Gå til innhold

Tråden lenger ned gjør meg kvalm...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

;o)

Så vi begynner livet med 100% verdi, og så stiger og synker den sånn litt etter hva vi gjør?

Eller er det en bryter, i det vi gjør noe utiligivelig (?) så mister vi all verdi der og da, liksom?

Dette blir jo en smule satt på spissen da det alltid er rom for skjønn, men i utgangspunktet er det det du her sier ("Så vi begynner livet med 100% verdi, og så stiger og synker den sånn litt etter hva vi gjør?") jeg mener.

Men det hele blir jo litt tullete, og er selvsagt mer avhengig av hva vi gjør av seriøse brølere enn av dårlige valg.

De fleste mennesker er tross alt verdt mye, og jeg mener ikke å si at en som en gang kjørte i fylla er mindre verdt enn andre, ei heller en som tilfeldigvis havnet i en slåsskamp og slo ut tanna på en motstander.

Men begår man seriøse overgrep i en eller annen grad, så mener jeg at mennesket som utfører overgrepet gjør seg selv mindre verdt enn opprinnelig.

Krig er jeg litt usikker på i og med at "krig" kan være så mangt.

Dette blir jo en smule satt på spissen da det alltid er rom for skjønn, men i utgangspunktet er det det du her sier ("Så vi begynner livet med 100% verdi, og så stiger og synker den sånn litt etter hva vi gjør?") jeg mener.

Men det hele blir jo litt tullete, og er selvsagt mer avhengig av hva vi gjør av seriøse brølere enn av dårlige valg.

De fleste mennesker er tross alt verdt mye, og jeg mener ikke å si at en som en gang kjørte i fylla er mindre verdt enn andre, ei heller en som tilfeldigvis havnet i en slåsskamp og slo ut tanna på en motstander.

Men begår man seriøse overgrep i en eller annen grad, så mener jeg at mennesket som utfører overgrepet gjør seg selv mindre verdt enn opprinnelig.

Krig er jeg litt usikker på i og med at "krig" kan være så mangt.

Kan man gjøre opp for seg igjenn, og få mer verdi, liksom?

Og er det en generell, objektiv verdi, eller er det opp til ethvert menneske å gi alle andre verdi?

Og hvilke konsekvenser får det?

Kan man gjøre opp for seg igjenn, og få mer verdi, liksom?

Og er det en generell, objektiv verdi, eller er det opp til ethvert menneske å gi alle andre verdi?

Og hvilke konsekvenser får det?

Det er mulig du mener at Saddam Hussein har like stor verdi som mannen din (dersom du er gift), at Hitler egentlig var en verdifull mann og at Viggo fra Baneheia er en kjernekar på linje med barna dine (dersom du har noen), og isåfall er du bare rett og slett et mye mer tilgivende og bedre menneske enn meg.

Eventuelt dumsnill.

Det er voldsomt og du henger deg opp i dette selv om du rimelig sikkert forstår hva jeg mener.

Jeg er helt enig, for noen vil noen alltid være mer verdt enn andre.

Selv har jeg vel både venner og uvenner. Min "verdi" er det jeg er verd når jeg summerer sammen den "verdi" jeg har hos hver enkelt person som kjenner meg på en eller annen måte. Også må jeg trekke fra den negative verdi hos hver av dem som misliker meg..

Så gjennom hvordan jeg lever livet mitt bestemmer jeg min verdi.

Men poenget er at hver og en kan ha forskjellig verdi hos forskjellige mennesker. Selv den værste forbryter har jo en mor f.eks som alltid innerst inne vil være glad i sitt barn.

Ingen har rett til å sette en "verdi" på et menneske på vegne av alle/andre.

Annonse

Det er mulig du mener at Saddam Hussein har like stor verdi som mannen din (dersom du er gift), at Hitler egentlig var en verdifull mann og at Viggo fra Baneheia er en kjernekar på linje med barna dine (dersom du har noen), og isåfall er du bare rett og slett et mye mer tilgivende og bedre menneske enn meg.

Eventuelt dumsnill.

Det er voldsomt og du henger deg opp i dette selv om du rimelig sikkert forstår hva jeg mener.

Jeg henger meg opp i det med deg, fordi du vanligvis er et veldig vettugt menneske å sjekke ut slike ting med.

Det jeg lurer på er rett og slett hva slags konsekvenser det får når vi sier at et menneske har mer verdi enn et annet.

En ting er at et menneske har mer eller mindre verdi i mitt liv, noe helt annet er i en universell sammenheng.

