Gå til innhold

Hvordan fikk du den jobben du har i dag?

Anbefalte innlegg

Gjennom bekjente, gjennom å søke på ordinær måte, ved å ta personlig kontakt uten at de søkte etter folk?

Er shhiit lei av å være arbeidsledig og har nå begynt å søke alt fra butikkjobb på Kiwi og Elkjøp til kundeservice for teleselskaper og jobb på SFO.

Ja, jeg er desperat.

Håper noen har noen gode råd utenom det vanlige:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/117545-hvordan-fikk-du-den-jobben-du-har-i-dag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har jobbet der jeg jobber nå i tre år. Da jeg fikk den, hadde jeg vært arbeidsledig i 4-5 mnd. Jeg søkte på en del aktuelle jobber, men kom aldri helt til topps.

En dag hadde jeg akkurat fått et avslag, og var ganske så langt nede. Da ringte telefonen, og en tidligere kollega av meg spurte om jeg hadde fått jobb. Han hadde jobb til meg! Ble kjempeglad. Det viste seg imidlertid at stillingen måtte lyses ut på vanlig måte (kommunal stilling), og jeg måtte på intervju. Var slett ikke sikker på om jeg var god nok, men det var jeg!

Det er lurt å informere folk du treffer om at du søker jobb, slik at de vet om deg. Lykke til!

Bestefar ba meg søke; han hadde litt kjennskap til firmaet.

Selv likte jeg ikke helt teksten i annonsen, og heller ikke stedet jobben var på.

Altså: kikk nærmere på annonser du i første omgang ikke synes er noe særlig.

Det er mange jobber jeg føler jeg ikke er kvalifisert til. De vil jo alltid ha noen med mange års erfaring og helst videreutdanning i tillegg. Når jeg ringer så sier de at de har fått 30 søkere.

Så jeg har nå funnet ut at jeg må legge lista lavere og søke på jobber som ikke krever så mye utdanning og erfaring. (Slik som assistenter på skoler og SFO)

Søker også jobber hvor jeg ikke får brukt utdannelsen, men alt er bedre enn å gå ledig. :)

Aha, er det derfor du bruker så mye tid her inne på DOL!

Jeg tror mange setter pris på det/deg :-)

Jeg fikk drømmejobben - det var den første jobben jeg søkte på. Det var ingen stillinger utlyst, men jeg skrev en bra søknad til bedriften og fortalte om min særlige interesse for deres spesialfelt, og at jeg hadde skrevet hovedoppgave, relevant for feltet.

Midt under en forelesning kom sekretæren høyskolen min inn og sa det var telefon til meg. Så var det telefonintervju på høyskolens kontor (sekretæren gikk ut..) og jeg fikk drømmejobben over telefon! Gjett om jeg strålte som ei sol da jeg gikk tilbake inn på forelesning!

Etter jeg hadde jobbet noen år, var det en ledig stilling utlyst som jeg virkelig var nysgjerrig på! Det så ut som enda en drømmejobb, og jeg skrev en oversiktlig CV med bilde av meg selv med en høne på skuldra. (Ok, det dreide seg om jobb på en veterinærklinikk) :-)

Det var over 60 søkere, og jeg ble innkalt til intervju. Jeg fikk jobben, men takket nei (fordi jeg trives så godt i min nåværende jobb).

Annonse

Jeg har jobbet der jeg jobber nå i tre år. Da jeg fikk den, hadde jeg vært arbeidsledig i 4-5 mnd. Jeg søkte på en del aktuelle jobber, men kom aldri helt til topps.

En dag hadde jeg akkurat fått et avslag, og var ganske så langt nede. Da ringte telefonen, og en tidligere kollega av meg spurte om jeg hadde fått jobb. Han hadde jobb til meg! Ble kjempeglad. Det viste seg imidlertid at stillingen måtte lyses ut på vanlig måte (kommunal stilling), og jeg måtte på intervju. Var slett ikke sikker på om jeg var god nok, men det var jeg!

Det er lurt å informere folk du treffer om at du søker jobb, slik at de vet om deg. Lykke til!

Jeg skal trøkke opp noen t-skjorter hvor det står "JEG ER ARBEIDSLEDIG" og "GI MEG EN JOBB".

Så er det bare å farte land og strand rundt med cv'er i veska. :)

Den jobben jeg har akkurat nå for tiden fikk jeg ved å ha sex..... Er nemlig heltids mamma for tre små barn...

Men den jobben jeg egentlig har, sånn utenom permisjon. Den fikk jeg ved at jeg ble tipset av en bekjent, tok en telefon og sendte søknad. Tenker jeg var ute på rett sted til rett tid da jeg fikk jobben.

Nå er ikke det noen jobb der jeg får brukt evnene mine no særlig, men den gir da inntekt hver måned. Og på dagens jobbmarked kan man vel ikke være så kresen heller...

Aha, er det derfor du bruker så mye tid her inne på DOL!

Jeg tror mange setter pris på det/deg :-)

Jeg fikk drømmejobben - det var den første jobben jeg søkte på. Det var ingen stillinger utlyst, men jeg skrev en bra søknad til bedriften og fortalte om min særlige interesse for deres spesialfelt, og at jeg hadde skrevet hovedoppgave, relevant for feltet.

Midt under en forelesning kom sekretæren høyskolen min inn og sa det var telefon til meg. Så var det telefonintervju på høyskolens kontor (sekretæren gikk ut..) og jeg fikk drømmejobben over telefon! Gjett om jeg strålte som ei sol da jeg gikk tilbake inn på forelesning!

