Gå til innhold

Hvordan avslutte et vennskap?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en venninne jeg har kjent siden barndommen, og vi har vært ganske nære oppigjennom. Så nære at vi har kallt hverandre for "besteveninnen".

Så flyttet jeg til en annen by for snart 7 år siden. Etter dette har vi gått i hver vår retning. Vi har jo ikke lenger samme venner, omgangskrets, miljø, interesser etc etc. Den ene av oss har også giftet seg og fått barn, mens den adre er midt i singel-livet.

Vi er gått hver vår vei ganske dramatisk. Mens den ene av oss fortsatt brenner for fattige og svakstilte, er den andre blitt veldig materialistisk. Kanskje noe ufrivillig pga mljø, men det er nå en gang slik.

Alt i alt er vi blitt forskjellige.

MEN - forskjellene er en filleting i denne sammenheng.

Denne venninna mi har de siste årene hatt veldig piggene ute mot meg. Det er virkelig ingen andre venninner jeg krangler med eller som har en egen evne til å såre meg slik hun gjør.

Hun kan si rett til meg at "nå er du blitt tjukk!", og har jeg gått ned i vekt får jeg høre at "så stygg du er når du er slank". Hun kritiserer også alt jeg gjør og står for, og hun legger seg i mitt privatliv altfor mye. Hun legger seg også oppi min økonomi.

Hun klarer også fortelle meg at hun syns jeg er innbilsk, etc etc.

jeg kklarer ikke gjengi alt det hun har sagt og gjort mot meg, men hvis noe går galt i mitt liv så virker hun skadefro. Og hun kan si "ja, hva sa jeg?". Hun fnyser også hvis jeg får mer oppmerksomhet enn henne hvis vi er ute. Som om hun ikke tåler det.

Vel, for å si det rett ut : min venninne som for 5-6-7- år siden var en sikker bestevenninne resten av livet omtrent, er en jeg nå ikke kan tenke meg å reise og besøke en hel helg en gang. Vi har sklidd fa hverandre, men hun forventer likevel at jeg skal komme til henne så ofte som mulig , at jeg skal stå på pinne for henne, og at jeg skal innfri det bestevenninne-bildet hun har av meg. Hun ser ikke (eller vil ikke se) at vi er vokst fra hverandre.

jeg prøver signalisere dette, men hun har et slags grep på meg som gjør at jeg til stadighet "må" fortsette å være venninna hennes. Heldigvis bor vi ikke i samme by.

Nå høres jeg fæl ut, men hun har virkelig ikke vært til noe glede de siste fem årene hvertfall.

jeg lurer her på råd fra folket. Hvordan avslutter man et vennskap uten at det blr unødig tull og sårethet ut av det? Går det an å la det skli ut på noen måte?

Håper noen kan hjelpe meg, for jeg orker ikke ha så mye kontakt med henne som jeg har.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116006-hvordan-avslutte-et-vennskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hørtes veldig likt ut som mitt forhold til en barndomsvenninne. Jeg valgte å ikke ta noe oppgjør...Det tror jeg bare hadde blitt vondt og mye kunne blitt sagt som vi hadde angret på.... Synes heller ikke det er feigt å ikke ta oppgjør. En bestemmer selv hvem en vil være venner med utifra hva hvordan vi føler oss når vi er sammen...

Unngå å ta kontakt, dra ikke på besøk, si det ikke passer osv. Det bør hun skjønne. For en får alltid tid til det en prioriterer...Nå skal du ikke se bort fra at hun til slutt vil ta kontakt med deg for et oppgjør og "ta" deg for at du er så avvisende...(det gjorde min venninne), men det får du evt. ta hvis det dukker opp. Det vil sikkert ikke være så vanskelig å svare henne.....

Mitt ordtak vedr. venner er det forøvrig Karsten Isachsen som har lært meg: En virkelig venn er det,når du etter å ha vært sammen med denne personen fremdeles synes det er godt å være deg!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...