Gå til innhold

farspermisjon i forbindelse med fødsel

Anbefalte innlegg

Jobber i stat og kommune, og har rett på permisjon med lønn i 14 dager. Problemet er at sjefen hevder permisjonen gjelder fra og med den dato mor og barn kommer hjem fra sykehuset. Dette passer oss heller dårlig, kunne godt tenkt oss og tatt de 14 dagene litt senere.

Er det riktig at permisjonen må tas ut fra den dagen mor og barn kommer hjem fra sykehuset? Noen som vet?

Fortsetter under...

Lovteksten sier at denne permisjonen skal tas "i forbindelse med fødselen". Vanlig tolkning er at man kan starte _tidligere_ hvis det er behov for det (hvis f.eks. mor vanligvis er hjemme med et annet lite barn, og far må ta seg av det når mor er på sykehuset). Videre at permisjonen skal være avsluttet senest 14 dager etter at mor og barn kommer hjem fra sykehuset.

Det står også faktisk i lovteksten at han skal bruke denne tiden til omsorg for mor og barn. Han kan altså egentlig ikke bruke den til å bygge ny garasje, se på OL på TV eller dra på jakt med kompisene - men det er vel sjelden at sånt blir oppdaget uansett.

Ja, jeg mener at sjefen din har rett. Trodde faktisk det var enda strengere, at de 14 dagene måtte tas fra dagen etter barnet ble født.

Mannen min har hatt fleksibel arbeidsgiver, og har tatt de 14 dagene etter at jeg har kommet hjem fra sykehuset, begge gangene.

Det er jo mens mor er litt "kaputt" etter fødselen, og for at far skal være tilstede og lette ting for henne den første tiden etterpå at denne permisjonen er til for. At det "passer bedre senere" er jo derfor bare tull, og ikke det denne 14-dagers permisjonen til far er til for.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...