Gå til innhold

NHD - Schizoaffektiv???


Balder

Anbefalte innlegg

Psyken min snakket i dag om at jeg kanskje hadde en schizoaffektiv personlighetsforstyrrelse. Hva ligger i det? Han sa at denne diagnosen ikke brukes lenger...

Jeg har lenge hatt diagnosen schizotyp pers. forstyrr., men min nye psyk mener altså at den er schizoaffektiv.

Kan du forklare litt mer om denne lidelsen, og hvordan den skiller seg fra schizotyp. Er behandlingen den samme? Går på Risperdal i dag.

Er det noe sted på nettet jeg eventuelt kan lese mer om den?

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Schizoaffektiv lidelse

Ordet kommer fra gresk schizos = å spalte og affectus = følelse og betegner en psykose som faller mellom schizofreni og bipolar lidelse. Personen

kan ha symptomer på begge lidelsene. Eller symptomene kan forandre seg over tid; først kan de f.eks. tyde på schizofreni og en tid senere på

bipolar lidelse.

Behandlingen retter seg mot de konkrete symptomene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tar et fellessvar på de to innlegg her. Det meste står vel på den linken dere har fått.

Om dere har ytterligere spørsmål, regner jeg med at det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...