Jeg tror ikke folk helt ser konsekvensene av det de sier når de sier at noen har mindre verdi enn andre.

Er vel litt vanskelig å si at livet til Mor Theresa hadde samme verdi som Hitler for å ta et eksempel. Bli vel litt rart å si at et menneske som dreper masse mennesker overlagt har samme verdi enn en som redder masse mennesker..eller hva?. Men i utgangspunktet har jo alle samme verdi.

Jeg henger meg opp i det med deg, fordi du vanligvis er et veldig vettugt menneske å sjekke ut slike ting med.

Det jeg lurer på er rett og slett hva slags konsekvenser det får når vi sier at et menneske har mer verdi enn et annet.

En ting er at et menneske har mer eller mindre verdi i mitt liv, noe helt annet er i en universell sammenheng.

Jeg tror ikke folk helt ser konsekvensene av det de sier når de sier at noen har mindre verdi enn andre.

Jeg enig i at dette blir veldig subjektivt, noe jeg også skrev.

For deg vil selvsagt dine eventuelle barn være mer verdt enn noe, helt sikkert selv om et av disse en gang skulle gå bort å gjøre noe fryktelig dumt (selvsagt med mindre han/hun blir diktator i et land med hundretusenvis av liv på samvittigheten, men det er vel lite sannsynlig).

Saken er at spørsmålet egenltlig er veldig vanskelig i og med at man setter seg selv over andre og dømmer når man sier at en person "er mindre verdt som menneske enn en annen", men i enkelte situasjoner, hvor personen er regelrett ond og gjør svært onde handlinger, så mener jeg at man, mer eller mindre, er mer tjent med at denne personen forsvinner fra jordens overflate, noe som igjen jo skulle tilsi at jeg ikke gir denne personen videre høy verdi som menneske.

Men hvor grensen går er utrolig vanskelig å si, og jeg sliter f.eks. med å svare på om dette gjelder soldater i krig. Det kommer tross alt ann på så mangt. Under WW2 "måtte" man f.eks. kjempe mot en ond makt for å overleve, og jeg mener selvsagt ikke at soldatene som slåss mot tyskerne ble mindre verdt fordi de tok liv.

Noe annet kan man kanskje si i en del andre konflikter hvor det ikke er like lett å presisere hvilken side som handler "rett" og hvilken som handler "galt".

Jeg vet i hvert fall at jeg, men det er nå min personlige mening, ikke klarer å se på f.eks. Viggo fra Baneheia som en person med snev av verdi, ei heller andre voldteksforbrytere og brutale drapsmenn, men jeg vet jo ikke per idag hvordan jeg ville reagert dersom noen som sto meg nær gjorde seg skyldig i slike forbrytelser.

F.eks. kan man jo ha en sinnstilstand som tilsier at personen overhodet ikke er i stand til å forstå at det han/hun gjør er grusomme handlinger, og er personen syk så er det vrient å dømme han/hun for handlingene som er begått.

Men hvor grensen går er umulig å si, og det er lettere å "henge" noen jeg ikke kjenner annet enn via hva jeg har lest om personens handlinger i media, enn om f.eks. en jeg kjente, i frustrasjon drakk seg dritings, satt seg bak rattet og meiet ned en 4 åring.

Sannsynligvis ville jeg syntes uhorvelig synd på han/hun som gjorde dette, og ikke dømt personen.

Jeg ville nok derimot dømt en som gjorde det samme og kjørte ned en 4 åring jeg faktisk kjenner.

Mine foreldre ble drept i en trafikkulykke da jeg var 18. Ulykken skyldtes at føreren av den andre bilen, kjørte med promille. Han ble nesten ikke skadet. Og ja, jeg har virkelig hatet den mannen, men jeg har aldri tenkt eller ment at han er mindre verdt enn noen andre!

Så det er ok å hate noen bare man fortsatt synes de har samme verdi? Da blir du ikke kvalm? (forøvrig lei for at du mistet dine foreldre)

Så det er ok å hate noen bare man fortsatt synes de har samme verdi? Da blir du ikke kvalm? (forøvrig lei for at du mistet dine foreldre)

Ja, jeg hata han samtidig som jeg syntes han var like mye verdt som alle andre. For jeg visste at han hadde barn, kone og foreldre som enda var ufattelig glad i ham. Så JEG kan ikke si at han er mindre verdt fordi han valgte å kjøre etter de drinkene. Så nei, jeg synes ikke det er kvalmt å hate en som drepte dine foreldre. Men jeg kunne aldri tillatt meg selv å sette verdi på noen.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...