Gå til innhold

Vekttall

Gjest skjønner ikke

Anbefalte innlegg

Gjest skjønner ikke
Skrevet

Jeg har ikke peiling på vekttall, hva skal man egentlig med disse vekttallene?

Nå sitter jeg her med to spennende kurs jeg har lyst til å være med på, begge gir 2 vekttall. Skjønner ikke bæret, men det høres da ganske lite ut??

Noen som gidder å forklare en grønnskolling?

Skrevet

Normalt vekttall-progresjon på et år er 20, dvs. 10 per semester. 2 vekttall er altså et ganske lite emne.

Vekttall og omfang på pensum skal (eller bør) stå i et passe forhold til hverandre. Det fakultetet jeg kjenner best opererer med et ca-tall på 2000 sider = 20 vekttall. Med andre ord ca 100 sider på 1 vekttall.

I virkeligheten (på de fleste fag) kan du godt regne med å lese et mer fortettet pensum og antakelig flere sider om du setter sammen flere små emner enn om du går opp til eksamen i to 10-vekttallsemner. Altså at det krever noe mer å lese mange emner = 20 vekttall enn om du leser f.eks. 2 emner = 20 vekttall.

Som følge av Kvalitetsreformen vil nå vekttall erstattes av studiepoeng etter en nøkkel der du rett og slett ganger eksisterende vekttall med tre. Altså: Et fagemne som i dag teller 2 vekttall vil dekke 6 studiepoeng.

Håper du ble noe klokere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...