Gå til innhold

NHD - Når fobier gjør trening vanskelig.


Gjest ønsker forandring

Anbefalte innlegg

Gjest ønsker forandring

For noen år siden hadde jeg en del store traumer som blant annet førte til at jeg fortrengte kroppen i sterk grad.

I utgangspunktet hadde jeg et greit, men sårbart forhold til kroppen. Jeg var ikke så ivrig på trening, men det var mye jeg likte av fysisk aktivitet som holdt meg i form.

Etter det som skjedde isolerte jeg meg (90%) i flere år utenom å gå på jobb. Til slutt fikk noen meg til å gå til lege.

Jeg har hatt nytte av samtaleterapi og psykomotorisk fysioterapi, men det hjelper jo ikke akkurat på kondisen. (Bruker ingen medisiner.) Jeg er nå i stand til å kjenne at jeg har en kropp. - Den kjennes ganske råtten. :-(

Pga en del skader trenger jeg egentlig å trene under veiledning for å ikke forverre ting. Skadene blir stadig verre fordi jeg ikke bruker kroppen. Men jeg klarer ikke fysiske undersøkelser og at noen tar i meg. (Det kan gå til en viss grad om jeg får tid til å venne meg til en person.) Takler heller ikke om jeg føler meg beglodd. Grupper er ikke noe for meg.

Det ideelle for meg vil være trening uten andre enn fysioterapeut til stedet, i hvert fall for å komme i gang. Utopi? Jeg har svært stort behov for å ikke føle meg presset til noe, å føle at jeg har kontroll selv. Får fort problemer om det blir for mange å forholde seg til. Jeg er ikke redd for å ta i eller bli svett (liker egentlig det), men feil bevegelser eller feil sammenheng vil gi retraumatisering, og sette meg mange mndr. tilbake.

De tingene jeg før likte å gjøre er enten ikke tilrådelig pga av skader som ikke er under kontroll. Eller så knekker jeg rett og slett psykisk av å gjøre det.

Min psyke vil ha godt av å komme i bedre form, men den samme psyken takler ikke tingene som får meg i bedre form.

Målet er selvsagt å komme ut av dette, og kunne kjenne glede ved å bruke kroppen. Og ikke ha så stort behov for å gjemme meg bort. Ønsker på ingen måte å dyrke min sarthet. Men per i dag blir det verre om jeg tvinger meg selv. Ting må komme når jeg er klar for det. Akkurat nå kjennes det veldig fastlåst. Finner ikke noe sted å begynne.

Kjenner du til noen opplegg som kan ta tak i en slik problemstilling. Altså skikkelig fysisk fostring, som en sart psyke kan takel.

Jeg bor på vestlandet og har Bergen innen mulig rekkevidde om det er det som må til.

Beklager at innlegget ble så langt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det umulig for deg å gå turer i skogen for å bedre kondisen?

Har du spurt den psykomotoriske fysioterapeuten du har gått hos om vedkommende kan hjelpe deg med et treningsopplegg? Selv om det ikke er det de driver med mest, så er de jo vanlige fysioterapeuter før de videreutdanner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ønsker forandring

Er det umulig for deg å gå turer i skogen for å bedre kondisen?

Har du spurt den psykomotoriske fysioterapeuten du har gått hos om vedkommende kan hjelpe deg med et treningsopplegg? Selv om det ikke er det de driver med mest, så er de jo vanlige fysioterapeuter før de videreutdanner seg.

Gå turer er en av de tingene som kan gjøre skader verre, om jeg ikke trener opp andre ting først.

Det er en del ting som må gjøres i riktig rekkefølge, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå turer er en av de tingene som kan gjøre skader verre, om jeg ikke trener opp andre ting først.

Det er en del ting som må gjøres i riktig rekkefølge, desverre.

Spørs om du ikke må gjøre noen grunnleggende valg. Det er litt vanskelig å se for seg at du skal kunne få jobbe alene med en fysioterapeut i et treningsstudio (hvis det er det du ser for deg) - så kanskje må du tåle en del ubehag for å få kommet i gang med trening hvis du mener at du må trene i treningsstudio.

Du kan selvfølgelig få fysioterapeuten til å veilede deg individuelt under trening i begynnelsen, men jeg tror ikke du kan regne med at ingen andre også trener samtidig.

Hva med å søke om et opphold på et opptreningssenter - og i såfall sørge for at senteret er et av de som driver med individuell fysioterapi og ikke bare grupper?

