Gå til innhold

Hvordan fikk du den jobben du har i dag?

Anbefalte innlegg

Det gjelder å få en fot innenfor, slik at de vet om deg. Hvis du kjenner noen som jobber innenfor "systemet", der du ønsker jobb så kan du prøve å spre ryktet om at du er ledig. Om du ønsker det, så kan du evt. tilby deg å ta i mot "strøjobber".

Jeg var ikke ute etter arbeid (hjemme med lite barn uten barnehageplass). Ble oppringt fra en distriksleder med forespørsel om jobb (kvelds- og helgearbeid). Vet ikke hvor han fikk navnet mitt fra, men jeg hadde lagt ut et "rykte" om at jeg kunne tenke med "strøjobber". For meg var dette en ideell jobb, siden det ikke er fulltid, samt jeg får jobbe etter barna har lagt seg og mye hjemmenfra. Synes det er greitt å ta med seg. Føler jeg har en fot innenfor systemet, samtidig som jeg får holde ting ved like. I tillegg er jobben interessant og utfordrende. Etter dette har jeg blitt oppringt fra de andre distriktene med forespørsel om andre "strøjobber". Tar på meg dette, og trives.

Jeg har arbeidserfaring fra før innen faget mitt, men synes det er greitt å ikke være helt borte i årevis. På denne måten håper jeg og tror at det kan være lettere den dagen jeg vil ut i full jobb.

OK!

Tror jeg må være litt mer aktiv på ryktefronten! :)

Fortsetter under...

Jeg søkte på vanlig måte. Jeg hadde visst om stillingen i to år før den ble utlyst. Men det var fordi jeg søkte på en stilling i samme firma to år før jeg fikk min.

Jeg forberedte meg veldig godt, noe som er viktig. Det er visse prosesdyrer som er lurt å gjøre når man skal søke jobb. Dette er noe jeg har lært bort til andre også.

Var student, og trengte deltidsjobb. I fjor høst ringte jeg en bedrift jeg virkelig kunne tenke meg å jobbe i, uten å ha sett noen annonse. De trengte ingen da, men jeg "tryglet" de om å ta telefonnummeret mitt.

Et par mnd senere ringte de, jeg stakk innom med cv'en (tilbudte meg å gjøre det) og jeg har siden hatt sporadiske jobbdager der ved sykdom etc.I sommer fikk de innvilget en ny stilling, og jeg ble tilbudt den før de gikk ut med stillingsannonse. :o)

Av sjefen min har jeg fått høre at det var meeeeget positivt at jeg selv tok initiativ, og at jeg er levende opptatt av fagområdet.

Så mine "råd": søk/ta kontakt selv, gjerne uten utlyste stillinger, vær "klar" med cv/søknad når de spør (si du kan komme/fakse/maile på dagen)...og gå for noe du LIKER. Tror det er viktig..lettere å være troverdig på at en har engasjement da! :o) (Eller i det minste plukk frem sider ved jobben du liker - jobbe selvstendig, jobbe i team, møte mennesker, løse problemer, jobbe i jevnt tempo, jobbe i "tak", liker faste rutiner, liker selvstendighet...alt etter som).

Lykke til!

Mvh

Annonse

Gjest abraxas

Jeg fikk jobb som vikar for ei som var i svangerskapspermisjon. Når hun begynte igjen, måtte jeg slutte, men det gikk svært kort tid før hun ikke orket/ville jobbe, så jeg ble oppringt og spurt om jeg kunne fortsette. I november har hun vært sykemeldt i ett år sammenhengende (hun sier hun regner det ut nøye for å passe på at hun ikke mister noen "rettigheter"), og da kommer hun nok tilbake, iallfall i de seks månendene hun _må_ jobbe for å kunne bli sykemeldt igjen.

Trengte en jobb i pauseåret mitt borte fra skole så jeg tok meg noen dager med "ekskusjoner" rundt om i nærmiljøet. Der jeg fikk jobb mente sjefen at hun var usikker på om hun trengte flere folk og ville ta meg inn. For lit jobb hadde hun til meg men hun mente at det var -veldig- lite og tidvis ingenting.

Men jeg ga uttrykk for at jeg var veldig interessert i å prøve og se hva som skjedde,og var det for lite jobb så hadde vi hvertfall prøvd. Vi ble ikke helt "enige" om noe akkurat da,men da jeg viste interesse ved å dukke opp igjen noen dager senere så ble vi enige om å prøve.

Resultatet ble -mye- jobb,og tilbud om 100% stilling etter under 2mnd.

Vis interesse og at du er villig til å tilpasse deg og å prøve.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...