Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å gå opp et par kilo. Grunnen er at jeg har lyst til å bli blodgiver, og må da opp ca 3 kg.

Jeg er 150 cm høy og ca 48 - 49 kg.

Etter to svangerskap har jeg fått litt hengemage, og den ønsker jeg jo å trene bort... (det er lettere sagt enn gjort). Derfor hadde jeg tenkt å begynne og trene litt, samtidig som jeg spiser mer sunn mat.

Men - jeg vil ikke ned i vekt, for da blir jeg så mager i ansiktet, og magen er jo der...

Hvordan skal jeg trene, og hva bør jeg spise?

Jeg kan nevne at mora mi har MS. Derfor skulle jeg vel ha hatt litt større muskelmasse, for å ha og "tære på" hvis jeg noen gang skulle få samme sykdommen.

Mange spørsmål her, jeg satser på at noen har litt mer peiling enn meg!

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116341-hvordan-g%C3%A5-litt-opp-i-vekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tren styrke f.eks med manualer og spis proteinrik kost. Muskler veier mer enn fett. Du vil ikke forbrenne særlig mye ved vekttrening, men vil jo øke forbrenningen litt ved å ha mer muskler. Derfor bør du spise litt mer, og da mat med mye proteiner fordi det bidrar til muskelvekst.

Tren styrke f.eks med manualer og spis proteinrik kost. Muskler veier mer enn fett. Du vil ikke forbrenne særlig mye ved vekttrening, men vil jo øke forbrenningen litt ved å ha mer muskler. Derfor bør du spise litt mer, og da mat med mye proteiner fordi det bidrar til muskelvekst.

Dagens dummeste spørsmål: Hvilken mat er det mye proteiner i? Hva med karbohydrater, er ikke disse også viktige i denne sammenhengen?

Dagens dummeste spørsmål: Hvilken mat er det mye proteiner i? Hva med karbohydrater, er ikke disse også viktige i denne sammenhengen?

Sammensetningen av kosten bør vel være noe sånt som 40% karbohydrater, 40% proteiner og 20& fett (av den sunne sorten). I hvert fall for meg er det lettest å få i meg karbohydrater, jeg får heller for mye av det enn for lite. Gode proteinkilder er fisk og kjøtt. Tunfisk f.eks er en proteinbombe. Ellers kan du se i matvaretabeller. Bare søk på det så finner du det på nettet. Et tips er: http://www.iform.no/kosthold/glykemiskeindex.shtml

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...