Gå til innhold

Innlegg om selvmord, hjelp webmaster!!


Gjest anonym akkurat nå

Anbefalte innlegg

Gjest anonym akkurat nå

Det er skrevet et innlegg på psykiatri som heter "I morgen er Victoria Nilsen bare et navn"

Hvordan skal vi forholde oss til det innlegget??

Synes dere bør gjøre et eller annet, vet ikke hva, men noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har nå slettet innlegget.

Personen har hjemmeside her på DOL med angivelig Fullt navn, bosted og mobiltelefonnummer...

Forsøker dere å skaffe henne hjelp på bakgrunn av disse opplysningene- eller er den eneste hjelpen dere har å tilby å slette innlegget?

Mvh bekymret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personen har hjemmeside her på DOL med angivelig Fullt navn, bosted og mobiltelefonnummer...

Forsøker dere å skaffe henne hjelp på bakgrunn av disse opplysningene- eller er den eneste hjelpen dere har å tilby å slette innlegget?

Mvh bekymret

Godt poeng. Det er åpenbart ikke bare smitteeffekten som er viktig i denne sammenheng. Men jeg forstår jo dilemmaet til DOL - hvor seriøst er dette innlegget, hvor langt skal ansvaret deres gå m.m.. Men har man råd til å ta sjansen på at det ikke er seriøst?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym akkurat nå

Godt poeng. Det er åpenbart ikke bare smitteeffekten som er viktig i denne sammenheng. Men jeg forstår jo dilemmaet til DOL - hvor seriøst er dette innlegget, hvor langt skal ansvaret deres gå m.m.. Men har man råd til å ta sjansen på at det ikke er seriøst?????

Jeg er enig med dere, SoriaMoria og Maggi. Synes slike ting bør bli tatt på alvor. Uansett så trenger noen som truer med selvmord hjelp.

Det er grusomt å lese slike innlegg, du vet at du ikke kan gjøre noe. Annet enn å skrive "ikke gjør det" o.s.v, men hvor mye hjelper det egentlig.

Jeg synes vi kanskje skulle fått vite hvordan vi skal forholde oss til slike innlegg. Vi har jo fått beskjed om å si ifra, men hvis innlegget bare blir slettet uten at det skjer noe mer.. Hva skal det være godt for.

Litt forvirret nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med dere, SoriaMoria og Maggi. Synes slike ting bør bli tatt på alvor. Uansett så trenger noen som truer med selvmord hjelp.

Det er grusomt å lese slike innlegg, du vet at du ikke kan gjøre noe. Annet enn å skrive "ikke gjør det" o.s.v, men hvor mye hjelper det egentlig.

Jeg synes vi kanskje skulle fått vite hvordan vi skal forholde oss til slike innlegg. Vi har jo fått beskjed om å si ifra, men hvis innlegget bare blir slettet uten at det skjer noe mer.. Hva skal det være godt for.

Litt forvirret nå..

Det hadde vært fint å få høre webbis/ Ankers synspunkt på dette!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Det hadde vært fint å få høre webbis/ Ankers synspunkt på dette!

mvh

Hei SoriaMoria !

Tusen takk for ditt engasjement i denne problemstillingen.

Vårt syn på slike hendelser er å erstatte innlegget med følgende:

"Her har det stått et innlegg som er fjernet av administrasjonen på Dr.Online.

Innlegget var i strid med Dr.Onlines regler fordi det innholdsmessig mer var å betrakte som et avskjedsbrev enn en forespørsel om hjelp.

Til deg som skrev innlegget, vil vi rette en innstendig oppfordring om å ta kontakt med legevakten i din hjemstedskommune evt. den kommunen du nå oppholder deg i. Den kommunale legevakten vil alltid være riktig sted å henvende seg når en er i akutt nød.

Dersom administrasjonen kjenner til hjemsteds- eller oppholdskommunen din, vil vi rette en telefonisk henvendelse til den kommunale legevakten. Der vil vi referere innlegget ditt. Videre tiltak vil ikke bli gjort fra Dr.Online."

Vi vil forsøke å følge disse retningslinjene så langt vi klarer.

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei SoriaMoria !

Tusen takk for ditt engasjement i denne problemstillingen.

