Gå til innhold

menisk og korsbåndskade

thesaint

Anbefalte innlegg

Jeg tok en operasjon for innslått menisk for ca tre uker siden og i går når jeg var på sykehuset til kontroll fikk jeg vite at de hadde fjernet mesteparten av korsbåndet også, og at jeg kanskje må operere inn et nytt korsbånd senere..uten korsbånd kan jeg vel ikke spille fotball? Vil du anbefale å slutte helt med fotball selv om jeg får operert inn et nytt korsbånd senere? Hva har korsbåndet å si for kneet, er det det som holder kneet på plass, så det ikke vrir seg så lett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

selv om du får et nyt korsbånd vil dit knæ være lidt ustabilt eller også får de strammet det nye korsbånd (for)meget.

det vil i de fleste tilfælde føre til slidgigt såfremt din sport består i løb hop og spring.

jeg skal sige dig at sportsoverlæge på gentofte i danmark godt mener man skal leve stærkt og få glæder som und.

jeg mener man skal også gerne kunne gå rundt med sine børn og børnebørn uden smerter i knæ.

jo mere man arbejder med knæet jo mere slider man. det gr ikke noget hos en sund, men det betyder noget hos en knæskadet.

mvh

jvbruun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverre Mæhlum, Lege

Kjære thesaint

Korsbåndet er viktig for stabiliteten i kneet. Men det er enkelte som greier seg fint, og som faktisk kan spille fotball, håndball eller stå alpint uten korsbånd.

Du sier at kirurgene fjernet "mesteparten av korsbåndet". jeg er ikke helt sikker på hva grunnen til det var, men trolig var det delvis røket. Jeg ville i ditt tilfelle trene styrke og balanse så godt jeg kunne, og muligens blir det da ikke nødvendig å operere korsbåndet.

Når korsbåndet ikke er helt røket er det ofte verdt å prøve å trene seg opp før man evt. gjennomgår en korsbåndoperasjon. Mange vil nemlig greie seg bra uten denne operasjonen.

Dun lkan lære et godt opptreningsregime hos en fysioterapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...