Gå til innhold

Har du brødbakemaskin?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest bolla bolla

Ja, jeg har brødbakemaskin og den er i full bruk. Ikke til å bake brød i, men for å sette deig i. Ingen lager slike gode boller som meg sies det:)

Smelt 200 gr. smør

Ha i 5 dl melk.

Ha den lunkne blandingen i

bakemaskina, ha i 200 gr.

sukker og 2 pk tørrgjær.

Hvetemel til det blir passe

tykt (ca. 9 dl)

Mmmmmmm, serveres med nyrørt bringebær og nytraktet te eller kaffe.

Ja, vi har. Nei, vi bruker den ikke særlig mye. Ytterst sjelden.

Men den er veldig fin til å lage bolledeig med! Blir perfekte, gode boller av det, pga heving og elting under perfekte forhold. Når jobben med deigen er ferdig, tas deigen ut, trilles til boller for hånd og stekes på vanlig måte.

Annonse

Annonse

Jepp og jeg bruker den nesten hver dag!

Det blir svinegodt brød hvis du driter i oppskriftene som følger med.

Hei.

Hva er din vidunder oppskrift da?

Artig å prøve emd noe nye oppskrifter.

Jeg bruker min for lite pga at oppskriftene mine er ikke noe gode.

Har du lyst til å dele en oppskrift med meg? :o)

Det høres avansert ut, men tar bare 5 minutter. Jeg gjorde det senest i stad:

Jeg setter alltid på maskinen så de våte ingrediensene blandes mens jeg heller de oppi. Så stopper jeg den når jeg har i melet, deretter starter jeg den på nytt på program 1 (vanlig middels brød - 1 kg.) etter at jeg har hatt oppi melet.

Jeg pleier å blande litt varmt vann og kald melk - totalt 3,5 dl så det blir passe gjæringstemperatur (37-40 grader - litt varmere enn finger'n).

Væsken heller jeg rett i maskinen først.

Skvett oppi en dæsj olje (oliven, raps, eller smelta smør)

Ha i:

- litt salt (ca 1 ts)

- En stooor ss mørk sirup

- Evt. fersk gjær (Hvis du bruker tørrgjær så vent med den.

Mens dette står og blandes i maskinen, fyller du decilitermålet med (I denne rekkefølgen):

- 8 dl. hvetemel

- 1 dl. kruskakli

- 1/2 dl. grahammel, eller havregryn.

Totalt 9,5 dl.

Stopp maskinen, hell oppi melet, så det groveste havner i bunn.

Hvis du ikke brukte fersk gjær, kan du nå drysse ca 1/2 pakke tørrgjær på toppen av melet.

Sett maskinen på og vent.

Hvis du vil ha litt ekstra godt brød, kan du tilsette solsikkekjærner etter en liten stund, eller soltørket og hakket tomat, eller hvitløk, eller annet snadder.

Det høres avansert ut, men tar bare 5 minutter. Jeg gjorde det senest i stad:

Jeg setter alltid på maskinen så de våte ingrediensene blandes mens jeg heller de oppi. Så stopper jeg den når jeg har i melet, deretter starter jeg den på nytt på program 1 (vanlig middels brød - 1 kg.) etter at jeg har hatt oppi melet.

Jeg pleier å blande litt varmt vann og kald melk - totalt 3,5 dl så det blir passe gjæringstemperatur (37-40 grader - litt varmere enn finger'n).

Væsken heller jeg rett i maskinen først.

Skvett oppi en dæsj olje (oliven, raps, eller smelta smør)

Ha i:

- litt salt (ca 1 ts)

- En stooor ss mørk sirup

- Evt. fersk gjær (Hvis du bruker tørrgjær så vent med den.

Mens dette står og blandes i maskinen, fyller du decilitermålet med (I denne rekkefølgen):

- 8 dl. hvetemel

- 1 dl. kruskakli

- 1/2 dl. grahammel, eller havregryn.

Totalt 9,5 dl.

Stopp maskinen, hell oppi melet, så det groveste havner i bunn.

Hvis du ikke brukte fersk gjær, kan du nå drysse ca 1/2 pakke tørrgjær på toppen av melet.

Sett maskinen på og vent.

Hvis du vil ha litt ekstra godt brød, kan du tilsette solsikkekjærner etter en liten stund, eller soltørket og hakket tomat, eller hvitløk, eller annet snadder.

*Blåser støvet av brødbakermaskina* Takk skal du ha! :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...