Vårt syn på slike hendelser er å erstatte innlegget med følgende:

"Her har det stått et innlegg som er fjernet av administrasjonen på Dr.Online.

Innlegget var i strid med Dr.Onlines regler fordi det innholdsmessig mer var å betrakte som et avskjedsbrev enn en forespørsel om hjelp.

Til deg som skrev innlegget, vil vi rette en innstendig oppfordring om å ta kontakt med legevakten i din hjemstedskommune evt. den kommunen du nå oppholder deg i. Den kommunale legevakten vil alltid være riktig sted å henvende seg når en er i akutt nød.

Dersom administrasjonen kjenner til hjemsteds- eller oppholdskommunen din, vil vi rette en telefonisk henvendelse til den kommunale legevakten. Der vil vi referere innlegget ditt. Videre tiltak vil ikke bli gjort fra Dr.Online."

Vi vil forsøke å følge disse retningslinjene så langt vi klarer.

Synspunkter?

Dette synes jeg virker fornuftig.

Teksten henvender seg til den som evt. har skrevet et slikt innlegg og ber vedkommende søke hjelp.

Samtidig setter jeg også pris på at DOL henvender seg til legevakt eller liknende dersom personens identitet el.lign. er kjent.

Det vil også føles betryggende for oss andre lesere/ brukere av forum å vite at DOL foretar en slik henvendelse, slik at vi selv kan slippe å vurdere hvorvidt vi skal kontakte hjelpeapparatet.

(Slik som i dette konkrete tilfellet, hvor personens navn, tlf-nr og bosted var oppgitt på hennes hjemmeside, men hvor jeg følte at det ikke var riktig for meg å foreta en slik henvendelse) (Jeg kjenner ikke denne personen)

mvh

SoriaMoria

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei SoriaMoria !

Tusen takk for ditt engasjement i denne problemstillingen.

Vårt syn på slike hendelser er å erstatte innlegget med følgende:

"Her har det stått et innlegg som er fjernet av administrasjonen på Dr.Online.

Innlegget var i strid med Dr.Onlines regler fordi det innholdsmessig mer var å betrakte som et avskjedsbrev enn en forespørsel om hjelp.

Til deg som skrev innlegget, vil vi rette en innstendig oppfordring om å ta kontakt med legevakten i din hjemstedskommune evt. den kommunen du nå oppholder deg i. Den kommunale legevakten vil alltid være riktig sted å henvende seg når en er i akutt nød.

Dersom administrasjonen kjenner til hjemsteds- eller oppholdskommunen din, vil vi rette en telefonisk henvendelse til den kommunale legevakten. Der vil vi referere innlegget ditt. Videre tiltak vil ikke bli gjort fra Dr.Online."

Vi vil forsøke å følge disse retningslinjene så langt vi klarer.

Synspunkter?

Dette synes jeg er en meget god idé og en klar forbedring av deres nåværende policy.

Mange brukere, og også eksterne institusjoner, har lett for å overvurdere den rolle dere kan spille i slike tilfeller.

Dere har en tjeneste som i utgangspunktet er helt anonym for den som ikke velger å legge ut informasjon om seg selv, og da er dere ofte i den situasjonen at dere rett og slett ikke har mulighet til å gjøre noe. Dessuten vil dere utifra tjenestens dimensjoner ikke kunne drive noen organsiert "nødsentral-virksomhet".

Samtidig er det et visst engasjement blant brukere vedrørende i slike saker, og det er viktig for dem å forstå at dere gjør det lille dere kan innenfor de begrensninger dere har.

Overfor de suicidale brukerene vil dette være det beste alternativet. Å la slike innlegg stå dersom de bærer preg av å være et endelig avskjedsbrev og gir inntrykk av at skriveren ikke har til hensikt å komme tilbake for å lese andre brukeres reaksjoner er uheldig overfor enkelte andre brukere i en vanskelig situasjon. Å slette dem kan i enkelte tilfeller ha negative konsekvenser for skriveren dersom vedkommende faktisk kommer tilbake for å lese svar på sitt eget innlegg selv om det er gitt uttrykk for det motsatte.

Altså vil den ordningen du skisserer være den beste i slike tilfeller. Men det er viktig at dere ikke bruker dette nye tiltaket til å senke "takhøyden" her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...