Gå til innhold

Hvor ble det av den siste krona?

Anbefalte innlegg

Gjest Regnemaskina
Skrevet

3 menn var ute og gikk. De var slitne, og de bestemte seg for å gå inn på en gård for å spørre om å få overnatte. Det fikk de, mot å betale 10 kroner hver. Ut på kvelden angret bonden seg, han syns 10 kroner var i det meste laget. Han sendte gårdsgutten ut for å betale tilbake 5 kroner. Fristelsen ble for stor for gutten, han ga tilbake 3 kroner, og beholdt 2 kroner selv. Da hadde mennen altså betalt 9(27) kroner hver, gårdsgutten fikk 2(27+2 = 29).

?????

Skrevet

*Hehe* Det der er min mors yndlingsgåte og jeg hørte den første gangen for minst 20 år siden. Men det er ikke noe svar på den, unntatt at den regnemåten ikke er brukbar på den måten. :o)

Gjest Regnemaskina
Skrevet

*Hehe* Det der er min mors yndlingsgåte og jeg hørte den første gangen for minst 20 år siden. Men det er ikke noe svar på den, unntatt at den regnemåten ikke er brukbar på den måten. :o)

Ja, jeg husker at vi hadde denne i regneboka vår på småskolen....

ca 20 år siden

:o)

Skrevet

Denne har vi hatt før....

ALT på DOL har vi igrunnen hatt før! :-)

Skrevet

3 menn var ute og gikk. De var slitne, og de bestemte seg for å gå inn på en gård for å spørre om å få overnatte. Det fikk de, mot å betale 10 kroner hver. Ut på kvelden angret bonden seg, han syns 10 kroner var i det meste laget. Han sendte gårdsgutten ut for å betale tilbake 5 kroner. Fristelsen ble for stor for gutten, han ga tilbake 3 kroner, og beholdt 2 kroner selv. Da hadde mennen altså betalt 9(27) kroner hver, gårdsgutten fikk 2(27+2 = 29).

Svar: Mennene betalte 10*3 = 30 kr

Bonden ville gi tilbake 5 kr, dvs mennene betalte 25 kr til sammen. Gutten som skulle gi tilbake 5 kr ga bare tre, slik at de egentlig betalte 28,-. Gutten beholdt 2kr. (28 + 2 = 30)

Hva er problemet?

Gjest Regner´n
Skrevet

Svar: Mennene betalte 10*3 = 30 kr

Bonden ville gi tilbake 5 kr, dvs mennene betalte 25 kr til sammen. Gutten som skulle gi tilbake 5 kr ga bare tre, slik at de egentlig betalte 28,-. Gutten beholdt 2kr. (28 + 2 = 30)

Hva er problemet?

Bonden _ville_ gi tilbake 5 kr, men gjorde det ikke. Han ga tilbake 3 kr, og gårdsgutten fikk 2.

Regnestykket ditt henger ikke på greip.

Skrevet

Bonden _ville_ gi tilbake 5 kr, men gjorde det ikke. Han ga tilbake 3 kr, og gårdsgutten fikk 2.

Regnestykket ditt henger ikke på greip.

Vell, det er jo nettopp Rød sopp sitt regnestykke som henger på greip..

For å si det på en annen måte, avslutningen på stykket må bli slik:

[...] Da hadde mennen altså betalt 9 (27) kroner hver, hvorav gårdsgutten fikk 2 og bonden 25 (27-2 = 25).

Frister også å si "hva er problemet?" ..men ser jo samtidig også at den direkte feilen i slutten av oppgaven kan skape forvirring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...