Etter jeg hadde jobbet noen år, var det en ledig stilling utlyst som jeg virkelig var nysgjerrig på! Det så ut som enda en drømmejobb, og jeg skrev en oversiktlig CV med bilde av meg selv med en høne på skuldra. (Ok, det dreide seg om jobb på en veterinærklinikk) :-)

Det var over 60 søkere, og jeg ble innkalt til intervju. Jeg fikk jobben, men takket nei (fordi jeg trives så godt i min nåværende jobb).

Min noe maniske aktivitet her inne har en viss forklaring, ja :)

Skikkelig kick sikkert å få en jobb på den måten som du gjorde.

Inspirerende!

Jeg begynte som Manpower-vikar i 1990. Skulle egentlig bare være der noen mnd, mens en gammel dame kom seg etter et hjernedrypp eller noe...Men da hun kom tilbake, vælva hun på sykkel kort tid etterpå og fikk lårhalsbrudd. Så da ble hun borte igjen...

Det finnes et ordtak som heter "Den enes død,den andres brød". Det må jo kunne sies å passe her. Selv om dama ikke døde selvsagt, men hennes ulykke ble altså min lykke, for de tilbød meg fast jobb.

Nå har jeg jobbet i samme firma i elleve-tolv år (jeg sluttet egentlig en periode på 1½ år mens jeg bodde i Sverige, men kom tilbake og fortsatte).

Vel, jeg begynte i "bedriften" for mange år siden. Har jobbe meg oppover, og har i dag en jobb jeg både fortjener,mestrer og trives i.

Det er masse tips om jobbøking på internett???

Jada. Det fins masse info på nettet om jobbsøking. Men det er litt mer inspirerende å høre vanlige folk sine erfaringer enn å lese lister med gode råd. :)

Jeg skal trøkke opp noen t-skjorter hvor det står "JEG ER ARBEIDSLEDIG" og "GI MEG EN JOBB".

Så er det bare å farte land og strand rundt med cv'er i veska. :)

Hva med å jobbe i et serviceyrke, eks cruisebåt kafè, mens du søker på andre jobber?

Syns det høres litt morsomt ut.

Det er jo sosialt, og du får snakket mye med mennesker (noe jeg vet du er glad i).

Annonse

Hva med å jobbe i et serviceyrke, eks cruisebåt kafè, mens du søker på andre jobber?

Syns det høres litt morsomt ut.

Det er jo sosialt, og du får snakket mye med mennesker (noe jeg vet du er glad i).

Ja, det er ikke dumt det!

Skal scanne aetat..

Det gjelder å få en fot innenfor, slik at de vet om deg. Hvis du kjenner noen som jobber innenfor "systemet", der du ønsker jobb så kan du prøve å spre ryktet om at du er ledig. Om du ønsker det, så kan du evt. tilby deg å ta i mot "strøjobber".

Jeg var ikke ute etter arbeid (hjemme med lite barn uten barnehageplass). Ble oppringt fra en distriksleder med forespørsel om jobb (kvelds- og helgearbeid). Vet ikke hvor han fikk navnet mitt fra, men jeg hadde lagt ut et "rykte" om at jeg kunne tenke med "strøjobber". For meg var dette en ideell jobb, siden det ikke er fulltid, samt jeg får jobbe etter barna har lagt seg og mye hjemmenfra. Synes det er greitt å ta med seg. Føler jeg har en fot innenfor systemet, samtidig som jeg får holde ting ved like. I tillegg er jobben interessant og utfordrende. Etter dette har jeg blitt oppringt fra de andre distriktene med forespørsel om andre "strøjobber". Tar på meg dette, og trives.

Jeg har arbeidserfaring fra før innen faget mitt, men synes det er greitt å ikke være helt borte i årevis. På denne måten håper jeg og tror at det kan være lettere den dagen jeg vil ut i full jobb.

Ulv I Faarikaal

Kanskje jeg skal starte min egen bedrift?!

Trøste og bære - begravelsesbyrå.

AS Ferie og Fritid, Konsulentfirma.

Vrengte Lommer Regnskapsbyrå

Låssmedfirmaet Vranglås (jeg er faktisk bl a utdannet låssmed)

Error Data AS

"Glade Hjul Bilbud" fikk språkrådets pris i 1997. De har sett seg lei på "Skoteque" og "Klippoteque" og alle de andre språkforgiftninger.

Jeg begynte som Manpower-vikar i 1990. Skulle egentlig bare være der noen mnd, mens en gammel dame kom seg etter et hjernedrypp eller noe...Men da hun kom tilbake, vælva hun på sykkel kort tid etterpå og fikk lårhalsbrudd. Så da ble hun borte igjen...

Det finnes et ordtak som heter "Den enes død,den andres brød". Det må jo kunne sies å passe her. Selv om dama ikke døde selvsagt, men hennes ulykke ble altså min lykke, for de tilbød meg fast jobb.

Nå har jeg jobbet i samme firma i elleve-tolv år (jeg sluttet egentlig en periode på 1½ år mens jeg bodde i Sverige, men kom tilbake og fortsatte).

Den enes død osv minner meg om en som søkte en lederjobb, der han bare ble andrevalget. Hun som fikk jobben, døde på operasjonsbordet før hun rakk å begynne i den nye jobben. Dermed var det fritt fram for han andre.

Jeg fikk jobben min via kontakter fra studietiden - en gammel studiekamerat jobbet der, de trengte frilansere og han tipset dem om meg.

Hos oss har vi dessuten ansatt folk som har kontaktet oss med CV og forespørsel om arbeid. De som virker oppegående, blir lagret og evt innkalt ved sykdomsfravær, og hvis de funger, får de bli.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...