Gå til innhold

Korsbånd: operasjonsmetode

HJS1365380575

Anbefalte innlegg

Hei, jeg nærmerer meg 40 og fikk avrevet fremre korsbånd i en fotballkamp. Har prøvd å danne meg litt online om hvordan man kan operere korsbåndet

Jeg har i hovedsak funnet 2 metodikker: den noe eldre metoden bruker et stykke fra patellarsenen som erstatning for ACL, den andre bruker en sene fra hamstring. Ser du noen fordeler/ulemper ved de 2 metodene?

Flest bakgrunnsinfo fant jeg på utenlandske websteder. Jeg lurer på hvilken metode som anvendes oftest i Norge og om noen sykehus opererer iht de nyere metoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Først vil jeg si at det er ikke sikkert at de opererer deg for skaden. Hvis du fungerer greit nå etter skaden, så kommer de vel ikke til å gjøre noe.

Jeg trodde de fleste sykehus holdt seg til den gamle metoden(den med å ta 1/3 av den midterste delen av kneskjellsenen). Den er det langt fra alle som blir bra av. (hvis du leser innlegget til "bekymretnåja" litt lenger nede her, så ser du at JEG vil IKKE anbefale den metoden)

Jeg tror at den nye metoden mht. operasjon, blir utført på de største sykehusene i alle fall. Men det kan du vel finne ut ved å ringe, eller se på hjemmesidene til sykehus. Den blir vel også utført på private klinikker.

Jeg har desverre ingen erfaring med sistnevnte, og dårlig erfaring med den gamle metoden...

Lykke til... Kanskje de finner ut at du ikke behøver å opereres. En kan fint fungere uten det fremre korsbåndet også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Først vil jeg si at det er ikke sikkert at de opererer deg for skaden. Hvis du fungerer greit nå etter skaden, så kommer de vel ikke til å gjøre noe.

Jeg trodde de fleste sykehus holdt seg til den gamle metoden(den med å ta 1/3 av den midterste delen av kneskjellsenen). Den er det langt fra alle som blir bra av. (hvis du leser innlegget til "bekymretnåja" litt lenger nede her, så ser du at JEG vil IKKE anbefale den metoden)

Jeg tror at den nye metoden mht. operasjon, blir utført på de største sykehusene i alle fall. Men det kan du vel finne ut ved å ringe, eller se på hjemmesidene til sykehus. Den blir vel også utført på private klinikker.

Jeg har desverre ingen erfaring med sistnevnte, og dårlig erfaring med den gamle metoden...

Lykke til... Kanskje de finner ut at du ikke behøver å opereres. En kan fint fungere uten det fremre korsbåndet også ;)

Hei og takk for ditt innlegg. Jeg skal prøve å finne ut om noen opererer med Hamsting-sene-metoden i Norge.

Jeg tror nok at en person som driver med mye idrett må nok foreta en operasjon.

Såvidt jeg har skjønt på fagliteraturen forekommer det svært ofte at mer enn korsbåndet blir skadd ved en ruptur. Oftest får menisken også en skade. For personer som fortsatt ønsker å opprettholde et visst idrettsnivå vil det nok ikke være tilstrekkelig å bare trene opp muskulatur. Menisken ødelegges raskere med årene, kneet slites generelt mer ut. Det ble iallefall påvist i flere undersøkelser som en tysk studie bygger på (http://www.arthro-clinic.de/publik/1998davkmsts/script.pdf)

For min del så konkluderer jeg med at jeg må under kniven for å kunne ha en sjans å kunne drive med halvparten av det jeg driver nå med i fremtiden. (Fotball kommer forresten ikke til å være på denne liste.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...