Gå til innhold

Særstilling i bygda?

Anbefalte innlegg

Gjest Har jeg null antenner?
Skrevet

Jeg havnet i en diskusjon med en venninne der hun i løpet av samtalen kom inn på at hun og mannen er i en særstilling i bygda vi bor i ut fra det at mannen hennes driver den lokale REMA 1000-butikken. Jeg kommenterte ikke dette utsagnet, men gjorde meg noen tanker om det likevel.

For meg er en person som er i særtilling i bygda en som har gjort noe helt spesielt for bygda. Noen donerer penger til fine formål, noen er med i politikken og oppnår i kraft av dette ting det står respekt av. For meg er *dette* de som er i en særstilling i bygda.

Å drive en butikk er da ikke man innhenter særskilt respekt for? Hverken jeg eller noen andre av dem jeg kjenner har tenkt på at å drive butikk gjør en spesiell og setter en i en spesiell stilling. Faktisk ble jeg helt paff av utsagnet, for meg var det en helt fjern tanke.

*Er* det så spesielt å drive en lokal butikk i en lavpriskjede? Noen andre som har tanker omkring hva det vil si å være i en særstilling i bygda?

Gjest klør seg i hodet
Skrevet

Hva mener dere med særstilling? Butikkeiere eller ikke? I by eller bygd?

Skrevet

Det er absolutt ikke noen særstilling, hun gjør seg nok viktigere enn det hun er.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Å tjene mye penger eller drive god butikk er en skam i Norge, mens i andre land er det status.

Misunnelse i Norge er en råtnende koldbrann som eter folk, mens i andre land er det en drivkraft som skaper konkurranse og initiativ. Unga i mange andre land lærer å¨se opp til folk som får til noe.

Skrevet

Tja - der vi bor er det i alle fall sånn at de som "alle" kjenner stiller i en slags særstilling,- og kjøpmann er en sånn. Lensmann og prest likeså. Det betyr ikke at de er noen helter av den grunn, de er bare ikke så anonyme som røkla.

mil1365380270
Skrevet

En fin måte å skaffe arbeidsplasser i bygda, så på den måten har de jo gjort noe for samfunnet.

Om de får privilegier p.g.a. dette, sier det vel mest om den bygda...

Skrevet

Kjøpmannen er viktig i bygda. Ellers er det jo lensmannen og presten og læreren, naturligvis. Doktoren kan også få være med. Så må vi ha med bonden med flest mål innmark og flest kyr. Da har du det hele, tror jeg.

Så du må nok finne deg i utvise høvelige respekt for kjøpmannen.

Skrevet

Tja - der vi bor er det i alle fall sånn at de som "alle" kjenner stiller i en slags særstilling,- og kjøpmann er en sånn. Lensmann og prest likeså. Det betyr ikke at de er noen helter av den grunn, de er bare ikke så anonyme som røkla.

Du skrev akkurat det jeg tenkte :-)

Skrevet

Du skrev akkurat det jeg tenkte :-)

Ja, det hender og har hendt før det! :)

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Kjøpmannen er viktig i bygda. Ellers er det jo lensmannen og presten og læreren, naturligvis. Doktoren kan også få være med. Så må vi ha med bonden med flest mål innmark og flest kyr. Da har du det hele, tror jeg.

Så du må nok finne deg i utvise høvelige respekt for kjøpmannen.

Eller i Finnmark: "Kor mange rein har du?"

Gjest Østlending som har bodd tre år i Finnmark
Skrevet

I Finnmark? Herregud... Du er jammen meg dummere enn jeg trodde.

Skrevet

"tja", -som samen sa: "æ har veill sesjka ein tusen støkka - kanske bare femtenhundre...." :-)

Ulv I Faarikaal
Skrevet

I Finnmark? Herregud... Du er jammen meg dummere enn jeg trodde.

Halve slekta mi er derfra, og oldefaren min er same.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

"tja", -som samen sa: "æ har veill sesjka ein tusen støkka - kanske bare femtenhundre...." :-)

Og så løpe vi etter reinen så komagan danse på beinan.

Ja vi sama'n, vi havner alltid mellom parken og veden.

Skrevet

De har en særstilling i bygda hvis de driver bygdas eneste kolonialbutikk.

Skrevet

Å tjene mye penger eller drive god butikk er en skam i Norge, mens i andre land er det status.

Misunnelse i Norge er en råtnende koldbrann som eter folk, mens i andre land er det en drivkraft som skaper konkurranse og initiativ. Unga i mange andre land lærer å¨se opp til folk som får til noe.

Det er nok ikke misunnelse som ligger bak. Men uansett: Er det virkelig slik at om du er blant de 5-10-15 som tjener mest i ei bygd så er du i en særstilling bare i kraft av pengene dine? Skal du ikke være i en særstilling i kraft av det du gjør, eller den du er?

Denne karen er en dust. Han hadde aldri i sitt liv fått til noe som helst. Faren hans er av en helt annen støpning, og denne karen tjener pengene sine fordi han har sin far i ryggen. Pengene han eventuelt tjener på dette, gjør de ham større eller mindre tror du? Nissen din har du med deg på lasset ditt uansett, eller hur?

Denne bygda (kommunesenteret, da) er ganske stort. Her er flere som driver butikk, her er bedrifter. Her er altså fler som sånn sett bidrar til at her er arbeidsplasser. Bygda er ikke større enn at man kjenner de fleste av dem, og ingen, *ingen* av de andre har ytret at de er i en særstilling!

Vi jordnære vestlenninger er nok mer opptatt av den du er enn hvor mye du tjener. I alle fall er det slik i min omgangskrets.

Skrevet

De har en særstilling i bygda hvis de driver bygdas eneste kolonialbutikk.

Her er fire. Pluss at Lidl kommer snart.

Skrevet

Det er nok ikke misunnelse som ligger bak. Men uansett: Er det virkelig slik at om du er blant de 5-10-15 som tjener mest i ei bygd så er du i en særstilling bare i kraft av pengene dine? Skal du ikke være i en særstilling i kraft av det du gjør, eller den du er?

Denne karen er en dust. Han hadde aldri i sitt liv fått til noe som helst. Faren hans er av en helt annen støpning, og denne karen tjener pengene sine fordi han har sin far i ryggen. Pengene han eventuelt tjener på dette, gjør de ham større eller mindre tror du? Nissen din har du med deg på lasset ditt uansett, eller hur?

Denne bygda (kommunesenteret, da) er ganske stort. Her er flere som driver butikk, her er bedrifter. Her er altså fler som sånn sett bidrar til at her er arbeidsplasser. Bygda er ikke større enn at man kjenner de fleste av dem, og ingen, *ingen* av de andre har ytret at de er i en særstilling!

Vi jordnære vestlenninger er nok mer opptatt av den du er enn hvor mye du tjener. I alle fall er det slik i min omgangskrets.

I følge ordboka:

~stilling særegen stilling, unntaksstilling stå i, innta en s-

så han er jo det - ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...