Gå til innhold

Jobber dere bakover eller framover for å komme ut av sf?


carolina

Anbefalte innlegg

Hei

Er i behandlingsfasen og prøver å jobbe meg ut av sf. men siden eg ikkje vet kvifor eg fekk sf, så blir det eg jobber framover noko som ikkje fungerer, for eg meiner det må vere noko som har skjedd at ein for sf, og at ein derfor må jobbe bakover i tid for å bli frisk, for så å jobbe framover. Dette her hang nok ikkje heilt på greip. Men dere andre, fikser dere opp i problemer som dere hadde før sf, eller jobber dere framover uten å se bakover for å bli frisk?

Det er vel kanskje et under viss dere forstår kva eg meiner for eg vet ikkje heil korleis eg skal forklara det. :)

Klemmer carolina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg går også i behandling, og psykepleieren min legger veldig masse vekt på å gå bakover. Jeg tror det er viktig fordi da kan man kanskje finne ut hva grunnen til at man fikk sf er, og så prøve å finne ut om det er samme grunn til at man har sf nå. Da er det nok lettere å jobbe framover også. Sånn er det i alle fall for meg, men det er sikkert veldig individuelt fra person til person. Noen ganger kan man kanskje være "ferdig" med de gamle problemene sine, og bare ha sfen "av gammel vane". Liksom fordi man bare er vant til å leve sånn, og det vante er trygt. Da er det vel kanskje mest fornuftig å jobbe mest mulig framover. Men skal jeg være ærlig så aner jeg ikke helt hva som er smart, skrev bare ned noen tanker jeg hadde...

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg går også i behandling, og psykepleieren min legger veldig masse vekt på å gå bakover. Jeg tror det er viktig fordi da kan man kanskje finne ut hva grunnen til at man fikk sf er, og så prøve å finne ut om det er samme grunn til at man har sf nå. Da er det nok lettere å jobbe framover også. Sånn er det i alle fall for meg, men det er sikkert veldig individuelt fra person til person. Noen ganger kan man kanskje være "ferdig" med de gamle problemene sine, og bare ha sfen "av gammel vane". Liksom fordi man bare er vant til å leve sånn, og det vante er trygt. Da er det vel kanskje mest fornuftig å jobbe mest mulig framover. Men skal jeg være ærlig så aner jeg ikke helt hva som er smart, skrev bare ned noen tanker jeg hadde...

Vennlig hilsen

Hei

Syns då at tankane dine var veldig fornuftige, og du er ialefall mykje betre til å ordlegga deg ein meg, eg hater norsk og det har alltid vert det verste faget.

klemmer Carolina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Syns då at tankane dine var veldig fornuftige, og du er ialefall mykje betre til å ordlegga deg ein meg, eg hater norsk og det har alltid vert det verste faget.

klemmer Carolina

Hei

ja ja det er ikkje merkelig at du er god i å ordlegga deg i setninger, når du fekk 6 på norsk ekasamen, gratulera det er mykje som skal til for å få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er det så viktig å finne ut av hvorfor du ble syk? Det viktigste må jo bli å rette på problemet du har nå. Hva er dine tanker om sf`en i dag. Jeg har stor tro på kognitiv terapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

ja ja det er ikkje merkelig at du er god i å ordlegga deg i setninger, når du fekk 6 på norsk ekasamen, gratulera det er mykje som skal til for å få det til.

Hei

Det viktigste er ikke alltid å ordlegge seg best mulig, men å bare få satt ord på det man føler, tror jeg. Dessuten forsto jeg det du skrev godt, så du trenger ikke å være bekymret over norsken din :)

Men takk for positiv tilbakemelding, hyggelig å høre at du synes jeg skriver bra.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor er det så viktig å finne ut av hvorfor du ble syk? Det viktigste må jo bli å rette på problemet du har nå. Hva er dine tanker om sf`en i dag. Jeg har stor tro på kognitiv terapi.

Hei

Ja det er jo viktig å jobben framover, men eg syns det hadde hjulpet mykje viss eg hadde fåt svar på kvifor eg har fått sf. Hva går koniktiv behandling ut

på?

klemmer carolina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Sundgot Schneider, lege

Men hvorfor er det så viktig å finne ut av hvorfor du ble syk? Det viktigste må jo bli å rette på problemet du har nå. Hva er dine tanker om sf`en i dag. Jeg har stor tro på kognitiv terapi.

Kjære Berit! Det er mange forskjellige terapeutiske tradisjoner.Du har selv stor tro på kognitiv behandling. At kognitiv behandling er effektiv , er udiskutabelt. At det er mer effektivt enn andre tilnærminger/terapiformer, er langt mer diskutabelt. Mye forskning viser at kognitiv terapi er virkningsfullt, fortrinnsvis ved bulimi og tvangsspising. Metodens popularitet har også å gjøre med at dette ofte er korttidsbehandling, ofte tjue behandlingstimer i et tidsrom på tre til seks måneder, til forskjell fra f.eks. psykodynamisk psykoterapi som kan gå ukentlig over flere år. Gjennom den sistnevnte behandlingsformen er målet gjennom en dialog mellom pasient og terapeut å finne ord for følelser og tanker, sentrale temaer i pasientens liv. Kognitiv behandling derimot er mer en systematisering av tiltak knyttet til kunnskapsformidling, atferdsendring i forhold til mat og kropp og endring i tenkesett. Det blir litt "feil" å si at en jobber bakover, da målet i alle behandlingsformer er å få bedre forståelse av hvem en er og hvorfor en handler slik en gjør- og å tenke framover, men jeg skjønner hva du mener.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Sundgot Schneider, lege

Kjære Carolina ! Jeg skjønner hva du mener med å jobbe bakover og framover. Jeg har svart mer utfyllende på dette spørsmålet annet sted i forumet.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Carolina ! Jeg skjønner hva du mener med å jobbe bakover og framover. Jeg har svart mer utfyllende på dette spørsmålet annet sted i forumet.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Jeg tror det er viktig å se bakover i tid, men også på fremtiden, og hva den vil bringe

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...