er disse "noen" som er ansvarlig for overgrepet og sine ofres videre skjebne, ikke alle andre. Flyktninger i en flyktningeleir er ikke satt dit mot sin vilje av "noen", selv om man ikke ønsker å være der. De har valgt å være der siden er det beste av de tilgjengelige/lovlige alternativene. Man kan godt si at "noen" er ansvarlig for at flyktningesituasjonen er deres eneste alternativ, men det er uansett ikke Norge som bærer dette ansvaret. Dette er vesensforskjellen. Norge har med andre ord ikke noe ansvar for at det sitter folk i flyktningeleire med eller uten handicap rundt om kring- de ville sittet der uavhengig om Norge og nordmenn eksisterte eller ikke. Men, vi har påtatt oss et ansvar for motta en viss mengde kvoteflyktninger årlig, og det å ikke velge noen er ikke et overgrep som kan sidestilles med det å aktivt putte noen i en konsentrasjonsleir, hvilket du forvirrende nok, hevder. For det første kan vi ikke velge alle, for det andre så er det ikke vi som er ansvarlig for at de er der i utgangspunktet, ei heller har vi ansvaret for deres videre skjebne, utover de vi velger å tilby et opphold i Norge. At vi, som en rekke andre land, appliserer et sett av utvelgelseskriterier, er ikke et overgrep mot de som ikke blir valgt, siden a) vi ikke er ansvarlig hverken for at de er i flyktningleiren eller deres øvrige situasjon deres situasjon forverres ikke av at de ikke blir valgt c) vi kunne uansett ikke tatt i mot alle, så uavhengig av utvalgskriterier, så ville mange måttet bli igjen. Er det mer urettferdig at en funksjonshemmet blir igjen enn at en frisk blir igjen, dersom det f.eks skjer som følge av tilfeldig loddtrekning? Forøvrig tar jeg til etteretning din vane med å ikke-diskutere hver gang det passer seg slik for deg og din posisjon, og det imponere ikke.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115879-norge-innvandring-og-%C3%A5rene-fremover/page/12/#findComment-696956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Påstanden om at ting er "ute av kontroll" er så latterlig at det knapt er verdt å kommentere. Hvis det var slik at vi ikke kan ta imot mennesker (de aller fleste vil lære norsk og arbeide) og få dem til å være en ressurs for samfunnet (slik de kan i andre land) så er det faktisk oss det er noe gale med. Og da skyldes det "oss" og "dem" mentalitet eller rasisme. Men i virkeligheten, så er det du driver med hysteri. De aller fleste innvandrere er ressurser for samfunnet. Det er klart at vi har ansvar for at innvandringen er ute av kontroll. Våre politikere er ansvarlig for ghetto-tilstander, dårlige oppvekstforhold for unge og i det hele tatt manglende integrering. Årsaken er at de gjennom en slags naiv snillisme slipper inn for mange med behov for integrering i forhold til det apparat vi har å tilby. De er kommet til Norge, og da må de få en sjanse til å bli nordmenn. Sosialiseringen svikter og konsekvensene vet vi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115879-norge-innvandring-og-%C3%A5rene-fremover/page/12/#findComment-696990 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Det er klart at vi har ansvar for at innvandringen er ute av kontroll. Våre politikere er ansvarlig for ghetto-tilstander, dårlige oppvekstforhold for unge og i det hele tatt manglende integrering. Årsaken er at de gjennom en slags naiv snillisme slipper inn for mange med behov for integrering i forhold til det apparat vi har å tilby. De er kommet til Norge, og da må de få en sjanse til å bli nordmenn. Sosialiseringen svikter og konsekvensene vet vi. Hvem som har ansvar for at "innvandringen er ute av kontroll", er et "null-spørsmål" så lenge innvandringen vitterlig ikke er "ute av kontroll". Hvem er ansvarlig for at det norske forsvaret er "ute av kontroll"? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115879-norge-innvandring-og-%C3%A5rene-fremover/page/12/#findComment-697002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pip Skrevet 14. august 2003 Forfatter Del Skrevet 14. august 2003 Hvilke internasjonale lover er det vi bryter dersom vi sender folk tilbake raskere enn vi gjør idag? Jeg er ikke helt oppdatert på internasjonale lover, men kan ikke her se noe galt i det vi gjør med mindre vi tar fra dem deres statsborgerskap. Og hvor mange sender Norge ut i året? Jeg kan ikke helt fatte og begripe hvem vi sender ut når vi lar mordere uten norsk statsborgerskap få sone så lenge i norske fengsler at de ender opp som "nordmenn" når de er ferdig med soninga. I tillegg kommer det tjukt av mennesker fra østeuropa, fra land som ikke, uansett, kvalifiserer til å gi opphold i Norge. Hvorfor skal disse få bli her og ta opp plass mens søknaden behandles? Plass og ressurser er tross alt noe vi ikke har på mottakene i Norge, da disse menneskene gjerne blir stablet i høyden på 4 manns rom, uten oppfølging, og uansett