Gå til innhold

På tre år har antallet asylsøkere i mottakene økt med 28%

Anbefalte innlegg

Rimelig eller ikke.

Ordningen er nå engang slik at man må kunne vise til underhold for å få sin ektefelle til Norge.

Unge jenter knapt 18 år tjener sjelden over 161.000 i sin Rimijobb, og er følgelig ikke så attraktive som levende visum.

Underholdskravet er fastsatt i Rundskriv fra UDI no 2003-15 fra 5. mai. Se ellers utlendingsforskriften paragraf 25. (finnes på UDI sine internettsider)

Nevnte rundskriv ser ut til å gjelde begrenset visum for å søke familiegjenforening. Det ser ut som du har misforstått noe her.

Fortsetter under...

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

34

• Grip

19

• SierDuDet

8

• Livia

8

Mest aktive i denne tråden

"Det er som hovedregel bare ektefeller og barn under 18 år som kan få oppholdstillatelse i Norge for å bo sammen med sin nærmeste familie. Hovedregelen er at den som skal komme til Norge skal være sikret forsørgelse. Dersom personen som er bosatt i Norge har flyktningstatus (asyl) eller er norsk statsborger, gjelder ikke forsørgelseskravet. I 2002 fikk 14 200 personer innvilget familiegjenforening. 6 300 av disse fikk gjenforening med norske statsborgere. De største gruppene kom fra Irak, Somalia, Thailand og Russland."

Dette har jeg tatt fra UDI's egen hjemmeside.

Det er mulig jeg har misforstått noe, i så fall beklager jeg det. Er det noen regler jeg har gått glipp av?

Dispensasjon

Utlendingsforskriften § 25 tredje ledd åpner for å dispensere fra underholdskravet etter en skjønnsmessig vurdering.

Etter forskriften § 25 tredje ledd, kan tillatelse etter § 22 gis selv om underholdskravet ikke er oppfylt.

Unntak kan gjøres når det er ”særlige sterke menneskelige hensyn” som taler for det.

Det betyr i praksis at man har bodd sammen tidligere (i utlandet) og/eller har barn sammen.

Nevnte rundskriv ser ut til å gjelde begrenset visum for å søke familiegjenforening. Det ser ut som du har misforstått noe her.

Kravene til 7-dagers D-visum og familiegjenforening er de samme.

Men i familiegjenforeningssaker kan man gi dispensasjon ved "sterke menneskelige hensyn". Ikke så med D-visum.

Jeg har selv sett avslag fra Utlendingsnemda som går på at underholdskravet ikke er oppfylt.

(I tillegg til nevnte trygdede mann som gikk til avisene)

Man får ikke "importere" en ektefelle direkte inn til sosialstøtte. Så snill er ikke utlendingsloven vår i Norge.

Det er det isåfall godt det ikke gjør. Folk skal ha rett til å gifte seg og bo sammen med sin ektefelle, uavhengig av deres økonomiske situasjon.

Med vennlig hilsen

Vel, selv etter 4 års ekteskap og felles barn måtte jeg dokumentere underhold for å få tillatelse til å importere min utelandske ektemann til Norge.

Vel, nå har jeg eksportert han igjen da, så nå kan det være det samme :)

Vel, selv etter 4 års ekteskap og felles barn måtte jeg dokumentere underhold for å få tillatelse til å importere min utelandske ektemann til Norge.

Vel, nå har jeg eksportert han igjen da, så nå kan det være det samme :)

Livia - i import/eksport bransjen! :)

Med vennlig hilsen

Dispensasjon

Utlendingsforskriften § 25 tredje ledd åpner for å dispensere fra underholdskravet etter en skjønnsmessig vurdering.

Etter forskriften § 25 tredje ledd, kan tillatelse etter § 22 gis selv om underholdskravet ikke er oppfylt.

Unntak kan gjøres når det er ”særlige sterke menneskelige hensyn” som taler for det.

Det betyr i praksis at man har bodd sammen tidligere (i utlandet) og/eller har barn sammen.

Det er greit.

Annonse

Jeg stikker hjem. Har vært på jobb siden kl 11. i dag.

Vi ses, pr mail eller DOL

Ha en fortsatt fin kverulerende kveld ;-)

Ønsker deg en fortsatt hyggelig kveld. Ikke slit deg ut da!

Alt godt!

Med vennlig hilsen

Det er selvsagt lett å være "ærlig" når man sitter (slik du gjør) med ræva midt i bløtkaken, og aldri har hatt et seriøst problem i hele ditt liv.

Situasjonen er kanskje "litt" forskjellig hvis man kommer fra Sierra Leone, Somalia, Irak, osv.

Med vennlig hilsen

Det burde ikke være det minste problem å være ærlig om årsak til asylsøknad for folk som virkelig blir forfulgt.

I motsatt fall har de god grunn til å lyve.

Den ekstremt grove språkbruken du kommer med har jeg aldri møtt før, f.eks.: "når man sitter (slik du gjør) med ræva midt i bløtkaken,". Bare folk som har veldig vondt inni seg kan skrive slik som du gjør. Vil anbefale deg å søke psykologhjelp før det går helt galt med deg, Sør. Det er faktisk godt ment. I ditt tilfelle bør det være en veldig flink en, for dette var ille.

Det burde ikke være det minste problem å være ærlig om årsak til asylsøknad for folk som virkelig blir forfulgt.

I motsatt fall har de god grunn til å lyve.

Den ekstremt grove språkbruken du kommer med har jeg aldri møtt før, f.eks.: "når man sitter (slik du gjør) med ræva midt i bløtkaken,". Bare folk som har veldig vondt inni seg kan skrive slik som du gjør. Vil anbefale deg å søke psykologhjelp før det går helt galt med deg, Sør. Det er faktisk godt ment. I ditt tilfelle bør det være en veldig flink en, for dette var ille.

Jeg regner med du kommer tilbake når du har noe å tilføye.

Hva man kan forvente av folk som kommer fra krigssoner tviler jeg på at du har forutsetning til å forstå.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...