Gå til innhold

Du ser noen som stjeler i butikken, og......

Anbefalte innlegg

Skrevet

.......gjør hva?

Da jeg var i butikken i dag for å gjøre helgeinnkjøpene, kom jeg over noen fjortis-jenter. Det er en svært stor butikk, som fører alt fra dagligvarer til kjøkkenvarer, kosmetikk og CD'er i egne avdelinger.

Jeg la merke til tre jenter i fjortenårsalderen som sto tett samlet rundt sminkesakene. Jeg passerte, men bråsnudde da jeg kom på at jeg skulle ha noen vaskemidler. Da kjørte jeg nesten handlevogna rett i jentene, som sto og stappet lebestifter og mascaraer i bukselommene.

Hva gjør man?

Jeg fortsatte videre uten å si noe. Da jeg kom til kassen, passerte jentene også. De ble stående og henge rett på utsiden av kasseområdet, og diskutere hvilken butikk de nå skulle i.

Jeg KUNNE sagt til kassadamen jeg handlet hos; "De tre jentene der har lommene fulle av stjålet kosmetikk".

Men gjorde jeg det?

Nei. Jeg holdt munn, betalte varene mine og gikk. Passet mine egne saker. Egentlig irriterende, for de fortjente å bli tatt og få seg en lærepenge. Men jeg gjorde som så mange andre, overlot det til noen andre å sladre eller få dem knepet....

Så....Hva ville DU gjort ?

Gjest lis@bet
Skrevet

Jeg ville stått og sett på dem til de oppdaget at jeg hadde fått med meg alt.

Ville kanskje sagt noe sånt som - jeg ser hva dere driver med, tror kanskje dere bør legge tilbake det der.

Hvis de reagerte frekt mot meg ville jeg sagt fra til personalet. Om de la tilbake alt og tydelig ble flaue, ville jeg nok bare latt dem smyge seg vekk.

Tror jeg.

Gjest sukkerklumpa
Skrevet

jeg ville blitt mektig irritert, men sikkert samtidig litt paff.

veit ikke om jeg hadde strena bort til kassadama og sagt fra, noe man selvfølgelig absolutt burde...-

men jeg hadde GARANTERT sagt noe til fjortisene: en liten kommentar som gjorde at de ble flaue eller kanskje tenker seg om neste gang.

feks: Kult å stjæle sminke???

eller: Kassa er der borte.

jeg kjenner fjortiser, det skal ikke mer til en en liten kommentar sånn i forbifarten. før de blir så flaue og rød i reguleringa.

bare det at noen har SETT dem, og gjort de oppmerksomme på det- vil sette litt angst i dem.

Skrevet

Jeg hadde sagt fra til betjeninga sånn at de rask kunne tilkalt vektere/politi.

Skrevet

På en god dag ville jeg sagt fra til dem, og forhåpentligvis gitt dem en oppvekker på hva de driver med.

På en dårlig dag ville jeg gått forbi.

På en jævlig muggen dag, ville jeg meldt dem.

...så jeg vet sannelig ikke.

Gjest ærlig kunde
Skrevet

Varene i butikkene blir dyrere for oss som er ærlig pga butikktyvene.

Skrevet

Dette har jeg opplevd, og jeg gikk og sa fra til sjefen, som jeg kente fra før. Litt lettere da...

monique1365380367
Skrevet

Jeg ville stått og sett på dem til de oppdaget at jeg hadde fått med meg alt.

Ville kanskje sagt noe sånt som - jeg ser hva dere driver med, tror kanskje dere bør legge tilbake det der.

Hvis de reagerte frekt mot meg ville jeg sagt fra til personalet. Om de la tilbake alt og tydelig ble flaue, ville jeg nok bare latt dem smyge seg vekk.

Tror jeg.

tja....

Jeg jobber i butikk, har vært med og tatt en del butikktyver..... jeg hadde tipsa kassadama, for hun vet hva hun skal gjøre i slike tilfeller, og dem er det mange av!!!

Skrevet

Sikkert som deg. Men kunne ha blitt så forbanna at jeg sa i fra.

Skrevet

Vet ikke helt. Tipper jeg hadde slngt i drittungene noe slikt som "Jeg synes dere skal vente med å bruke sminke til dere har penger til å kjøpe den for" eller noe slikt. Avhengig av ditt og datt hadde jeg muligens gitt beskjed til vekter/betjening. Jobber i butikk selv og er lite blide på butikktyver...

Skrevet

Be dem levere varene til en ansatt og forsvinne fra butikken. Da kan de komme ut av situasjonen. Varene er ikke formelt stjålet, samtidig som de får en vanskelig sak overfor ekspeditøren.

laguna1365380434
Skrevet

Det samme som deg antagelig.

Jeg hadde nok ikke sladret, uansett hvor riktig det måtte være. Det ligger ikke for meg.

Skrevet

Be dem levere varene til en ansatt og forsvinne fra butikken. Da kan de komme ut av situasjonen. Varene er ikke formelt stjålet, samtidig som de får en vanskelig sak overfor ekspeditøren.

Jeg spurte hva DU synes, ikke hva jeg _burde_ eller kunne ha gjort...?

(slik tolket jeg svaret ditt; "Be dem...")

Skrevet

Tatt tak i øra på dem og sagt "Nå kan dere enten hyle og lage et helvete, og bli tatt, eller legge sakene på plass, og gå pent og rolig ut.

Antagelig.

Gjest Serenio
Skrevet

Jeg vet ikke. Jeg var ble selv tatt for stjeling i butikk når jeg var 14. Ubeskrivelig flaut, men samtidig veldig nyttig. Er en ærlig sjel i dag! :o) Så jeg hadde nok sagt fra til betjeningen og håpet fjortisene aldri våget å gjøre det mer.

Skrevet

JEG ville ha sagt ifra til de i kassa eller noen andre av de ansatte i butikken.

Skrevet

Jeg vet ikke 100 % sikkert, men jeg håper at jeg ville sagt fra til en av de ansatte. Eventuelt stått og kikket til de forstod at de var blitt observert.

Skrevet

Jeg hadde nok skråla bortover mot kassa: Her er det noen som er klar til å betale!! Eller noe i den dur.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...