morinor Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Jeg har hittil holdt meg til kantarell når jeg har gått på sopptur. Nå var imidlertid min mann med en friluftsgruppe på tur i går og de fant masse rimsopp. De var innom soppkontrollør og alt var greit. Vi var på tur igjen i dag og fant mer, tror vi. Den virker jo ganske karakteristisk med sitt matte rimlag på toppen. Prøver å lese litt og finner ikke noe klart om farlige dobbeltgjengere. Men finner den jo heller ikke ramset opp blant de sikre soppene. Hvilke sopper kan den forveksles med? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
briv Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 Hei, endelig noen som spør om sopp! Hurra! Briv kan svare! Rimsoppen regnes som helt OK som matsopp, selv om den kan smake litt mel eller grøt. Og det er kommet mye av den nå i granskogen, og sikkert på fjellet også. Helt bombesikker er den likevel ikke, for er man veeeeldig upåpasselig kan man ta feil av et par av de uspiselige slørsoppene, men det er ikke med noen av de livsfarlige, heldigvis. Og i Tsjernobylnedfallsområder (Valdres etc.) tar den opp radioaktivt cesium så sauene lett kommer over grensen til å spises. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morinor Skrevet 5. september 2003 Forfatter Del Skrevet 5. september 2003 Hei, endelig noen som spør om sopp! Hurra! Briv kan svare! Rimsoppen regnes som helt OK som matsopp, selv om den kan smake litt mel eller grøt. Og det er kommet mye av den nå i granskogen, og sikkert på fjellet også. Helt bombesikker er den likevel ikke, for er man veeeeldig upåpasselig kan man ta feil av et par av de uspiselige slørsoppene, men det er ikke med noen av de livsfarlige, heldigvis. Og i Tsjernobylnedfallsområder (Valdres etc.) tar den opp radioaktivt cesium så sauene lett kommer over grensen til å spises. Takk, Briv! Da regner jeg meg som sikker. Det er jo ikke noe problem om man skulle ha forvekslet den med en mindre god sopp, bare det ikke er av den giftige sorten. Det var liksom det jeg ville vite, om rimsoppen hadde en meget giftig dobbeltgjenger som man lett kunne blande den med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.