Et annet alternativ, kan være å kontakte terapeuter som driver med Feldenkrais ol på individuell basis. De går svært varsomt frem og ser kroppen som en helhet. Dessverre er dette trening du vil måtte betale selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ønsker forandring

Spørs om du ikke må gjøre noen grunnleggende valg. Det er litt vanskelig å se for seg at du skal kunne få jobbe alene med en fysioterapeut i et treningsstudio (hvis det er det du ser for deg) - så kanskje må du tåle en del ubehag for å få kommet i gang med trening hvis du mener at du må trene i treningsstudio.

Du kan selvfølgelig få fysioterapeuten til å veilede deg individuelt under trening i begynnelsen, men jeg tror ikke du kan regne med at ingen andre også trener samtidig.

Hva med å søke om et opphold på et opptreningssenter - og i såfall sørge for at senteret er et av de som driver med individuell fysioterapi og ikke bare grupper?

Et annet alternativ, kan være å kontakte terapeuter som driver med Feldenkrais ol på individuell basis. De går svært varsomt frem og ser kroppen som en helhet. Dessverre er dette trening du vil måtte betale selv.

Takk for svar.

Det er ikke snakk om å tåle ubehag. Det er snakk om å ikke sette meg selv i en situasjon som river ned det jeg møysommelig har greid å bygge opp i løpet av to år. Marginene er svært små så langt. Et skritt fram og 20 tilbake osv...

Jeg har ingen illusjoner om å ha et helt treningsstudio for meg selv. Håpet kanskje det fantes en fysioterpeut med et treningsrom, altså små forhold.

Jeg har tenkt på opptrenigssteder. Lurer litt på hva noe slikt vil koste, og har litt problemer med å orientere meg. Mye praktisk som må løses i så fall.

Vet du hvor man kan finne mer info om "Feldenkrais ol"

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Det er ikke snakk om å tåle ubehag. Det er snakk om å ikke sette meg selv i en situasjon som river ned det jeg møysommelig har greid å bygge opp i løpet av to år. Marginene er svært små så langt. Et skritt fram og 20 tilbake osv...

Jeg har ingen illusjoner om å ha et helt treningsstudio for meg selv. Håpet kanskje det fantes en fysioterpeut med et treningsrom, altså små forhold.

Jeg har tenkt på opptrenigssteder. Lurer litt på hva noe slikt vil koste, og har litt problemer med å orientere meg. Mye praktisk som må løses i så fall.

Vet du hvor man kan finne mer info om "Feldenkrais ol"

mvh

Grunnen til at jeg lurte på om du hadde spurt den psykomotoriske fysioterapeuten, var fordi de jo normalt jobber i et rom for seg selv og har lengre konsultasjonstid enn andre fysioterapeuter. De har jo normalt ikke treningsapparater - men kanskje kunne strikker og fri-vekter gjøre samme nytten.

Alternativt kan det hende du kan finne en fysioterapeut som driver for seg selv og så be om siste time på dagen. En som driver alene vil neppe ha treningsrom med mye utstyr - men kanskje nok...

Opptreningssenterene har nå egenandel på kr. 120,- pr døgn.

Skal se om jeg kan finne noe info om Feldenkrais.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blacky1365380153

Grunnen til at jeg lurte på om du hadde spurt den psykomotoriske fysioterapeuten, var fordi de jo normalt jobber i et rom for seg selv og har lengre konsultasjonstid enn andre fysioterapeuter. De har jo normalt ikke treningsapparater - men kanskje kunne strikker og fri-vekter gjøre samme nytten.

Alternativt kan det hende du kan finne en fysioterapeut som driver for seg selv og så be om siste time på dagen. En som driver alene vil neppe ha treningsrom med mye utstyr - men kanskje nok...

Opptreningssenterene har nå egenandel på kr. 120,- pr døgn.

Skal se om jeg kan finne noe info om Feldenkrais.

Jeg er også intr. i mer info om opptreningssentre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ønsker forandring

Grunnen til at jeg lurte på om du hadde spurt den psykomotoriske fysioterapeuten, var fordi de jo normalt jobber i et rom for seg selv og har lengre konsultasjonstid enn andre fysioterapeuter. De har jo normalt ikke treningsapparater - men kanskje kunne strikker og fri-vekter gjøre samme nytten.

Alternativt kan det hende du kan finne en fysioterapeut som driver for seg selv og så be om siste time på dagen. En som driver alene vil neppe ha treningsrom med mye utstyr - men kanskje nok...

Opptreningssenterene har nå egenandel på kr. 120,- pr døgn.

Skal se om jeg kan finne noe info om Feldenkrais.

tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også intr. i mer info om opptreningssentre.....

Søk på rehabilitering på f.eks. Kvasir.

Trygdekontor og fastlege vil også ha info.

Om du ringer til et treningssenter kan de sikkert også tipse deg om andre. Eller de vet hvem som vet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...