etnisk tilhørighet. Ikke rart de da går ut og dreper mennesker. Enkelte er tross alt virkelige asylsøkere, gjerne med traumaer fra sin fortid, og disse blir stuet inn på rom med noen de kanskje kriget mot den gangen de var barnesoldater i et eller annet land. Dersom vi hadde eliminert alle de falske asylsøkerne som kommer til landet hit, og de er tross alt i flertall, og sendt dem sporenstraks hjem igjen, så hadde vi kanskje klart å hjelpe de som faktisk trenger hjelp. Men det gjør vi ikke, og den dagen de faktisk skal sendes tilbake så forsvinner de selvsagt fra mottaket natta i forveien, da ingen passer på dem. Hvordan skal alle disse som stikker av før de skal sendes hjem livnære seg for å overleve? Jo, de blir ofte kriminelle, noe som medfører at tallene for ikke-opprinnelige-nordmenn når det gjelder kriminalitet øker, og hva skjer da? Jo, nordmenn blir enda reddere og fremmedfrykten blir enda større. Sånn som det er nå så tror jeg ikke det går mange årene før fremmedfientlige organisasjoner får virkelig fotfeste i Norge. Og hvem har skylden? FRP? Nei, de som har skylden er selvsagt de som ikke tidligere var deres ansvar bevisst og lot det komme til et punkt hvor nordmenn faktisk får nok. Og det kommer til å skje. Hvilke internasjonale lover er det vi bryter dersom vi sender folk tilbake raskere enn vi gjør idag? Jeg er ikke helt oppdatert på internasjonale lover, men kan ikke her se noe galt i det vi gjør med mindre vi tar fra dem deres statsborgerskap. *Allerede i dag sender vi folk rett ut av landet om de ikke har statsborgerskap. Vi bryter av og til barnekonvensjonen når vi gjør det, andre lover som vi bryter i dag har jeg ikke oversikt over, men jeg regner med at du kan få det hos humanrights wach eller amnesty. I tillegg kommer det tjukt av mennesker fra østeuropa, fra land som ikke, uansett, kvalifiserer til å gi opphold i Norge. *sisst jeg leste en statistikk så var det vel slik at strømmen med grunnløse asylanter var minket 80% -synes nå det er ganske bra jobba, jeg da. *personlig er jeg mest provosert av det som har berørt meg. At jeg ikke får lov til å innitere venner på besøk, fordi de bor i krigsområder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115879-norge-innvandring-og-%C3%A5rene-fremover/page/12/#findComment-697244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taj Mahal Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Selv om islam er en fredlig religion, er det mange av de som tolker den som gjør det feil. Som i alle andre religioner. Man skal ikke ta det for gitt at folk tolker feil, selv om de gjør feil Men selvsagt er det endel av dem også. Akkurat på samme måte som folk tolker... hva som helst feil og fgjør dumme ting osv. i resten av verden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115879-norge-innvandring-og-%C3%A5rene-fremover/page/12/#findComment-697392 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Jeg tror det er en enorm jobb å telle. Og en enorm jobb å sortere ut årsaker til konflikten. Men det jeg har sett av serøs forskning på området mener at hverken etniske konflikter eller religion for den saks skyld svært sjelden er den viktigste grunnen til kris, vold og drap. Og hvordan definerer du etniske konflikter? Når er det etnisiteten som er det store problemet? Vanligvis vil de også være sosiale forskjeller ti lstede, det vil være undertrykkelse, det vil være andre interesser. Og slikvil det altid være -et totalt assimilert samfunn, hva er egentlig det? Et totalt homogent samfunn? Det var vel akkurat noe av bakgrunnen for sovjetsamveldet, tanken om at om alle blir like, så unngår vi sosale problemer, undertrykkesle, osv osv. Hei Pip, Det er interessant at du påpeker at det Morsk forfekter minner om Sovjet-samveldet. Jeg har påpekt akkurat det samme ved flere anledninger. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115879-norge-innvandring-og-%C3%A5rene-fremover/page/12/#findComment-697397 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Morsk Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Hei Pip, Det er interessant at du påpeker at det Morsk forfekter minner om Sovjet-samveldet. Jeg har påpekt akkurat det samme ved flere anledninger. Med vennlig hilsen Fjaskopp. Sovjet gikk nettopp i oppløsning grunnet mangel på assimilering, Du har antagelig ikke heller hørt om Tsjetsenia. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115879-norge-innvandring-og-%C3%A5rene-fremover/page/12/#findComment-698262 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Fjaskopp. Sovjet gikk nettopp i oppløsning grunnet mangel på assimilering, Du har antagelig ikke heller hørt om Tsjetsenia. *ler* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/115879-norge-innvandring-og-%C3%A5rene-fremover/page/12/#findComment-698293 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.